Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Barn med adhd

Jag har en son (11år) som har ADHD och Atypisk Autism. Jag brukar rekommendera Omega, det är mitt "kall" här i livet Se min länk i sidfoten, det är till en tråd här på FL om Omega. 
    Sen är det två böcker som verkligen är bra att läsa. Explosiva Barn av Ross W Greene och Problemskapande Beteende av Bo Hejlskov. 

Det här med medicinering säger jag samma som Phillipa, Om det hade varit diabetes... 
    Fler argument att ta till så kan man säga att medicineringen är en av flera olika åtgärder i behandlingen. Anpassad vardag, föräldrautbildning, samtal på BUP/HAB med tex psykolog och så även då; -medicinering. 

Jag har som oftast massor att skriva men jag känner att jag är lite trött nu.

Är det något du undrar om  Omega så fråga på! 

• Little Ms Chatterbox
    Lilia skrev 2013-04-20 23:52:43 följande:
    Jag är helt emot medicin vid ADHD. Det är bättre att ta kosttillskott som Omega 3 och/eller Eye Q. Så behövs det strikta rutiner, mycket beröm och gärna motion. Kanske finns det någon aktivitet ditt barn kan börja på?!
    Jag får nog säga att att jag inte alls håller med om det. Medicin är ju oftast "den sista utvägen". Man har ju redan försökt med så mycket, oftast. Kanske gett Omega i stora doser i många år, anpassat vardagen så den funkar. 

Jag rekommenderar starkt att göra de insatsen som du nämner men oftast märker man att visst, det hjälper, men faktisk så behövs det lite mer, lite till och det är just det som medicineringen gör. För så är det ju, som förälder så gör man ju allt. Att se medicinering som en lätt fix tror jag inte att många gör. 
    Att ta till medicinering utesluter ju inte att man inte gör det andra också, mat, motion, motivation, positiv feed back osv. 

Jag har ju inte så stor erfarenhet av "lätt"/enkel ADHD men att bli hjälpt av och att det räcker med det som du rekommenderar, då räcker det ju med det, då behöver man ju faktiskt inte ta till medicinering. För jag tror ju inte att någon förälder väljer att inte ge medicin till sitt för att man gör en bättre gärning med att inte ge medicin om det behövs.
    Den som en gång har fått en ordentlig inblick, förståelse sjukdomsinsikt i vad det verkligen innebär att varje dag leva med ADHD, hur stressen slår till för minsta lilla,  känslan av att aldrig vara på rätt plats, alltid uppleva att man blir missförstådd eller missförstå, alltid känna att man aldrig räcker till, alltid tycker att alla andra orkar, kan och hinner med utan att verkar trött, stressad, inte ha ork eller behöva vila lite. Tar man det beslutet för sitt barns skull, att inte ge medicin på de grunderna så tror jag man är fel ute. 

Det kanske låter lite hårt men jag har sett vilken stress min son levde i, jag förstår att han hade det helt rent ut sagt för jävligt, att inte ge honom medicin, när jag såg hur mycket lättare hans vardag blev och hur mycket gladare han var efter vi började med medicinen så, ja, jag står för att det rent ut sagt är barnmisshandel om man låter att barn gå igenom det med full insikt om funktionshindret och inte ge.

Dessutom så har jag nog inte sett några hållbara argument för att inte ge, vad är vinsten?  

Sen har jag en fråga. Du skriver "kosttillskott som Omega 3 och/eller Eye Q"

Vad menar du?
    Omega är ett essentiellt fett, (dvs något som människokroppen inte själv kan tillverka) det måste man få i sig genom kosten, antingen naturligt Omegarik mat så som tex fet fisk, om man vill ja just Omega-3 (det finns många olika Omegafetter) eller som kosttillskottskapslar. Eye Q är ett varumärke, ett företag som gör kosttillskott med Omega-3 och Omega-6 i kapslarna de saluför. 
    Det du skriver är som om man säger att det är viktigt att få i sig protein och/eller ARLA filmjölk med jorsgubbssmak. Förstår du skillnaden?

• Little Ms Chatterbox

TS, det här med Omega är en djungel och kan upplevas som svårt att veta vad man ska ge. 
    Det viktigaste att tänka på när man letar efter vad man ska välja så är det faktiskt så att det dyraste märket är oftast den bästa. Sen kan ju samma märke kosta väldigt olika i butik och på nätet.
    Billigare Omegakapslar kan ha eftersmak, man rapar upp fisksmak eller t.o.m kanske en viss smak av rutten fisk. eller kanske inte s hög halt av de olika fetterna. 
    Sen så kan man även gå in på miljöaspekten, en del (mindre nogräknade) företag gör sin Omega på fisk som kommer från varmare vatten, fiskade tex utanför Afrikas kust. Den fisken är mer ytlevande och det göra att lokala fiskare inte kan leva på småskaliga fiskeindustrier och försörja sina familjer.
    Sen ska man veta vad man är ute för effekt. De olika Omegorna gör olika saker, ensamma får man en effekt, tillsammans får man en annan effekt. 
    Tex i Omega-3 är det två delar, en heter DHA och en heter EPA. DHA är bra för hjärnans utveckling, tex sömngångare och nattskräck. EPA har man upptäckt att den har väldigt positiv inverkan på just explosivt humör och aggressioner. Samtidigt som Omega 3 och Omega-6 tillsammans har bra inverkan på sömnen, jämnare humör och bättre välbefinnande. 

Omega-6 heter också GLA. Omega-6 och Omega-9 är extra bra för huden.

• Little Ms Chatterbox
    Sol30 skrev 2013-04-25 10:04:56 följande:
    Så bra skrivet! Man ger ju inte sitt barn medicin "bara för att". Vi har också provat allt. Sonen ska börja med ritalin nu i maj. Vårt liv har varit kaos sen han var runt 3,5 år. Det här är vår sista utväg. Visst förstår jag välmeningen med att "men kan ni inte prova det här/göra så här?", men när vi levt med detta i över fyra år så borde andra kanske förstå att det inte är så lätt? Bara en tanke.....
    Jag brukar tänka att de vet inte, de vet inte. Om de hade gått igenom vad jag (vi) har och vetat hur det är så hade de inte sagt som de säger.
    De är personer att öva på. Ta ett djupt andetag och andas. De finns där för att öva på så du blir en bättre människa.
    {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Barn med adhd