• LaFontaine

Varför tjuter bilen?

Vi bytte bromsar på bilen för snart sju veckor sen. Man bytte då allt. För två veckor sedan bytte vi däck på samma verkstad. Sedan dess har bilen små ljud för sig.

Om man bromsar så att man nästan stannas och svänger samtidigt tjuter det. Det tjuter inte om man bara svänger eller om man bara bromsar. Inte heller om man bara bromsar ner och svänger samtidigt. Det låter bara när man till exempel svänger in på en parkeringsruta, alltså när man bromsar ner för att stanna.

Vi var tillbaka på verkstaden förra veckan för att kolla detta och mekanikern tog av däcken och tog den sedan på en provtur utan att den lät alls. Vi åkte också med och bilen lät inte. Den lät inte heller när vi åkte hem med och den har inte låtit på hela veckan. Tills idag då. Då började den tjuta i samma stund som vi svängde in på en p-ruta.

Vad är det som låter? Verkstaden hittar inget men det tjöt ju inte så här innan däcken byttes.

Nån som varit med om samma? Vad är fel? Och varför slutade det tjuta efter att däcken monterats av men börjar igen? 

• Svar på tråden Varför tjuter bilen?
  • jjoohhaann

Var de förra däcken samma storlek som de nya? Om inte kan det vara att de ej får plats i hjulhuset. Dvs däcket är för stort. Eftersom att det började låta när ni bytte däck, tvivlar jag på att det är bromsklossarna som spökar. Det kan även vara att däcket inte sitter fast på fälgen ordentligt. (Slarv jobb) detta är mina tankar.

• LaFontaine
    jjoohhaann skrev 2013-04-21 23:27:35 följande:
    Var de förra däcken samma storlek som de nya? Om inte kan det vara att de ej får plats i hjulhuset. Dvs däcket är för stort. Eftersom att det började låta när ni bytte däck, tvivlar jag på att det är bromsklossarna som spökar. Det kan även vara att däcket inte sitter fast på fälgen ordentligt. (Slarv jobb) detta är mina tankar.
    Däcken hade vi också förra säsongen utan tjut. Slarvjobb låter som en bra diagnos, speciellt som vi inte gjort jobbet själva Om däcket inte sitter på fälgen borde det väl gjort så även förra säsongen de användes? Eller kan man rucka på det när man byter däck?

Min teori är att nåt är skevt så att det kommer in skit bakom någonting någonstans (du ser vilken koll jag har...) eftersom det slutade låta efter att däcken plockats av men började igen när vi kört ett par mil. Frågan är bara var man börjar då nu när verkstaden hävdar att allt är bra. 
  • Topps
    LaFontaine skrev 2013-04-22 09:01:15 följande:
    Däcken hade vi också förra säsongen utan tjut. Slarvjobb låter som en bra diagnos, speciellt som vi inte gjort jobbet själva Om däcket inte sitter på fälgen borde det väl gjort så även förra säsongen de användes? Eller kan man rucka på det när man byter däck?

Min teori är att nåt är skevt så att det kommer in skit bakom någonting någonstans (du ser vilken koll jag har...) eftersom det slutade låta efter att däcken plockats av men började igen när vi kört ett par mil. Frågan är bara var man börjar då nu när verkstaden hävdar att allt är bra. 
    Däcken kan jag garantera att dom sitter som dom ska på fälgen. Jag har jobbat på gummiverkstad och det är 
    omöjligt att inte få dom på plats. Om det nu mot all förmodan hända så skulle det synas när man balanserade
    hjulen. Det som gör att det låter är bromsklossarna. Att det kommer när du svänger beror på att geometrin ändras
    just då. Centrifugalkraften tillsammans med ändrad geometri. Svårt att förklara men ta ett cykelhjul snurra det när du har det i handen så räcker det att hålla på ena sidan och ändå ha balans på hjulet när man svänger på det så
    känner man kraften. Hjulet och bromsskivan snurrar men inte bromsoket och bromsklossarna vilket gör att det kan låta lite. 
    Alternativt att det har kommit in lite skit. 

video på ett cyklehul som snurrar. Tänk dig att en bromskiva snurar med och inte resten. Kan gnissla även när man bara svänger. som sagt jätte svårt att förklara. Det brukar försvinna efter det har slitit in sig ordentligt.

• LaFontaine
    Topps skrev 2013-04-22 11:03:43 följande:
    Däcken kan jag garantera att dom sitter som dom ska på fälgen. Jag har jobbat på gummiverkstad och det är 
    omöjligt att inte få dom på plats. Om det nu mot all förmodan hända så skulle det synas när man balanserade
    hjulen. Det som gör att det låter är bromsklossarna. Att det kommer när du svänger beror på att geometrin ändras
    just då. Centrifugalkraften tillsammans med ändrad geometri. Svårt att förklara men ta ett cykelhjul snurra det när du har det i handen så räcker det att hålla på ena sidan och ändå ha balans på hjulet när man svänger på det så
    känner man kraften. Hjulet och bromsskivan snurrar men inte bromsoket och bromsklossarna vilket gör att det kan låta lite. 
    Alternativt att det har kommit in lite skit. 

video på ett cyklehul som snurrar. Tänk dig att en bromskiva snurar med och inte resten. Kan gnissla även när man bara svänger. som sagt jätte svårt att förklara. Det brukar försvinna efter det har slitit in sig ordentligt.

" rel="nofollow" target="_blank">

Så det ska alltså inte vara någon fara? (Eller kosta pengar vilket är den här snikne fans stora skräck )

Saken är att alla bromsar byttes för snart sju veckor sen. Kan det ha något med saken att göra? 
  • Topps
    LaFontaine skrev 2013-04-22 11:06:44 följande:
    Så det ska alltså inte vara någon fara? (Eller kosta pengar vilket är den här snikne fans stora skräck )

Saken är att alla bromsar byttes för snart sju veckor sen. Kan det ha något med saken att göra? 
    Det bör inte kosta pengar. Allt beror på hur mycket och hur du kör. 
    Börja bromsa lite hårdare ska du se att det kommer tystna snart.  
  • Nicke

Standard på bl.a. 850 med tjutande bromsar. Det ger sig efter lite körning.

• Nicke

Jag byter ofta precis innan besiktningen och det var ett jävla liv sist jag besiktigade. "Standard på 850" sa han bara.

• LaFontaine
    Topps skrev 2013-04-22 11:15:22 följande:
    Det bör inte kosta pengar. Allt beror på hur mycket och hur du kör. 
    Börja bromsa lite hårdare ska du se att det kommer tystna snart.  
    Det tjuter inte när man bromsar hårt. Bara när man svänger och bromsar vid väldigt låga hastigheter, typ stillastående. 
    Niklas2k skrev 2013-04-22 11:17:11 följande:
    Standard på bl.a. 850 med tjutande bromsar. Det ger sig efter lite körning.
    Skoda Fabia kör vi. Standar också på pensionärsbil?

• Nicke
    LaFontaine skrev 2013-04-22 11:18:52 följande:
    Det tjuter inte när man bromsar hårt. Bara när man svänger och bromsar vid väldigt låga hastigheter, typ stillastående. 

Skoda Fabia kör vi. Standar också på pensionärsbil?

Det är väl vanligt på väldigt många bilar. Mer på vissa kanske.
    Man kan göra lite olika grejer vid monteringen för att få det att skrika mindre eller inte alls.
    Skrikdämpningsplattor, kopparpasta och allt vad det är. ;) 
Svar på tråden Varför tjuter bilen?