• Anonym (På g)

IVF på St:Göran vår/sommar 2013

Om en månad bli vi kallade till St:Göran för vårt första IVF försök! Är det någon mer som ska dit och vill följas åt eller kanske någon som gjort IVF där och vill komma med tips och råd?

• Svar på tråden IVF på St:Göran vår/sommar 2013
  • Anonym (På g)

Ingen?

• Anonym (india)

Vi gick hos IVF Stockholm och har bara gott att säga om den kliniken. Nu har två av deras läkare börjat på Sophiahemmet tyvärr, men jag var hos en av de nya för några veckor sedan och hon var verkligen bra. Övrig personal är hur gulliga som helst!

Lycka till! 

• AsterA

Jag ska göra IVF där. Har tid för första samtal nästa vecka. Vet inte hur fort det brukar gå innan man får komma igång?

• Anonym (india)

Det brukar gå fort, det beror på var i cykeln du befinner dig och vilken typ av stimulering du får. Jag har bara gjort den korta metoden där.

• Anonym (På g)
    Anonym (india) skrev 2013-04-29 14:47:34 följande:
    Vi gick hos IVF Stockholm och har bara gott att säga om den kliniken. Nu har två av deras läkare börjat på Sophiahemmet tyvärr, men jag var hos en av de nya för några veckor sedan och hon var verkligen bra. Övrig personal är hur gulliga som helst!

Lycka till! 
    Åh, vad kul!! Hur gick det för er? {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (På g)
    AsterA skrev 2013-05-07 08:45:18 följande:
    Jag ska göra IVF där. Har tid för första samtal nästa vecka. Vet inte hur fort det brukar gå innan man får komma igång?
    Spännande! Vi har tid för första samtalet om 2 veckor. Vet inte heller riktigt, men såg att det är sommarstängt i juli så beror nog på om man ska göra korta eller långa. Vet du vilken läkare du fått?
  • AsterA

Jag fick Åsa Rylander. Tror också att det beror på vilken metod man kör. Hoppas den korta passar mig. :)

• Anonym (På g)
    AsterA skrev 2013-05-08 06:11:51 följande:
    Jag fick Åsa Rylander. Tror också att det beror på vilken metod man kör. Hoppas den korta passar mig. :)
    Fick också henne, kul! Jag hoppas också på korta :)

Kollade med ägglossningsstickor i början när vi försökte men skippade det sedan. Skulle kolla nu denna månad eftersom jag ville veta ungefär inför IVF:en och märkte att jag har ägglossning just nu, dvs. 1 vecka innan jag "borde" ha. Då kanske man måste göra långa eller spelar det ingen roll tror du?
  • AsterA

Har faktiskt inte en aning om hur man gör. Själv har jag PCOS och får ingen mens/ägglossning av mig själv. Fick veta idag att vi troligtvis hinner en cykel innan sommaren. De är så trevliga där på St Göran. :)

Anonym (På g) skrev 2013-05-08 13:46:15 följande:
    Fick också henne, kul! Jag hoppas också på korta :) Kollade med ägglossningsstickor i början när vi försökte men skippade det sedan. Skulle kolla nu denna månad eftersom jag ville veta ungefär inför IVF:en och märkte att jag har ägglossning just nu, dvs. 1 vecka innan jag "borde" ha. Då kanske man måste göra långa eller spelar det ingen roll tror du?

• Esperanza80

Hej! 

Jag och sambon väntar på att få komma till St Göran.. Dvs vår läkare på Mama Mia ska bara skicka vår remiss till Karolinska och sen sa de på Vårdgarantin att de kommer skicka oss till St Göran så fort de sett att vår remiss är hos Karolinska. Vet inte om läkaren på Mama Mia skickat remissen än bara för vi lämnade blodprov i måndags och det skulle ta några dagar innan svaren kom.
    Jag antar att remissen inte skickas förrän svaren på HIV mm kommit, eller vad tror ni?

Åh, blir så otålig när jag vet att det snart är semestrar på gång.. men när jag prata med Vårdgarantin så lät det som om St Göran inte hade någon kö alls...
    Hur länge fick ni vänta från att er remiss blev skickad tills ni fick komma på första besöket?     

• PlinaB77

Hejsan!
    Vi går på St.Göran, blev flyttade dit efter massa strul med KS pga ett utomkvedes därav IVF!
    Dom är jätte bra på St.G!! Har bara gott att säga! Jag hade/har både Kerstin och Åsa, både mycket bra!
    Det går fort när man väl kommer igång och oftast är det ju så att man måste vänta in sin egen menscykel som man kan tycka tar tid. Men har man lite tur så passar det in riktigt bra!
    Jag är "ruvare" nu, Rd 3, sedan i måndags då det sattes in ett litet embryo!
    Så allt gott om St. Göran Glad

• AsterA

Vi hade första besöket igår. De fick nog remissen för 2 veckor sen. Men jag var på och ringde och frågade om våra papper kommit fram. Det tycker jag också att du ska göra. Då går det riktigt fort. De är jättetrevliga på St. Göran. :)

Esperanza80 skrev 2013-05-16 18:03:01 följande:
    Hej!  Jag och sambon väntar på att få komma till St Göran.. Dvs vår läkare på Mama Mia ska bara skicka vår remiss till Karolinska och sen sa de på Vårdgarantin att de kommer skicka oss till St Göran så fort de sett att vår remiss är hos Karolinska. Vet inte om läkaren på Mama Mia skickat remissen än bara för vi lämnade blodprov i måndags och det skulle ta några dagar innan svaren kom. Jag antar att remissen inte skickas förrän svaren på HIV mm kommit, eller vad tror ni? Åh, blir så otålig när jag vet att det snart är semestrar på gång.. men när jag prata med Vårdgarantin så lät det som om St Göran inte hade någon kö alls... Hur länge fick ni vänta från att er remiss blev skickad tills ni fick komma på första besöket?     

• Esperanza80

Spännande! Börjar du med sprutorna nästa mens nu då? Blev det korta eller långa?

Jag har ringt runt som em galning idag haha!
    Hos vårdgarantin säger de att de inte fått vår remiss ännu på Karolinska. Försöker få svar från Mama Mia om när de tänkt skicka vår remiss. Antar att de inväntar svar på blodprover som skulle ta några dagar.. Kommer ringa och tjata nästa vecka också

St Göran svarade på mitt mail att vi inte kommer hinna börja med IVF innan semestern tyvärr men att vi kanske hann komma på ett första besök... Nästa mens kommer nämligen 27/5.. Så tråkigt att allt drar ut på tiden... Fick vänta extra länge på svar att allt var ok pga massa röda dagar nu under våren

• AsterA

Jag hade ägglossning i början på veckan så jag väntar ut nästa mens. Kommer den inom 2 veckor så kör vi igång annars får jag också vänta till efter semestern. Jag fick korta protokollet och ska börja med menopur på dag två i cykeln.

• Esperanza80

Typiskt..
    Jag hade ägglossning i början på veckan och tänkte att om jag fick komma på ett första besök i slutet på nästa vecka så hade jag hunnit börja när nästa mens kommer om 2 veckor...
    Men jag ska ringa och tjata massor nästa vecka, man vet ju aldrig
    Skönt att du fick korta!!
    Har ni försökt länge?
    Hos oss hittar de inga fel och vi har försökt 1 år. Dock har jag inte blivit spolad än men fick remiss för IVF ändå. Ska spolas 4/6.

• AsterA

Vi har försökt i tre år. I slutet på förra sommaren påbörjade vi utredning och sen fick jag Pergotime utskrivet. Jag får inga spontana menstruationer och ägglossningar, men pergotime gav mig massor med biverkningar och jag fick inte ägglossning i alla fall. Vi körde sista kuren nu i slutet på april/början på maj så jag blev väldigt förvånad när jag fick utslag på ägglossningstestet. Sen såg hon på St. Göran igår att jag haft ägglossning samt att slemhinnan var 14 mm tjock och hon sa att det kan vara så att jag redan är gravid. Jag tror inte riktigt att det är fallet så jag hoppas på att mensen kommer när den ska så vi kan börja :) Jag blev aldrig spolad. På den kliniken jag gick på spolar de bara kvinnor som haft problem med könssjukdomar eller haft många partners. De tyckte det var onödigt att spola eftersom det var en smärtsam procedur sa de.  För IVF behöver man ju inte bli spolad så då tjafsade jag inte emot på den punkten :P

• Esperanza80

Jag hade klamydia en gång för 13 år sedan men jag väljer själv att bli spolad. Läkaren sa att det inte behövdes för att vi ändå ska göra IVF. Men jag känner att om jag ändå ska vänta till aug/sep och äta pergo under tiden kan jag lika gärna testa ifall spolning hjälper... Man vet ju aldrig. Har läst på massor om smärtan och många tjejer säger att det inte alls gör ont och jag hoppas att det är så att om det INTE är stopp så gör det inte ont. Och så hoppas jag att det blir för mig. Får smärtstillande innan.

Men åh, hoppas att det kan vara så att du redan är gravid!! Men om inte hoppas jag din mens kommer i tid så du slipper vänta extra länge på att få börja!

• Kopp12

Hej, Jag ska göra min andra IVF på St Göran efter sommaren (har ett IVF-barn sedan tidigare). Har varit på första samtalet och upplevde dem på kliniken som mycket kompetenta. Hur har det gått för er andra i tråden?

• AsterA

För oss blev det aldrig någon IVF. Jag väntade på att mensen skulle dyka upp så vi kunde starta. När den inte gjorde det så tog jag ett test och det visade sig att jag var gravid. Sista kuren pergotime gjorde visst susen. Jag är i vecka 9 nu och i veckan såg vi vårt lilla pyre på VUL. :)

Kopp12 skrev 2013-06-28 18:45:01 följande:
    Hej, Jag ska göra min andra IVF på St Göran efter sommaren (har ett IVF-barn sedan tidigare). Har varit på första samtalet och upplevde dem på kliniken som mycket kompetenta. Hur har det gått för er andra i tråden?

• lucca81

Hej! En dum fråga kanske men när ni säger St Göran, menar ni IVF-kliniken Stockholm då? Vi har fått tid där i december så jag vill gärna höra om era erfarenheter!

Svar på tråden IVF på St:Göran vår/sommar 2013