IVF
Hur lång tid tar själva IVF-processen, allt inräknat med hormoner, äggplock och återinsättning av ägg osv?
Hur lång tid tar själva IVF-processen, allt inräknat med hormoner, äggplock och återinsättning av ägg osv?
Helt individuellt och beroende på om du kör korta eller långa metoden samt vilken dos du får. Men grovt uträknat kan den långa metoden ta omkring 1 månad medan den korta tar halva den tiden eftersom man hoppar över sorayen i det fallet. Kort sammanfattat.
Sprayen, skulle det visst stå :)
Vad beror det på om det blir den korta eller långa vägen då?
Också olika :p
För mig blev det korta metoden, fast jag hade hellre velat ha låna tror jag. Men anledningen för mig att det blev korta metoden var att de hade en "deadline" på att påbörja långa metoden som var 20 april, dvs idag, och vi visste ju inte säkert om min mens skulle komma i torsdags eller på måndag.
Misstänker att denna deadline beror på att de ska ha sommaruppehåll eller något...
Mensen har ännu inte kommit så det var väl bra att det blir korta metoden nu då, så får vi se om det funkar :)
långa* inte låna
Ok. Lycka till!
Tror dock man får välja lite själv, jag uppfattade det så iallafall. Hon undrade hur vi kände och om vi ville köra långa eller korta, och pga deadlinen valde vi korta :)
Vissa kan själva få välja men för vissa så passar den ena metoden bättre än den andra beroende på tex vilka hormonnivåer man har i kroppen i så fall rekommenderar läkarna viken metod de tror är bäst. Gör man flera försök så får man ibland byta metod ifall kroppen inte svarade så bra på den man körde tidigare.
Det beror som sagt helt på kliniken vilken metod de använder sig av. Jag har kört båda. På carlanderska i göteborg gör de numera endast den korta. Vilket är bra för mig för embryokvaliteten blev enormt mycket bättre när jag körde korta metoden.