• 2013

gravid, v. 5+1, slutar snusa nu - kan jag ha skadat barnet?:-(

Anonym (Jenny) skrev 2013-04-20 23:24:15 följande:

Jag hoppas att det är så! Har hört förut om moderkakan att den inte är näringskälla från början men för man inte över gifter tidigt genom blodet i alla fall?
    Moderkakan förser inte embryot med näring, men näring kommer direkt från modern ändå genom diffusion. Det där om gulesäcken är en modern myt som vägrar försvinna.

Studier har inte visat att snus orsakar skador på organen vilket främst är det man oroar sig för under de tidigare veckorna.
    Det finns aldrig några garantier, men du är superduktig som slutar snusa nu!
  • 2013
    Anonym skrev 2013-04-21 20:06:24 följande:
    Vadå det där om gulesäcken är en modern myt?

Läs på! 
    Du borde själv läsa på. Gulesäcken förser inte embryot med näring. Embryot står i direktkontakt med moderns blod från dag 10 efter befruktningen.
  • 2013
    Anonym skrev 2013-04-22 16:53:02 följande:
    Du har fel. Läs på säger jag bara
    Läs på själv lilla vän. Jag rekommenderar William J. Larsen  - Human Embryology.

• 2013
    Anonym skrev 2013-04-22 16:52:15 följande:
    Vecka 4

Kroppen: Det är dags för mensen – men den kommer inte. Nu kan du känna att du blivit gravid! När du är gravid ökar halten av progesteronhormon i kroppen vilket kan göra att du känner dig trött. Ett annat vanligt tecken är att man måste gå på toaletten och kissa oftare.

Embryot: Celldelningen fortsätter. Morulan delar sig än mer och det bildas en ihålig cellklump som kallas för blastocyst, denna bäddar in sig i livmoderslemhinnan som i sin tur blir tjockare och mer blodrik. De celler som ska bli moderkaka och hinnor skapar först kontakten med moderns blodkärl och bildar ett förstadium till moderkaka, samt börjar producera graviditetshormonet hCG. Embryot borrar ner sig allt djupare i livmoderslemhinnan och runtom bildas en vätskefylld säck, fostersäcken. I fostersäcken ligger barnet skyddat fram till födseln. Intill fostersäcken har gulesäcken bildats, den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser embryot med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln. Ingången till livmoderhalsen sluts samman av en slempropp och skapar en trygg och tillsluten miljö för barnet.

Faktagranskad av Gudrun Abascal, chefsbarnmorska på BB Stockholm och författare till böckerna ”Att föda” och ” Att möta förlossningssmärtan”.

Ja det är förjävla sorgligt att en barnmorska inte har rätt kunskap om hur embryot får sin näring. Men jag tror nog att det går att lita mer på världens embryologer än FL:s graviditetskalender.
Svar på tråden gravid, v. 5+1, slutar snusa nu - kan jag ha skadat barnet?:-(