• Anonym (syskon)

Att bli gravid när man ammar

Några som vill dela med sig av erfarenheter?

Vi har en bebis på 2 månader, jag helammar och tänkte göra det till 6 månader, sen delamma till 1-2 år beroende på hur länge bebisen vill. Det skulle vara kul att få ett syskon tätt, men blir det svårare om man ammar länge? Påverkar delamning lika mycket som helamning?

• Svar på tråden Att bli gravid när man ammar
  • Fru Mamma

Varken helamning eller delamning spelar speciellt stor roll med tanke på att det är lika vanligt att kroppen sätter igång igen bara några få veckor efter förlossningen (trots helamning) som att den gör det flera månader efter att man slutat helt.

• Anonym (syskon)
    Fru Mamma skrev 2013-04-20 00:59:25 följande:
    Varken helamning eller delamning spelar speciellt stor roll med tanke på att det är lika vanligt att kroppen sätter igång igen bara några få veckor efter förlossningen (trots helamning) som att den gör det flera månader efter att man slutat helt.
    Jag har för mig att jag läste nånstans att det är 1-2% chans att bli gravid när man ammar, men nu hittar jag inte den sidan.
  • Fru Mamma

Det känns som en ganska påhittad siffra som är tagen i luften, tyvärr. Hur som haver så är det VÄLDIGT vanligt att mensen och ägglossningen (och därmed möjligheten att bli gravid) kommer tillbaka bara några veckor efter förlossningen, likväl som det är VÄLDIGT vanligt att den kommer tillbaka flera månader efter att man slutat amma. Se bara på barnafödandet för några hundra år sedan, så lär du se att det är vanligt trots amning, eller jag vet! Kolla hur många idag som blir gravida trots helamning på grund av en väldigt seglivad myt, som "tyvärr" inte är annat än myt.

Min poäng var att du omöjligt kan veta vilken av grupperna du tillhör förrän mensen faktiskt kommer tillbaka, så vill ni inte ha FÖR tätt, så skydda dig tills det är dags att börja försöka, för även om ägglossningen inte alltid kommer tillbaka direkt när mensen gör det, så kan man, som sagt, inte veta vilken grupp man tillhör förrän det kommit igång igen.

• niagara

Att kalla det en myt är inte korrekt. Lika mycket som att se det som ett 100% preventivmedel.

Det är högst individuellt. Jag är lika fertil som en gråsten när jag helammar. Andra behöver bara titta mot sin man och bli gravida...

• Fru Mamma

Niagra: myten är att det är ett 100procentigt preventivmedel för alla som ammar. Att det hjälper för vissa råder det ingen tvekan om, men som sagt så vet man inte vilken grupp man tillhör förrän man står där.

• Anonym (syskon)
    Fru Mamma skrev 2013-04-20 04:20:43 följande:
    Det känns som en ganska påhittad siffra som är tagen i luften, tyvärr. Hur som haver så är det VÄLDIGT vanligt att mensen och ägglossningen (och därmed möjligheten att bli gravid) kommer tillbaka bara några veckor efter förlossningen, likväl som det är VÄLDIGT vanligt att den kommer tillbaka flera månader efter att man slutat amma. Se bara på barnafödandet för några hundra år sedan, så lär du se att det är vanligt trots amning, eller jag vet! Kolla hur många idag som blir gravida trots helamning på grund av en väldigt seglivad myt, som "tyvärr" inte är annat än myt.

Min poäng var att du omöjligt kan veta vilken av grupperna du tillhör förrän mensen faktiskt kommer tillbaka, så vill ni inte ha FÖR tätt, så skydda dig tills det är dags att börja försöka, för även om ägglossningen inte alltid kommer tillbaka direkt när mensen gör det, så kan man, som sagt, inte veta vilken grupp man tillhör förrän det kommit igång igen.
    Hittade det nu. Läkemedelsverkets hemsida var "luften" jag tagit siffran ifrån. :)

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Preventivmetoder-for-att-undvika-graviditet-antikonception-/

• Anonym (syskon)
    Fru Mamma skrev 2013-04-20 10:24:34 följande:
    Niagra: myten är att det är ett 100procentigt preventivmedel för alla som ammar. Att det hjälper för vissa råder det ingen tvekan om, men som sagt så vet man inte vilken grupp man tillhör förrän man står där.
    Men hur kan du få det till 100%, om man säger att det är 1-2% chans/risk att bli gravid, då är ju skyddet ca 98-99%. Men självklart ska man inte riskera bara för det, om man verkligen inte vill ha barn, men så är ju inte fallet för våran del.
  • Anonym (syskon)
    Anonym (syskon) skrev 2013-04-20 12:02:23 följande:
    Hittade det nu. Läkemedelsverkets hemsida var "luften" jag tagit siffran ifrån. :)

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/At...-/

Såg att länken inte funkade. Men den kom upp när jag googlade "procent chans att bli gravid amning", fast utan citat-tecken.

Där står bl a såhär

"Om kvinnan ammar fullt (barnet äter endast bröstmjölk), inte har återfått sina menstruationsblödningar och det har gått kortare tid än sex månader efter förlossningen är risken för graviditet mycket låg (cirka 1–2 %)." 
  • Anonym

Hej TS,

jag har helammat i 6 månader och delammat i 20-22 månader (båda barnen har slutat självmant pga att jag varit gravid och mjölkproduktionen gått ner markant efter ungefär hälften av graviditeten). Båda gångerna fick jag mens 3-4 månader efter förlossningen. Så för oss var det bara att planera när vi ville ha nästa barn och sedan köra utan skydd. Att fortsätta amma under graviditeten var inga problem alls. Nu väntar vi trean

Lycka till!   

Svar på tråden Att bli gravid när man ammar