• troddeduja

Jag tänker då INTE skänka bort 400 000 kr till banken!

Jag och maken sitter och diskuterar om vi ska börja amortera mer på vårt bolån. Lånet ligger idag på ca 1,2 milj och i dagsläget amorterar vi 2000 kr i månaden. I den takten skulle lånet vara avbetalt lagom till år 2061.
    Om vi istället skulle amortera 4000 kr i månaden skulle det vara avbetalt till år 2036, dessutom skulle det bli över 400 000 kr MINDRE i  totala räntekostnader!
    Över 400 000 kr!

Ändå vill inte maken börja amortera mera. Hur resonerar ni om amortering på bolån?

• Svar på tråden Jag tänker då INTE skänka bort 400 000 kr till banken!
  • Guapa

Amortering är ett bra och säkert sätt att spara långsiktigt. Fond- eller aktiesparande kan dock ge betydligt bättre avkastning på sikt, speciellt nu när räntorna är så låga. Men det kräver ett intresse så man vet när det är läge att sälja och köpa nytt. Det sägs att en normal aktiesparare har en årlig avkastning på ca 10 % per år om man räknar långsiktigt, men det är svårt att säga hur det kommer att se ut i framtiden. Bolåneräntan brukar ligga på mellan 3-6%. En taktik är att spara mer medan räntorna är låga och investera i fonder/aktier med högre avkastning och sedan sälja och amortera bolånen när räntorna går upp.

Men som sagt, är man inte det minsta intresserad av fonder och aktier är absolut amortering av bolån att föredra, tryggt och bra räntebesparing. 

• troddeduja

Vi är sådana som varken är intresserade eller är kunniga nog att sitta och hålla på med fonder och aktier.
    Jag har som förslag till maken att vi gör en extraamortering en gång per år för pengar som vi har sparat på ett sparkonto med ok ränta (2,25%) under året. Då vet man hur många kr man kan och vill lägga på en årlig extra amortering. Detta sparande skulle isåfall ligga utöver det normala buffertsparandet.

• Guapa
    troddeduja skrev 2013-04-20 23:44:02 följande:
    Vi är sådana som varken är intresserade eller är kunniga nog att sitta och hålla på med fonder och aktier.
    Jag har som förslag till maken att vi gör en extraamortering en gång per år för pengar som vi har sparat på ett sparkonto med ok ränta (2,25%) under året. Då vet man hur många kr man kan och vill lägga på en årlig extra amortering. Detta sparande skulle isåfall ligga utöver det normala buffertsparandet.
    Ja, det finns en del högräntekonton där man kan spara med rörlig ränta just nu med rörlig ränta mellan 2-3%. Jag har just nu mitt korttidssparande på Hoist Spar (2,70 %) där jag lägger pengar som jag vill kunna nå när som jag behöver. Obegränsat med uttag och insättningsgaranti, funkar bra tycker jag. 

Att komma ihåg är att med den effektiva räntan + ränteavdrag så lönar det sig betydligt mer att amortera på ett bolån med 2,5 % ränta (30% ränteavdrag) än att spara på ett sparkonto med samma ränta ( 30% skatt). Men precis som du skriver är det bra om man vi få en översikt och kunna besluta periodvis hur mycket man vill/kan amortera om man har lite varierande utgifter. Tycker att ert upplägg låter bra med hänsyn till era intressen :)
  • troddeduja

Jag är medveten om att vi förlorar på att göra så som jag beskrev ovan. Men det känns ändå bättre att ha ett extra sparande som man vid "katastrofhändelser" lätt kan nå.
    Ska lägga om ett av lånen i juli och funderar på ha rörlig ränta så det är lättare att göra extraamorteringar på den delen iallafall.

• Guapa
    troddeduja skrev 2013-04-21 00:05:34 följande:
    Jag är medveten om att vi förlorar på att göra så som jag beskrev ovan. Men det känns ändå bättre att ha ett extra sparande som man vid "katastrofhändelser" lätt kan nå.
    Ska lägga om ett av lånen i juli och funderar på ha rörlig ränta så det är lättare att göra extraamorteringar på den delen iallafall.
    På vår bank får vi amortera 10% per år utan extra avgifter på de bundna lånen. Kolla vad er bank säger, i så fall skulle ni utan problem kunna amortera 4000kr/mån även om ni band allt på 5 år.
  • troddeduja

Har Nordea, det jag har lyckats läsa mig till är att man endast får göra extraamorteringar på obundna lån. Om man inte är beredd att betala ränteskillnaden dvs, och det har jag INTE lust med!

• Stokke

Fast du skänker inte bort 400 000kr till banken. Du betalar för en "vara".
    Åker du 1000mil med bilen / år betalar du ca 14 000kr i bensin. Åker du 500mil betalar du ca 7 000kr i bensin.
    Jag håller med om att amortera på sitt lån är en form av sparande. Extra amortering vid ffd alt på årsbasis är perfekt.

• troddeduja

Med tanke på att vi har utrymme i ekonomin att amortera mer så känns det som om vi skänker bort pengar om vi inte gör det.

• Stokke

Av ren nyfikenhet, hur har du räknat?
    Vad har ni i ränta idag?

• troddeduja

Ja jag har räknat på det. Vi har lånet bundet i två delar, en på 4,25% och en på 3,5%.
    Räknade på 4% ränta för hela perioden. Räntan är visserligen lägre än så just nu, men kommer troligtvis inte vara det för alltid.

Svar på tråden Jag tänker då INTE skänka bort 400 000 kr till banken!