• Anonym

Planerar ni att binda ert bolån eller har ni kvar rörligt (3 mån)?

Även om Riksbanken behåller reporäntan på samma låga nivå och att den 3-åriga rörliga räntan förväntas vara låg en bra tid framöver, tänker vi binda en längre tid. Vi planerar föräldrarledighet och vill betala lite extra för att veta vad vi kommer att betala de närmaste åren.

Hur tänker ni? har ni/planerar ni att binda eller ligger ni kvar på 3 mån rörligt?

• Svar på tråden Planerar ni att binda ert bolån eller har ni kvar rörligt (3 mån)?
  • Anonym (Rörligt)

På lång sikt tjänar man alltid på att ha rörlig ränta så vi ligger kvar rörligt. Vi har ganska stora lån om det nu har någon betydelse.

• ardath bey

Behåller rörligt på de rörliga. Vi har också ett bundet lån till jan 2014 och det ska också bli rörligt. Fast alla binds på 3 månader nuförtiden så riktigt rörlig ränta har vi inte längre..,

• Dina08

Allt på rörligt minst ett år till. Band en del på 2 år 2008 och gjorde stor förlust på det, så vi är motvilliga att binda. Historiskt lär det ju ha lönat sig att ha rörligt.

• Anonym
    Dina08 skrev 2013-04-21 11:41:46 följande:
    Allt på rörligt minst ett år till. Band en del på 2 år 2008 och gjorde stor förlust på det, så vi är motvilliga att binda. Historiskt lär det ju ha lönat sig att ha rörligt.
    Är du inte rädd att de längre bindningstiderna är betydligt högre om ett år?
  • Anonym

Vi har alltid haft bundet förr, och förlorat pengar på det. Så nu löser vi upp våra lån efter hand de löper ut. Och får på så vis lägre räntekostnader. I budgeten ligger kostnaden för den bundna räntan kvar, så vi sparar "överskottet" om räntan skulle höjas.

• Anonym

Jag var nästan säker på att vi skulle binda nu men är osäker. Vad hade ni gjort i vår situation:

Lån 1,8 miljoner. Rörlig 3-mån ränta idag: 2,60 % Belåningsgrad 60 % amorterar 60 000 kr per år.

Har blivit erbjudna 3,15 % 5 år.

Min man blir kanske av med jobbet nästa år.

Vi planerar 2 barn de närmaste åren.

Visst har vi marginaler idag, men kanske inte lika mycket när vi får barn.

Ska vi binda på 5 år och lämna lite rörligt eller ska vi ha allt rörligt?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-21 13:15:33 följande:
    Jag var nästan säker på att vi skulle binda nu men är osäker. Vad hade ni gjort i vår situation:

Lån 1,8 miljoner. Rörlig 3-mån ränta idag: 2,60 % Belåningsgrad 60 % amorterar 60 000 kr per år.

Har blivit erbjudna 3,15 % 5 år.

Min man blir kanske av med jobbet nästa år.

Vi planerar 2 barn de närmaste åren.

Visst har vi marginaler idag, men kanske inte lika mycket när vi får barn.

Ska vi binda på 5 år och lämna lite rörligt eller ska vi ha allt rörligt?
    Framförallt ska ni inte ha allt på samma villkor. Dvs, dela upp lånet i  tre delar, och bind på olika lång tid. En del rörligt, en del 2 år och en del 5 år. Då är man inte lika sårbar om räntan skulle sticka iväg uppåt.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-21 18:38:53 följande:
    Framförallt ska ni inte ha allt på samma villkor. Dvs, dela upp lånet i  tre delar, och bind på olika lång tid. En del rörligt, en del 2 år och en del 5 år. Då är man inte lika sårbar om räntan skulle sticka iväg uppåt.

Den ränterabatt vi har idag gäller fram till våren 2014. Vad händer om vi binder en del på 5 år och lämnar resten rörligt. Det är klart att jag förväntar mig en ränterabatt nästa år när det är dags att förhandla, men banken är då inte lika angelägen att ge mig ränterabatt då jag har bundit en stor del på 5 år. Sämre förhandlingsläge. Kommer inte vilja betala ränteskillnadsersättning för att byta bank.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-21 18:41:33 följande:
    Den ränterabatt vi har idag gäller fram till våren 2014. Vad händer om vi binder en del på 5 år och lämnar resten rörligt. Det är klart att jag förväntar mig en ränterabatt nästa år när det är dags att förhandla, men banken är då inte lika angelägen att ge mig ränterabatt då jag har bundit en stor del på 5 år. Sämre förhandlingsläge. Kommer inte vilja betala ränteskillnadsersättning för att byta bank.

Så ni ska binda för att få ränterabatt? Är det inte bättre att ha rörligt och spara mellanskillnaden som buffert?
  • Alexi

Vi har bundit 3/4 av våra lån på fem år, till 3 procent. Känns oerhört tryggt att ha det så. Den sista fjärdedelen är rörlig för att kunna amotera mer om vi vill osv.

• Anonym

rörlig, det har vi tjänat massor på :) vi kommer ligga kvar

• Anonym (rörligt)

Vi har tyvärr bundit halva vårt lån (på tot 2 mkr) på en tvååring. 

Vi har ALLTID ätnkt att vi ska köra på rörligt, men helt plötslit verkade ett erbjudande på 3,15% så himla lockande och vips, så satt vi i en dålig deal.

Vår rörliga del ligger på 2% och ja, vi förlorar pengar på det hela tiden. Inte en gång (under drygt ett år) har den rörliga räntan överstigit den bundna. Så när det löses upp kommer vi def inte binda.

Har man lite utrymme så skulle jag låta bli, eller spara uppe en räntebuffert som man kan plocka ifrån.

Vi har varit med om 6% rörlig ränta  i kombo med föräldraledighet några månader - det gick men det var himla skönt att vi lagt undan lite så at vi slapp snåla in på vardagen.

• Anonym (L)

Vi har vårt bolån uppdelat på tre delar - en del ligger på rörlig ränta, en bunden på 3 år och en på 5 år.

Den del av lånet som ligger på 3 år kommer vi nu i sommar att låta gå över till rörlig ränta, då den rörliga räntan inte en gång har legat över den bundna räntan under de år vi haft lånen. Nu har i och för sig räntorna legat lågt.

Vi sparar idag undan mellanskillnaden mellan rörlig och 6% ränta i en räntebuffert utifall räntorna skulle sticka iväg drastiskt. 

• Dina08
    Anonym skrev 2013-04-21 13:04:13 följande:

Anonym skrev 2013-04-21 13:04:13 följande:

Vi kommer nog inte att binda alls.
Svar på tråden Planerar ni att binda ert bolån eller har ni kvar rörligt (3 mån)?