• BESV

Budgivning mot en med förhåll.

Vad har panelen för tankar angående följande. 

Bor i en mindre stad med en relativt trög bostadsmarknad, hus kan ligga ute månader till år innan de blir sålda på hemnet, men givetvis finns det undantag bla det jag vill ha...

Jag budar just nu på ett hus för ca 2,5 miljoner, där jag har kommit i budstrid mot en som budar med förbehåll. Eftersom jag vet att det är väldigt svårt att sälja hus i staden så har jag ingen lust att komma in i en budstrid mot en budgivare som sedan kanske inte alls är intressant för säljaren i slutändan.

Dvs mäklaren låter denna endast vara med för att få upp priset, min tanke. 

Det slutade med att jag inte vill buda mer mot denna person, då jag inte vet om säljaren kan tänka sig acceptera budet. Han ligger 20 k över mig och jag tycker personligen inte detta skulle vara värt risken för att tjäna runt 15 k netto, han kan mycket väl inte fått sitt hus sålt efter 3 månader eller inte fått tillräckligt högt bud och därför dra sig ur affären. 

Dvs om jag matchar budet mot han med förbehåll så kan han mycket väl höja igen med något som inte säljaren tycker är attraktivt. Har även tanken att kanske mäklaren vill få honom att lägga ett högre bud om han vill ha huset och då hamnar han i sitsen att han behöver buda över sig självt..dvs kanske är lite svårare psykologiskt. 

Ngn som tycker jag gör rätt eller har några invändningar?

Hade ni själva tagit en 1% premie för att chansa på att den andra ska få sitt hus sålt inom 3 månader?

• Svar på tråden Budgivning mot en med förhåll.
  • BESV

Jag ligger inte inne med högsta budet i nuläget, utan det gör han med förbehåll om att han måste sälja sitt hus.

Vad hade ni valt om ni skulle sälja ett hus?

En budar 2,5-rent bud.
    En budar 2 525 000 kr-Förbehållet att han kan sälja sitt hus.

• Grappa

Aldrig en med förbehåll, spec inte om bostäder kan ta tid att sälja på orten.

Fattar dock inte vad du menar med 1% premie.

• MajaVira
    Grappa skrev 2013-04-20 20:22:37 följande:
    Aldrig en med förbehåll, spec inte om bostäder kan ta tid att sälja på orten.

Fattar dock inte vad du menar med 1% premie.
    Att säljaren får 1% mer, dvs 25 000 kr, om den godtar den andra säljarens bud (med förbehållet att den i sin tur måste sälja sin bostad) jämfört med att acceptera TS lägre bud.
  • Grappa
    MajaVira skrev 2013-04-20 20:30:54 följande:
    Att säljaren får 1% mer, dvs 25 000 kr, om den godtar den andra säljarens bud (med förbehållet att den i sin tur måste sälja sin bostad) jämfört med att acceptera TS lägre bud.
    Aha ok!
    Nej som sagt jag skulle inte låta nån köpa med förbehåll, och jag skulle lägga ner budgivningen direkt om jag var pot köpare, just som TS skriver så känns det ju som att det bir en fejkad budgivning.
  • BESV

Låter som ni resonerar som jag gjort! 

Tackar för svar. 

• Solrosens
    BESV skrev 2013-04-20 20:15:46 följande:
    Jag ligger inte inne med högsta budet i nuläget, utan det gör han med förbehåll om att han måste sälja sitt hus. Vad hade ni valt om ni skulle sälja ett hus? En budar 2,5-rent bud. En budar 2 525 000 kr-Förbehållet att han kan sälja sitt hus.  

Okej ja men nu förstår jag! Håller med de andra i tråden. För ynka 15000kr är det inte värt att gå in i någon förhandling med förbehåll! Hoppas ni får huset! Lycka till!
  • Blobba

Mina släktingar hade samma förbehåll. De fick köpa huset men köpet föll då de inte fick sitt hus sålt. De var dock de enda budgivarna. Huset hade varit till salu länge och hade det funnits en köpare som låg i närheten av deras pris skulle jag gissa att den fått köpa istället. Huset är fortfarande till salu 2 mån senare.

• BESV

Försökte in i det sista att syna bluffen...:) gick så där om det nu va en bluff.

Mäklaren sa att de hade beslutat sig för att ta budet med förbehåll, jag matchade samtidigt som jag sa att detta var mitt sista bud. Och om de andra nu budar över mitt bud och sedan de väljer mig så har vi ett "problem"...snart pep det till med ett nytt bud...så jag fick helt enkelt buda över dem...så mkt för att spela kall!

Hursom helst är jag nöjd, likadant hus kostar ca 3,2 miljoner att bygga vilket jag fick för 2,5.

Att de sedan säger att de gärna tar det tidiga utflyttningsdatumet gör bara mina funderingar om jag blev spelad större...;) men man köper förhoppningsvis bara hus en gg och nu fick vi det vi ville ha!

Slutet gott, typ!

Svar på tråden Budgivning mot en med förhåll.