• Anonym (Jenny)

gravid, v. 5+1, slutar snusa nu - kan jag ha skadat barnet?:-(

Hej alla!

Efter flera mf har jag nu äntligen blivit gravid igen! Vi är så glada! Jag plussade fort men eftersom jag haft så många mf har jag knappt orkat ta in det...

... nu är jag i v. 5+1 och kanske kan tro att det blir så här! Jätteglad! Så nu tar jag in det och SLUTAR SNUSA! 
    (obs! har barn sen innan och har absolut slutat snusa då!!! Nu har jag bara inte kunnat tro att det ska bli ngt pga så många mf men nu måste jag tro det och ska sluta tvärt som jag gjort tidigare graviditeter... så ingen tror att jag inte kommer sluta, för det ska jag! såklart!!)

Jag kommer absolut inte ta en snus mer... men har behövt några dagar att smälta detta. 

Tror ni att jag kan ha skadat barnet eftersom jag inte slutar förrän nu, v 5+1???         

• Svar på tråden gravid, v. 5+1, slutar snusa nu - kan jag ha skadat barnet?:-(
  • Bragdoll

Tänk inte att du ska ha kunnat skada barnet. Tänk istället hur du besparar bebisen detta genom att du faktiskt har tagit din sista snus. 
    Jobba på, det går säkert bra! 

• Anonym (Jenny)
    Bragdoll skrev 2013-04-20 23:13:41 följande:
    Tänk inte att du ska ha kunnat skada barnet. Tänk istället hur du besparar bebisen detta genom att du faktiskt har tagit din sista snus. 
    Jobba på, det går säkert bra! 
    Tack... jag vet att jag inte kommer sluta. Man måste bara bestämma sig, vilket jag gjort tidigare. Men såklart blir det abstinens! Det vet jag, men det går nog över.. får kämpa på de första dagarna.

Att jag inte slutade direkt beror på alla mf jag har bakom mig + att det har känts hela tiden som att det inte ska gå bra, som att ett mf är på g... det har känts starkt så . Men efter några dagar så börjar jag tro att det kanske kan gå bra.. inget blod. Och NU sitter jag och gråter med väldigt dåligt samvete som inte slände dosan direkt! Hu.. 

Ngn som vet rent faktiskt hur det funkar så tidigt i grav? Ska ta det med bm sen men jag har sån ångest nu!     
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Jenny) skrev 2013-04-20 23:17:45 följande:
    Tack... jag vet att jag inte kommer sluta. Man måste bara bestämma sig, vilket jag gjort tidigare. Men såklart blir det abstinens! Det vet jag, men det går nog över.. får kämpa på de första dagarna.

Att jag inte slutade direkt beror på alla mf jag har bakom mig + att det har känts hela tiden som att det inte ska gå bra, som att ett mf är på g... det har känts starkt så . Men efter några dagar så börjar jag tro att det kanske kan gå bra.. inget blod. Och NU sitter jag och gråter med väldigt dåligt samvete som inte slände dosan direkt! Hu.. 

Ngn som vet rent faktiskt hur det funkar så tidigt i grav? Ska ta det med bm sen men jag har sån ångest nu!     

JAG MENAR ATT JAG VET ATTT JAG KOMMER SLUTA! !! Blev fel tidigare!!! Jag menade att skriva att jag vet att jag inte kommer ta mer snus!
  • Anonym
    Anonym (Jenny) skrev 2013-04-20 23:17:45 följande:

Barnet får främst sin näring av gulesäcken(?) de första veckorna, innan vecka 7-8 och att förtära alkohol/nikotin innan dessa veckor innebär mycket mindre risk än om man gör det efter 7-8 veckor.

Jag tror inte att det är någon fara med bebisen :) 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym skrev 2013-04-20 23:20:12 följande:
    Barnet får främst sin näring av gulesäcken(?) de första veckorna, innan vecka 7-8 och att förtära alkohol/nikotin innan dessa veckor innebär mycket mindre risk än om man gör det efter 7-8 veckor.

Jag tror inte att det är någon fara med bebisen :) 

Åh!! Tack tack tack. jag hoppas innerligt att du har rätt!
  • Gonee

Vad jag vet så tar inte bebisen skada första veckorna pga att den inte tar upp de mamman får i sig då. När det börjar vet jag dock inte.
    Men när jag fick reda på att jag va gravid i vecka 7 tror jag så hade jag druckit massa alkohol innan jag visste.
    Bm sa att det inte va någon fara eftersom de va så tidigt.

• Anonym (Jenny)
    Gonee skrev 2013-04-20 23:21:59 följande:
    Vad jag vet så tar inte bebisen skada första veckorna pga att den inte tar upp de mamman får i sig då. När det börjar vet jag dock inte.
    Men när jag fick reda på att jag va gravid i vecka 7 tror jag så hade jag druckit massa alkohol innan jag visste.
    Bm sa att det inte va någon fara eftersom de va så tidigt.

Jag hoppas att det är så! Har hört förut om moderkakan att den inte är näringskälla från början men för man inte över gifter tidigt genom blodet i alla fall?
  • 2013
    Anonym (Jenny) skrev 2013-04-20 23:24:15 följande:

Jag hoppas att det är så! Har hört förut om moderkakan att den inte är näringskälla från början men för man inte över gifter tidigt genom blodet i alla fall?
    Moderkakan förser inte embryot med näring, men näring kommer direkt från modern ändå genom diffusion. Det där om gulesäcken är en modern myt som vägrar försvinna.

Studier har inte visat att snus orsakar skador på organen vilket främst är det man oroar sig för under de tidigare veckorna.
    Det finns aldrig några garantier, men du är superduktig som slutar snusa nu!
  • carro93

Tror verkligen inte att du behöver oroa dig! Njut av graviditeten istället :) Grattis förresten!!

• Anonym
    2013 skrev 2013-04-20 23:30:49 följande:
    Moderkakan förser inte embryot med näring, men näring kommer direkt från modern ändå genom diffusion. Det där om gulesäcken är en modern myt som vägrar försvinna.

Studier har inte visat att snus orsakar skador på organen vilket främst är det man oroar sig för under de tidigare veckorna.
    Det finns aldrig några garantier, men du är superduktig som slutar snusa nu!
    Vadå det där om gulesäcken är en modern myt?

Läs på! 
  • 2013
    Anonym skrev 2013-04-21 20:06:24 följande:
    Vadå det där om gulesäcken är en modern myt?

Läs på! 
    Du borde själv läsa på. Gulesäcken förser inte embryot med näring. Embryot står i direktkontakt med moderns blod från dag 10 efter befruktningen.
  • Anonym
    2013 skrev 2013-04-21 20:21:44 följande:
    Du borde själv läsa på. Gulesäcken förser inte embryot med näring. Embryot står i direktkontakt med moderns blod från dag 10 efter befruktningen.

Vecka 4

Kroppen: Det är dags för mensen – men den kommer inte. Nu kan du känna att du blivit gravid! När du är gravid ökar halten av progesteronhormon i kroppen vilket kan göra att du känner dig trött. Ett annat vanligt tecken är att man måste gå på toaletten och kissa oftare.

Embryot: Celldelningen fortsätter. Morulan delar sig än mer och det bildas en ihålig cellklump som kallas för blastocyst, denna bäddar in sig i livmoderslemhinnan som i sin tur blir tjockare och mer blodrik. De celler som ska bli moderkaka och hinnor skapar först kontakten med moderns blodkärl och bildar ett förstadium till moderkaka, samt börjar producera graviditetshormonet hCG. Embryot borrar ner sig allt djupare i livmoderslemhinnan och runtom bildas en vätskefylld säck, fostersäcken. I fostersäcken ligger barnet skyddat fram till födseln. Intill fostersäcken har gulesäcken bildats, den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser embryot med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln. Ingången till livmoderhalsen sluts samman av en slempropp och skapar en trygg och tillsluten miljö för barnet.

Faktagranskad av Gudrun Abascal, chefsbarnmorska på BB Stockholm och författare till böckerna ”Att föda” och ” Att möta förlossningssmärtan”.

• Anonym
    2013 skrev 2013-04-21 20:21:44 följande:
    Du har fel. Läs på säger jag bara
  • 2013
    Anonym skrev 2013-04-22 16:53:02 följande:
    Du har fel. Läs på säger jag bara
    Läs på själv lilla vän. Jag rekommenderar William J. Larsen  - Human Embryology.

• 2013
    Anonym skrev 2013-04-22 16:52:15 följande:
    Vecka 4

Kroppen: Det är dags för mensen – men den kommer inte. Nu kan du känna att du blivit gravid! När du är gravid ökar halten av progesteronhormon i kroppen vilket kan göra att du känner dig trött. Ett annat vanligt tecken är att man måste gå på toaletten och kissa oftare.

Embryot: Celldelningen fortsätter. Morulan delar sig än mer och det bildas en ihålig cellklump som kallas för blastocyst, denna bäddar in sig i livmoderslemhinnan som i sin tur blir tjockare och mer blodrik. De celler som ska bli moderkaka och hinnor skapar först kontakten med moderns blodkärl och bildar ett förstadium till moderkaka, samt börjar producera graviditetshormonet hCG. Embryot borrar ner sig allt djupare i livmoderslemhinnan och runtom bildas en vätskefylld säck, fostersäcken. I fostersäcken ligger barnet skyddat fram till födseln. Intill fostersäcken har gulesäcken bildats, den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser embryot med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln. Ingången till livmoderhalsen sluts samman av en slempropp och skapar en trygg och tillsluten miljö för barnet.

Faktagranskad av Gudrun Abascal, chefsbarnmorska på BB Stockholm och författare till böckerna ”Att föda” och ” Att möta förlossningssmärtan”.

Ja det är förjävla sorgligt att en barnmorska inte har rätt kunskap om hur embryot får sin näring. Men jag tror nog att det går att lita mer på världens embryologer än FL:s graviditetskalender.
  • Uffesson

Tänk inte så. Tänk hur bra det är för barnet att du slutat snusa!

Svar på tråden gravid, v. 5+1, slutar snusa nu - kan jag ha skadat barnet?:-(