troddeduja skrev 2013-04-20 23:44:02 följande:
Vi är sådana som varken är intresserade eller är kunniga nog att sitta och hålla på med fonder och aktier.
Jag har som förslag till maken att vi gör en extraamortering en gång per år för pengar som vi har sparat på ett sparkonto med ok ränta (2,25%) under året. Då vet man hur många kr man kan och vill lägga på en årlig extra amortering. Detta sparande skulle isåfall ligga utöver det normala buffertsparandet.
Ja, det finns en del högräntekonton där man kan spara med rörlig ränta just nu med rörlig ränta mellan 2-3%. Jag har just nu mitt korttidssparande på Hoist Spar (2,70 %) där jag lägger pengar som jag vill kunna nå när som jag behöver. Obegränsat med uttag och insättningsgaranti, funkar bra tycker jag.
Att komma ihåg är att med den effektiva räntan + ränteavdrag så lönar det sig betydligt mer att amortera på ett bolån med 2,5 % ränta (30% ränteavdrag) än att spara på ett sparkonto med samma ränta ( 30% skatt). Men precis som du skriver är det bra om man vi få en översikt och kunna besluta periodvis hur mycket man vill/kan amortera om man har lite varierande utgifter. Tycker att ert upplägg låter bra med hänsyn till era intressen :)