• NELV

Får man åka buss?

Om jag köper en känguru får jag ta med den på bussen?

• Svar på tråden Får man åka buss?
  • Purpurbräcka
    NELV skrev 2013-04-20 22:33:57 följande:
    Den har ju vinterpäls!
    På våren rycker jag av den som jag gör med katten.
    Har du kollat upp det? Alla djur får inte vinterpäls.
  • NELV
    Purpurbräcka skrev 2013-04-20 22:37:27 följande:
    Har du kollat upp det? Alla djur får inte vinterpäls.
    Det är klart att den får det. Det blir ju vinter och den har päls.
  • NELV
    exiteme skrev 2013-04-20 22:51:02 följande:
    Du har inte funderat på en SVAN istället? :)
    Nej varför ska jag fundera på det?
  • Purpurbräcka
    exiteme skrev 2013-04-20 22:51:02 följande:
    Du har inte funderat på en SVAN istället? :)
    Bra idé! Då behöver TS inte åka hela vägen till England för att skaffa en.
  • NELV
    Purpurbräcka skrev 2013-04-20 22:57:40 följande:
    Bra idé! Då behöver TS inte åka hela vägen till England för att skaffa en.
    Jag vill inte ha en svan. De är ilskna.
    jag ska köpa en känguru i England.
  • Agnescecila

Jag tror att det går utmärkt bara du sätter den i en kängrubur. När jag skulle åka till Prag med min flygande elefant fick den sitta i en elefantbur, i bagageutrymmet.

• Herdis
    NELV skrev 2013-04-20 22:27:25 följande:
    De  är inte kloka. Jag mailade men de svarade att det inte finns känguru i Sverige.

Det är klart att det finns tama kängurur i Sverige. Nu vet jag inte om det här är en trolltråd, men om det inte är det så tycker jag att det är olämpligt att ta med kängurun bland annat folk på det där sättet. Eftersom de kan bli aggressiva - och de är väldigt starka!

De går inte heller att uppfostra som hundar, eftersom de inte är några domesticerade djur. Jag menar, att det inte går att ta ett enskilt exemplar av en vild djurart, och tämja den som man skulle kunna göra med ett djur av en art som redan är domesticerad. Till skillnad från om man tar hand om en vildkatt - för den har ändå i generna mönstret att leva tillsammans med människan. Den förändringen tar flera hundra år av medveten avel, minst.
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Herdis
    Herdis skrev 2013-04-21 08:47:03 följande:

Det är klart att det finns tama kängurur i Sverige. Nu vet jag inte om det här är en trolltråd, men om det inte är det så tycker jag att det är olämpligt att ta med kängurun bland annat folk på det där sättet. Eftersom de kan bli aggressiva - och de är väldigt starka!

De går inte heller att uppfostra som hundar, eftersom de inte är några domesticerade djur. Jag menar, att det inte går att ta ett enskilt exemplar av en vild djurart, och tämja den som man skulle kunna göra med ett djur av en art som redan är domesticerad. Till skillnad från om man tar hand om en vildkatt - för den har ändå i generna mönstret att leva tillsammans med människan. Den förändringen tar flera hundra år av medveten avel, minst.
    Nu blev det lite rörigt där med "tam" - som rör individen - kontra "domesticerad" - som rör arten. Men jag hoppas ni förstod.
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • NELV
    Herdis skrev 2013-04-21 08:47:03 följande:

Varför är det olämpligt? Det är vanligt att man har det som husdjur i England. Går det där så går det här.

Jag ska inte fånga en i djungeln jag ska köpa en tam.

www.svd.se/naringsliv/livsstil/mini-kanguru-populart-alternativ-till-grasklippare_7045363.svd

Svar på tråden Får man åka buss?