• Anonym (syskon)

Att bli gravid när man ammar

Några som vill dela med sig av erfarenheter?

Vi har en bebis på 2 månader, jag helammar och tänkte göra det till 6 månader, sen delamma till 1-2 år beroende på hur länge bebisen vill. Det skulle vara kul att få ett syskon tätt, men blir det svårare om man ammar länge? Påverkar delamning lika mycket som helamning?

• Svar på tråden Att bli gravid när man ammar
  • Anonym (#10)

Jag kan tillägga att jag VERKLIGEN helammade - det var aldrig mer än högst 2-3 timmar mellan amningsstunderna, heller inte på natten. Trots detta kom alltså mensen igång ganska snart. Om jag även hade ägglossning vet jag inte (man kan få mensliknande blödningar utan att ägglossningen kommit igång på riktigt), men chansa ville vi inte

• Anonym (syskon)
    Anonym skrev 2013-04-20 12:16:02 följande:
    Hej TS,

jag har helammat i 6 månader och delammat i 20-22 månader (båda barnen har slutat självmant pga att jag varit gravid och mjölkproduktionen gått ner markant efter ungefär hälften av graviditeten). Båda gångerna fick jag mens 3-4 månader efter förlossningen. Så för oss var det bara att planera när vi ville ha nästa barn och sedan köra utan skydd. Att fortsätta amma under graviditeten var inga problem alls. Nu väntar vi trean

Lycka till!   
    Hej, tack för ditt svar :)
    Jag fick en liten blödning nu i dagarna, ca 2½ månad efter förlossningen. Det kom mycket mindre än det brukar vid mens, så jag vet inte om jag fått mensen tillbaka, men jag vet inte vad det annars skulle varit. 
  • iser

För min del fungerar amningen som preventivmedel. Inte så att jag litar på det till hundra såklart. Men både för mig och min tvilling har det varit så att vår mens har kommit ganska beräknat en månad efter amningsstopp. Jag ammar nu och vill amma länge men vill ha fler barn snart. 

• Anonym (syskon)
    Anonym (#10) skrev 2013-04-20 12:18:39 följande:
    Jag kan tillägga att jag VERKLIGEN helammade - det var aldrig mer än högst 2-3 timmar mellan amningsstunderna, heller inte på natten. Trots detta kom alltså mensen igång ganska snart. Om jag även hade ägglossning vet jag inte (man kan få mensliknande blödningar utan att ägglossningen kommit igång på riktigt), men chansa ville vi inte
    I början ville bebisen snutta heeela tiden. På kvällarna var det amningsmaraton från ca kl 17 till kl 22. Nu har det dock lugnat ner sig och det kan gå 3-4 timmar emellan. Ibland längre. Som tex igår så somnade bebisen vid 21-tiden på kvällen och vaknade ca 03:30 för att äta, så då hade det gått ca 6-7 timmar. Har för mig att det ska vara max 3-4 timmar mellan amningarna för risk att ägglossning hämmas? Så eftersom det går fler timmar emellan för mig ibland så kanske min kropp kommer igång snabbare. Vi får se vad som händer. :)
  • Ano Nymast
    Anonym (syskon) skrev 2013-04-20 12:07:50 följande:
    Såg att länken inte funkade. Men den kom upp när jag googlade "procent chans att bli gravid amning", fast utan citat-tecken.

Där står bl a såhär

"Om kvinnan ammar fullt (barnet äter endast bröstmjölk), inte har återfått sina menstruationsblödningar och det har gått kortare tid än sex månader efter förlossningen är risken för graviditet mycket låg (cirka 1–2 %)." 
    Men det är ju vad Fru Mamma är inne på: så länge man inte fått tillbaka mensen så funkar det som "preventivmedel", men grejen är ju att du vet ju inte om du tillhör dem som får tillbaka mensen inom 2-3 månader efter förlossningen eller långt efter.

Sen är ju mensen ett tecken på att man redan "missat" ett tillfälle att bli gravid, så det är ett osäkert sätt om man inte vill bli gravid.

Jag helammade bägge mina och fick tillbaka mensen inom 3 månader efter förlossningarna.
    Jag har kompisar som flaskmatat och fått tillbaka mensen 9-10 månader efter förlossningen. 
  • Anonym (syskon)
    Ano Nymast skrev 2013-04-20 23:37:40 följande:
    Men det är ju vad Fru Mamma är inne på: så länge man inte fått tillbaka mensen så funkar det som "preventivmedel", men grejen är ju att du vet ju inte om du tillhör dem som får tillbaka mensen inom 2-3 månader efter förlossningen eller långt efter.

Sen är ju mensen ett tecken på att man redan "missat" ett tillfälle att bli gravid, så det är ett osäkert sätt om man inte vill bli gravid.

Jag helammade bägge mina och fick tillbaka mensen inom 3 månader efter förlossningarna.
    Jag har kompisar som flaskmatat och fått tillbaka mensen 9-10 månader efter förlossningen. 
    Fru Mamma skrev att siffran 1-2% var "påhittad" och "tagen ur luften". Det var därför jag länkade till Läkemedelsverket hemsida, för att visa var jag hade hittat siffran. Sen är det naturligtvis upp till var och en att tro på antingen Fru Mamma eller LMV. Solig Bara det att jag tycker det är lite fräckt att komma och påstå att jag hittat på en siffra, utan att ha några belägg för det.

Nej, jag kan inte veta hur snabbt just jag kommer att få tillbaka mensen, oavsett statistik. Självklart skulle jag aldrig ta risken om jag inte vill bli gravid.

Intressant vändning i tråden då den kom att handla om preventivmetoder när jag skrivit att jag gärna vill bli gravid, men jaja. Skrattande 
  • Anonym (syskon)
    Fru Mamma skrev 2013-04-20 04:20:43 följande:
    Det känns som en ganska påhittad siffra som är tagen i luften, tyvärr. Hur som haver så är det VÄLDIGT vanligt att mensen och ägglossningen (och därmed möjligheten att bli gravid) kommer tillbaka bara några veckor efter förlossningen, likväl som det är VÄLDIGT vanligt att den kommer tillbaka flera månader efter att man slutat amma. Se bara på barnafödandet för några hundra år sedan, så lär du se att det är vanligt trots amning, eller jag vet! Kolla hur många idag som blir gravida trots helamning på grund av en väldigt seglivad myt, som "tyvärr" inte är annat än myt.

Min poäng var att du omöjligt kan veta vilken av grupperna du tillhör förrän mensen faktiskt kommer tillbaka, så vill ni inte ha FÖR tätt, så skydda dig tills det är dags att börja försöka, för även om ägglossningen inte alltid kommer tillbaka direkt när mensen gör det, så kan man, som sagt, inte veta vilken grupp man tillhör förrän det kommit igång igen.
    På vilket sätt anser du att det understrukna strider mot det jag skrev i mitt tidigare inlägg, dvs att chansen/risken är 1-2% ? "Myten", som du senare förklarade att den var "myten är att det är ett 100procentigt preventivmedel för alla som ammar."

Hur kan du jämföra din "myt" med det jag skrev, eftersom jag aldrig påstod att amning ger 100% skydd mot graviditet? Eftersom chansen att bli gravid är 1-2 % så är ju skyddet 98-99% 

Sen är jag nyfiken på om du kan nämna någon preventivmetod som ger 100% skydd? Bortsett från att inte ha samlag alls då. :)

Bara för att jämföra några enligt LMV, gravidchans i %

Amning 1-2 %
    Kondom 2-15 %
    Hormonspiral 0,2-0,6 %
    P-piller 0,5-1,5 %

Med amning här menas det jag citerade innan, dvs upp till 6 månader efter förlossning, om inte mensen kommit igång + att man helammar. 
  • ummabdilleh

Hej t.s jag ammade i 15 mån utan att bli gravid. Sen slutade jag då kom mensen efter en mån och efter den mensen blev jag gravid. Men vet de som helammat och ändå blivit gravida när deras barn var fyra månader

• Mikkan90

Kan skriva min personliga erfarenhet.

Jag delammade dom 2-3 första månaderna innan amningen kom igång ordentligt.
    Sen så helammade jag i princip till sonen var 8 månader (ville inte alls äta mat)
    Nu har jag fortsatt delamma och sonen är 15 månader.
    Fick tillbaka mensen efter ca 10 månader då jag verkligen försökt att få sonen sluta äta på nätterna. Så fort han börjar äta om nätterna så lyser mensen med sin frånvaro. Jag har tyvärr fortfarande inte lyckats bli gravid, mensen är oregelbunden och jag har även kort lutealfas.
    Vi har sex regelbundet och haft sen sonen var en månad gammal men det har inte hjälpt.

Amningen är kanske inget säker preventivmedel men många blir absolut mindre fertila. Synd att man inte kan veta vilka man tillhör innan ^^
    Även om man får tillbaka mensen tidigt så är det inte säkert att man fått tillbaka ägglossningen. Kan vara bra att ha i åtanke om man gärna vill bli gravid och helammar ^^

Pojke född 2012-01-16
  • Anonym (syskon)
    ummabdilleh skrev 2013-04-21 21:57:14 följande:
    Hej t.s jag ammade i 15 mån utan att bli gravid. Sen slutade jag då kom mensen efter en mån och efter den mensen blev jag gravid. Men vet de som helammat och ändå blivit gravida när deras barn var fyra månader
    Okej, då kan jag ju hoppas lite i alla fall. Vill gärna amma länge men å andra sidan inte vänta i 2 år med att börja försöka med tvåan. Fast sen vill jag ju inte sluta amma tidigare bara för att ha större chans att bli gravid, det skulle kännas fel, vill inte ha ett till barn på bekostnad av det första eller hur man nu ska säga. :)

Sen kanske jag tänker knäppt men med ettan tog det ju ett år för oss att bli gravida, men är det vanligt att det går snabbare med tvåan? 
  • Anonym (syskon)
    Mikkan90 skrev 2013-04-21 22:07:53 följande:
    Kan skriva min personliga erfarenhet.

Jag delammade dom 2-3 första månaderna innan amningen kom igång ordentligt.
    Sen så helammade jag i princip till sonen var 8 månader (ville inte alls äta mat)
    Nu har jag fortsatt delamma och sonen är 15 månader.
    Fick tillbaka mensen efter ca 10 månader då jag verkligen försökt att få sonen sluta äta på nätterna. Så fort han börjar äta om nätterna så lyser mensen med sin frånvaro. Jag har tyvärr fortfarande inte lyckats bli gravid, mensen är oregelbunden och jag har även kort lutealfas.
    Vi har sex regelbundet och haft sen sonen var en månad gammal men det har inte hjälpt.

Amningen är kanske inget säker preventivmedel men många blir absolut mindre fertila. Synd att man inte kan veta vilka man tillhör innan ^^
    Även om man får tillbaka mensen tidigt så är det inte säkert att man fått tillbaka ägglossningen. Kan vara bra att ha i åtanke om man gärna vill bli gravid och helammar ^^
    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. :) Då är vi två i ungefär samma situation. :)
  • ummabdilleh
    Anonym (syskon) skrev 2013-04-22 00:01:35 följande:
    Okej, då kan jag ju hoppas lite i alla fall. Vill gärna amma länge men å andra sidan inte vänta i 2 år med att börja försöka med tvåan. Fast sen vill jag ju inte sluta amma tidigare bara för att ha större chans att bli gravid, det skulle kännas fel, vill inte ha ett till barn på bekostnad av det första eller hur man nu ska säga. :)

Sen kanske jag tänker knäppt men med ettan tog det ju ett år för oss att bli gravida, men är det vanligt att det går snabbare med tvåan? 

jo jag tycker det ar bra du ammar sa lange det gar, fast du behover ju inte gora det 2 ar om du inte vill..jagvet inte alltsa jag har latt for bli gravid..med ettan blev jag gravid direkt samma manad, med 2an tog det ca 2 manader, med trean blev jag med gravid ganska snabbt..jag har alltid raknat ut nar jag har agglossning och da har jag blivit gravid pa sa satt...testa apriforce och glandin fran halsokost affaren...de hjalper dig att bli gravid.. vet flera som forsokr i 8 manader sen nar de atit dessa blev de det efter 2 veckor...hoppas det gar bra for dig.)
  • Anonym (syskon)
    ummabdilleh skrev 2013-04-22 16:59:53 följande:

jo jag tycker det ar bra du ammar sa lange det gar, fast du behover ju inte gora det 2 ar om du inte vill..jagvet inte alltsa jag har latt for bli gravid..med ettan blev jag gravid direkt samma manad, med 2an tog det ca 2 manader, med trean blev jag med gravid ganska snabbt..jag har alltid raknat ut nar jag har agglossning och da har jag blivit gravid pa sa satt...testa apriforce och glandin fran halsokost affaren...de hjalper dig att bli gravid.. vet flera som forsokr i 8 manader sen nar de atit dessa blev de det efter 2 veckor...hoppas det gar bra for dig.)
    Aha okej, tack för tipset! :) Men vet du om man kan ta dom när man ammar?
  • ummabdilleh
    Anonym (syskon) skrev 2013-04-23 01:24:55 följande:

Anonym (syskon) skrev 2013-04-23 01:24:55 följande:

Det tror jag nog man kan. Fråga i hälsokost affären. Köp annars flytande bidrottning honung och ät en sked dagligen
  • Anonym (Tätt emellan)

Jag fick tillbaka min mens fem veckor efter förlossning, trots helamning minst var tredje timma. Blev gravid med tvåan efter sju månader. Men som någon skrev, är väldigt olika hur lång tid det tar, trots flaskmatning med tvåan tog det nästan ett år innan mensen kom igång. Tog att bli gravid fyra år med ettan och sex månader med tvåan så det kan gå snabbt andra gången, tredje gången försökte vi inte ens på ett syskon så ibland blir det inte som man tänkt.

• Anonym (syskon)
    ummabdilleh skrev 2013-04-23 12:52:21 följande:

Det tror jag nog man kan. Fråga i hälsokost affären. Köp annars flytande bidrottning honung och ät en sked dagligen
    Okej. Var köper man flytande bidrottning honung då, vanliga matbutiker eller?
  • ummabdilleh
    Anonym (syskon) skrev 2013-04-23 13:46:49 följande:

Anonym (syskon) skrev 2013-04-23 13:46:49 följande:

Jag vet inte var sådant finns. Kanske i små butiker. Jag köpte min i en butik som tillhör moskén där vi bor. De är ganska dyra 300 kr, men köpte inte min för bli gravid utan för den är nyttig så den är bra för många saker
  • Anonym (syskon)
    ummabdilleh skrev 2013-04-24 07:27:32 följande:

Jag vet inte var sådant finns. Kanske i små butiker. Jag köpte min i en butik som tillhör moskén där vi bor. De är ganska dyra 300 kr, men köpte inte min för bli gravid utan för den är nyttig så den är bra för många saker
    Aha okej. Får leta lite då. :)
Svar på tråden Att bli gravid när man ammar