• skogsvitter

Sår/eksem hårbotten?

Ni som känner till mig vet att vi har utrett äldsta dottern för än det ena och än det andra i allergiväg. I långa perioder är allting helt bra, hon äter bra och allt flyter på och då tänker man ju inte på om något skulle vara fel eller om eventuella allergier. Inga tester vi någonsin gjort har visat positivt, men jag vet ju att sådant givetvis kan visa fel, och att det faktiskt händer ganska ofta. Jag vet också att det i snitt tar massor av år (8-10 år tror jag) att få rätt diagnos vid celiaki tex.

Nu har dottern börjat utveckla ännu ett symptom som jag känner inte är ok, och som måste ha någon orsak! Hon har alltid haft känslig hårbotten så vi tvättar håret 1-2 gånger i veckan men naturligt schampo. Enstaka gånger oftare om det finns behov. Men nu har hon börjat klösa sig i hårbotten, inget jag reagerat på förrän nu i morse, då klagade hon på att hon hade ont när jag skulle borsta ut håret och bad mig titta. Då kikade jag lite noggrannare och det är klösmärken och små sårskorpor särskilt inom ett visst specifikt område. Även viss svullnad. Hon är extremt tunnhårig vilket också har blivit värre på sistone. Jag har tänkt näringsbrist eftersom hon ätit sämre än vanligt en period. Men detta med sår i hårbotten är helt nytt och inget hon drabbats av tidigare.

Är det någon som varit med om liknande reaktion, eller har någon idé om vad det kan vara? Det är inte löss i varje fall. Min tanke är såklart att det har koppling till kosten, just eftersom det alltid funnits misstankar när det gäller överkänslighet eller allergier mot vissa livsmedel, bara det att vi aldrig blir kloka på vad! Kan eksem i hårbotten orsakas av näringsbrist (oavsett ev allergi)?

Vi är såklart och ränner på bvc då och då, när det är extra besvärligt, men de är fruktansvärt lama där och har varken tid eller vilja att engagera sig i eventuella sjukdomar eller orsaker till varför vi har de problem vi har med henne. De vet ju om all bakgrund men de låter allt bero. Så vill höra lite andras erfarenheter

• Svar på tråden Sår/eksem hårbotten?
  • IsDimma

Jag har egentligen inget att tillföra men jag är nyfiken på vad du får för svar. Jag har själv sårskorpor i hårbotten för att den periodvis kliar. Däremot så har det för mig varit guld värt att sluta med schampo helt. Idag använder jag vår, sommar och höst bara balsam (Coops egna). Och på vintern så återkommer detta problem. Då tvättar jag med bikarbonat blandat med vatten, masserar in det i hårbotten, sen sköljer ur och i med balsam två gånger som vanligt och avslutar med äppelcidervinäger blandat med kallt vatten (1/10 ungefär). Sen blodet bra igen ett tag och så återkommer det igen. Men bara vintertid numer.

• Flickan och kråkan
    IsDimma skrev 2013-04-19 21:28:05 följande:
    Jag har egentligen inget att tillföra men jag är nyfiken på vad du får för svar. Jag har själv sårskorpor i hårbotten för att den periodvis kliar. Däremot så har det för mig varit guld värt att sluta med schampo helt. Idag använder jag vår, sommar och höst bara balsam (Coops egna). Och på vintern så återkommer detta problem. Då tvättar jag med bikarbonat blandat med vatten, masserar in det i hårbotten, sen sköljer ur och i med balsam två gånger som vanligt och avslutar med äppelcidervinäger blandat med kallt vatten (1/10 ungefär). Sen blodet bra igen ett tag och så återkommer det igen. Men bara vintertid numer.
    Du har inte seborrektiskt eksem? 
  • skogsvitter
    IsDimma skrev 2013-04-19 21:28:05 följande:
    Hm, kan vara värt att testa. Bikarbonat är basiskt, så det borde ju funka. Hur mycket bikarbonat tar du då? Tror inte jag kommer köra någon vinäger på henne, och balsam behövs absolut inte än
    Du vet inte varför du får dessa problem?
  • uglygodcilla81

Enligt frisören har jag torr hårbotten och Int mjäll. Men det enda schampot som funkar är Apotekets dubbelverkande mjällshampo! Svindyra ekologiska schampo med Tea trea oil med mera har testats, resultatet blir bara klös i hårbotten... Vintern har kanske tagit extra hårt nu? Torr blir man i detta kalla väder :(

• IsDimma

Nej, jag vet inte varför. Men jag vet att det blir sämre för att jag inte kan låta bli det, jag klöser och får mer sår.
    Jag har testat allt som finns att testa tror jag innan jag fick tipset att sluta med schampo. Förut så hade jag problem hela året runt.

• skogsvitter
    uglygodcilla81 skrev 2013-04-19 22:19:28 följande:
    Enligt frisören har jag torr hårbotten och Int mjäll. Men det enda schampot som funkar är Apotekets dubbelverkande mjällshampo! Svindyra ekologiska schampo med Tea trea oil med mera har testats, resultatet blir bara klös i hårbotten... Vintern har kanske tagit extra hårt nu? Torr blir man i detta kalla väder :(
    Hade det inte varit för att detta dykt upp nu när det är vår här, med fuktig och varm luft, så hade jag kanske lättare kopplat det till vinterkylan. Jag har själv vintertorrhet och båda barnen har det också, de kan få som torrfläckar. Fast de kliar ju aldrig, och nu har vi inget sånt utan det är bara mitt i vintern när det är som torrast luft.

Det jag reagerat på är ju att hon också säger att det kliar. Kliande eksem känns som något annat än "vanlig" torr hud. Vi använder som sagt hårtvätt helt utan kemikalier och andra starka ämnen just för att jag inte längre vill förstöra håret med alla kemikalier. Jag tror att mjäll och torr hårbotten väldigt ofta beror på att man förstör den naturliga balansen i håret och hårbotten pga alla kemikalier i vanliga schampon, jag började själv få problem med detta för några år sen men efter att jag började med naturliga produkter i håret så har problemen helt försvunnit och jag behöver inte heller tvätta håret lika ofta.

De ingredienser som finns i hårtvätten är försåpad kokosolja, majsglukos, havssalt, vegetabiliskt glycerin och citronsyra samt också extrakt från ringblomma som är läkande. Vi skulle ju kunna undvika att tvätta hennes hår helt med detta schampo en period för att se om det blir bättre, om det skulle kunna vara någon av dessa ingredienser hon plötsligt börjat reagera mot?
  • skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-19 21:30:56 följande:
    Du har inte seborrektiskt eksem? 
    Det verkar ju finnas ett samband till celiaki/gluten ser jag när jag googlar lite.

Har googlat hur mycket som helst hela helgen och dotterns symptom stämmer precis in på celiaki tyvärr. Det här visar ju att det har gått ganska långt och att hennes immunförsvar är kraftigt nedsatt.

Förvånad att det inte verkar vara en enda som känner igen symptomet? Det värsta är att man väl behöver en diagnos för att hon ska få rätt till anpassad kost på förskolan/skolan?!
  • Mahogny

Vår dotter har också haft problem med klåda i hårbotten. Det började i september och hon kliade sig så mycket så att hon knappt sov på nätterna.Nu är det inte bara hårbotten som kliar, men från början var det så.

Vi har gått på barnkliniken på diverse utredningar men de har inte hittat något. Däremot läste jag att citronsyra (E330) kan framställas genom mögelsvampar och att en del är känsliga för det, så vi slutade direkt med schampo/barnolja/tvål med citronsyra i. Och just hårbotten har blivit mycket bättre.

Så det kanske kan vara idé att pröva med det? Vi tvättar håret max en gång per vecka och då med Apotekets egna barnschampo. Vi har iofs även slutat med citrusfrukter helt och hållet.

• skogsvitter

Citronsyran i dessa produkter är inte kemiskt framställd, utan utvinns helt naturligt från riktiga citroner. Men ska absolut tänka på det! Det kan ju bli samma reaktion även om den är naturlig såklart, många är allergiska mot frukt... Hon har förövrigt inte tvättat håret med schampo (bara med vatten) på drygt en vecka nu. Men kommer undvika schampot tills vi vet orsak!

Vi var i varje fall in till VC igår (efter många om och men) och fick tavegyl utskrivet mot klådan. Nu har dock tavegyl slutat säljas, från och med igår tydligen. Och någon ersättningsprodukt får de inte in förrän idag. Vi ska till läkaren på måndag för provtagning, så hoppas få reda på vad det är då... hon lider ju hemskt och vi med!

• Mahogny

Hoppas ni får några bra svar från läkaren. Inte roligt när ens barn inte mår bra och man inte kan göra något åt det

Det finns en olja för hårbotten på Apoteket som vi har smörjt vår dotter med några gånger. Den verkar lindra ganska bra. Just nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men den är från ACO tror jag, och innehåller inte citronsyra.

Tavegyl har vi tvingats ge flera veckor för att vår dotter överhuvudtaget ska kunna sova. Hoppas det kommer någon likvärdig produkt men som inte gör en så trött efteråt.

• skogsvitter

Tavegyl har tyvärr så mycket biverkningar osv så det är därför den dragits in, googlade lite på det igår. Vi ska få Aerius istället, som har funnits på marknaden länge så det är ingen ny produkt men de hade slut just här i byn på den igår. Så kolla upp aerius, den ska ha mycket mindre bieffekter och verkar vara en säkrare produkt överlag! Den verkar hjälpa mot precis samma åkommor.

Ska passa på att kolla upp oljan när jag ändå är där

Tack för alla tips!

• maribel
    skogsvitter skrev 2013-04-23 09:37:59 följande:
    Tavegyl har tyvärr så mycket biverkningar osv så det är därför den dragits in, googlade lite på det igår. Vi ska få aerius, den ska ha mycket mindre bieffekter och verkar vara en säkrare produkt överlag! Den verkar hjälpa mot precis samma åkommor.

Ska passa på att kolla upp oljan när jag ändå är där

Tack för alla tips!
    Vår dotter hade jättebesvär med eksem i hårbotten, började när hon var liten. Gick till flera läk tillsist fick vi veta att det var mjölk och äggallergi. Denna allergi syntes inte i pricktester men däremot ett år senare i blodprover. Vi fick inte tavegyl utskrivet, då det lindrar klådan men tar inte bort symtomen utan en medicin mot eksem i hårbotten (droppar på en flaska). 
  • skogsvitter

Vi fick ett nytt läkemedel utskrivet idag då aerius inte gav någon som helst effekt. Det verkar vara som du beskriver, lococid heter det och ska droppas i hårbotten, sen masserar man in det lite så att det verkligen når in till huden.

De har tagit blodprover idag, dock inte för ägg?! Tänkte inte på att be om det... de ska testa mjölk, gluten samt något ämnesomsättningsprov. Vi tog samma prover för 3 år sen men då visade allt negativt. Skulle nog ha bett om ägg också... hon är aldrig testad för ägg.

• Johans Pillerill

Låter som det maken och barnens farbror, faster och kusin har... Ärftligt säger läkaren men varken svärmor el svärfar har det. Ber en stilla bön att mina barn ska slippa. Maken rakar skallen när hans blossar upp och smörjer med nåt medel som luktar pyton... Han har även nåt kortisonschampo som fungerar bra. Eksemet kommer tillbaka med jämna mellanrum... I hårbotten, ögonbryn och det lilla brösthåret han har. Hoppas det inte är det ditt barn fått ts, för det är jobbigt.

• skogsvitter

Fast det finns ju alltid en orsak till varför man får eksem enligt mig. Jag vill ju gå till roten med vad som utlöser det, inte behandla med kortison för resten av hennes liv... varför har din man eksem?

Svar på tråden Sår/eksem hårbotten?