Sår/eksem hårbotten?
Ni som känner till mig vet att vi har utrett äldsta dottern för än det ena och än det andra i allergiväg. I långa perioder är allting helt bra, hon äter bra och allt flyter på och då tänker man ju inte på om något skulle vara fel eller om eventuella allergier. Inga tester vi någonsin gjort har visat positivt, men jag vet ju att sådant givetvis kan visa fel, och att det faktiskt händer ganska ofta. Jag vet också att det i snitt tar massor av år (8-10 år tror jag) att få rätt diagnos vid celiaki tex.
Nu har dottern börjat utveckla ännu ett symptom som jag känner inte är ok, och som måste ha någon orsak! Hon har alltid haft känslig hårbotten så vi tvättar håret 1-2 gånger i veckan men naturligt schampo. Enstaka gånger oftare om det finns behov. Men nu har hon börjat klösa sig i hårbotten, inget jag reagerat på förrän nu i morse, då klagade hon på att hon hade ont när jag skulle borsta ut håret och bad mig titta. Då kikade jag lite noggrannare och det är klösmärken och små sårskorpor särskilt inom ett visst specifikt område. Även viss svullnad. Hon är extremt tunnhårig vilket också har blivit värre på sistone. Jag har tänkt näringsbrist eftersom hon ätit sämre än vanligt en period. Men detta med sår i hårbotten är helt nytt och inget hon drabbats av tidigare.
Är det någon som varit med om liknande reaktion, eller har någon idé om vad det kan vara? Det är inte löss i varje fall. Min tanke är såklart att det har koppling till kosten, just eftersom det alltid funnits misstankar när det gäller överkänslighet eller allergier mot vissa livsmedel, bara det att vi aldrig blir kloka på vad! Kan eksem i hårbotten orsakas av näringsbrist (oavsett ev allergi)?
Vi är såklart och ränner på bvc då och då, när det är extra besvärligt, men de är fruktansvärt lama där och har varken tid eller vilja att engagera sig i eventuella sjukdomar eller orsaker till varför vi har de problem vi har med henne. De vet ju om all bakgrund men de låter allt bero. Så vill höra lite andras erfarenheter