Lilia skrev 2013-04-20 23:52:43 följande:
Jag är helt emot medicin vid ADHD. Det är bättre att ta kosttillskott som Omega 3 och/eller Eye Q. Så behövs det strikta rutiner, mycket beröm och gärna motion. Kanske finns det någon aktivitet ditt barn kan börja på?!
Jag får nog säga att att jag inte alls håller med om det. Medicin är ju oftast "den sista utvägen". Man har ju redan försökt med så mycket, oftast. Kanske gett Omega i stora doser i många år, anpassat vardagen så den funkar.
Jag rekommenderar starkt att göra de insatsen som du nämner men oftast märker man att visst, det hjälper, men faktisk så behövs det lite mer, lite till och det är just det som medicineringen gör. För så är det ju, som förälder så gör man ju allt. Att se medicinering som en lätt fix tror jag inte att många gör.
Att ta till medicinering utesluter ju inte att man inte gör det andra också, mat, motion, motivation, positiv feed back osv.
Jag har ju inte så stor erfarenhet av "lätt"/enkel ADHD men att bli hjälpt av och att det räcker med det som du rekommenderar, då räcker det ju med det, då behöver man ju faktiskt inte ta till medicinering. För jag tror ju inte att någon förälder väljer att inte ge medicin till sitt
för att man gör en bättre gärning med att inte ge medicin om det behövs.
Den som en gång har fått en ordentlig inblick, förståelse sjukdomsinsikt i vad det verkligen innebär att varje dag leva med ADHD, hur stressen slår till för minsta lilla, känslan av att aldrig vara på rätt plats, alltid uppleva att man blir missförstådd eller missförstå, alltid känna att man aldrig räcker till, alltid tycker att alla andra orkar, kan och hinner med utan att verkar trött, stressad, inte ha ork eller behöva vila lite. Tar man det beslutet för sitt barns skull, att inte ge medicin på de grunderna så tror jag man är fel ute.
Det kanske låter lite hårt men jag har sett vilken stress min son levde i, jag förstår att han hade det helt rent ut sagt för jävligt, att inte ge honom medicin, när jag såg hur mycket lättare hans vardag blev och hur mycket gladare han var efter vi började med medicinen så, ja, jag står för att det rent ut sagt är barnmisshandel om man låter att barn gå igenom det med full insikt om funktionshindret och inte ge.
Dessutom så har jag nog inte sett några hållbara argument för att inte ge, vad är vinsten?
Sen har jag en fråga. Du skriver "
kosttillskott som Omega 3 och/eller Eye Q"
Vad menar du?
Omega är ett essentiellt fett, (dvs något som människokroppen inte själv kan tillverka) det måste man få i sig genom kosten, antingen naturligt Omegarik mat så som tex fet fisk, om man vill ja just Omega-3 (det finns många olika Omegafetter) eller som kosttillskottskapslar. Eye Q är ett varumärke, ett företag som gör kosttillskott med Omega-3 och Omega-6 i kapslarna de saluför.
Det du skriver är som om man säger att det är viktigt att få i sig protein och/eller ARLA filmjölk med jorsgubbssmak. Förstår du skillnaden?