Inlägg från: johanna35 |Visa alla inlägg
  • johanna35

lindar ni era barn ?

Hej,
    Jag undrar om det är någon mer som lindar eller har provat att linda sitt barn?  Min tjej var rätt så tröstlös och jag blev tipsad att linda om henne. Hon älskar att bli lindad men jag får så mycket negativa kommentarer som tvångströja, misshandel etc etc. Hon är nu tre månader och blir väldigt lugn och nöjd när hon lindas och ska sova. När hon är vaken lindar jag henne inte såklart, då ligger hon oftast på magen och "leker" Det är ju viktigt att hon ska kunna utveckla muskler och rörelser... Nyfiken

• Svar på tråden lindar ni era barn ?
  • johanna35
    Millan83 skrev 2013-04-21 09:20:30 följande:
    Nej. Tycker det låter väldigt obekvämt för bebisen. Visst, hon gillar att ligga nära och i trånga utrymmen (kuddar, filtar) men jag skulle inte vilja linda henne. Tänk vad varmt! Bebisar ska ju ha svalt när de sover, minskar risken för psd!

men om du är rädd för psd ska du nog inte ha kuddar och filtar i närheten av henne :)
    Och det är precis som ditt inlägg jag bemöts av. Vi gör en vuxen bedömning på våra små. Jag skulle självklart inte vilja bli lindad själv :) men det är ju inte mig det gäller, eller hur? Vi för över så mycket från vårt perspektiv, som inte är bra eller ÄR bra för de små. Lustigt eller olustigt. Du skriver att hon gillar att ligga trångt men du vill inte linda, varför? frö mig är det lite motsägelsefullt

Det bli inte varmare med att linda kontra en sovpåse? och angående PSD är det bra mycket säkrare med att linda för INGENTING kan komma över hennes ansikte (som filt eller kudde)
  • johanna35
    Natulcien skrev 2013-04-21 09:41:31 följande:
    Nej, det skulle jag aldrig göra.

Men i vilket fall ska man väl inte linda så länge som upp till 3 månader p.g.a. att man hämmar rörelsefriheten då..?
    Precis, man ska inte linda hela tiden, jag lindar henne mestadels bara när hon ska sova. Rörelser eller reflexer har ingen funktion under sömn, då är de snarare skadliga beroende på hur mycket dom har såklart.

Hon blir inte varm av att lindas
  • johanna35
    cloudberry79 skrev 2013-04-21 09:51:20 följande:
    Fast PSD beror inte på att barnet kvävs av filtar och kuddar, utan att de slutar andas och hjärtat slutar slå oförklarligt, eventuellt på grund av att de tror att de är tillbaka i magen. Rekommendationen är att barnen ska ligga svalt och fritt, utan täcke och inte lindade. En del barn mår bra av att vara tight när de sover, men då kan man tex bära i sjal eller sele så märker man om de blir livlösa... Eftersom jag har haft ett barn som helt plötsligt slutade andas i min famn så vet jag att jag absolut vill ha barnet nära om det händer så man kan hjälpa snabbt.
    Jag beklagar verkligen för din förlust, en förälders mardröm...

Men var hittar du att rekommendationerna att barn inte ska lindas??? däremot har jag sett att man INTE rekommenderar att bära sitt barn när de ska sova. Den filt jag har rekommenderas för "säker sömn" med "safe sleep" emblem.

Nej PSD är inte kvävning, de reggas under jus t"kvävning" men att andas din egen utandningsluft är en av farorna för psd. Varav man inte ska ha några lösa föremål i sängen som kudde filtar eller täcke. Lägg er själva under ert täcke och se vad som händer, ett barn spädbarn kan inte ta bort kudde/täcke/ eeller filt vilket du gör efter någon minut, för du får inget syre...
  • johanna35
    Natulcien skrev 2013-04-21 09:58:25 följande:
    Jo, de behöver kunna röra sig även under sömnen, bl.a. för att minska risken för psd.

Som sagt, jag själv skulle aldrig linda en bebis.

men nu blir jag snurrig, vad kommer det ifrån att rörelser minskar psd, snälla kan du hänvisa till källa för detta?

• johanna35
    Alby skrev 2013-04-21 09:51:03 följande:
    Du menar swaddling? Vi gjorde det lite i början, det visade god effekt. Men jag tyckte att det såg så hemskt ut så vi slutade. Men dottern blev avslappnad och somnade fort.

Kul, ännu en som fick bra resultat men slutade för att man "själv inte skulle vilja ligga där" ha ha

Ja det kallas swaddle på engelska och är numera mycket vanligt utomlands igen. Nu pratar jag inte om "arabisk swaddle" som jag kallar det, då man gör små hårda korvar  
  • johanna35
    Natulcien skrev 2013-04-21 10:24:25 följande:
    Av samma anledning som man avråder från magläge; barnets sömn blir så djup att risken för psd ökar.
    har du en källa till detta?  Ska psd bero på djup sömn?? ryggläge rek. för att barnet kan andas lättare och får bättre tillgång till syre än vad de får när de ligger på mage.
    Angående sömn är det väl under den djupa sömnen barnen utvecklas inte under den ytliga rem sömnen?
  • johanna35

Va kul att det hjälper även dig. Min första lindade jag inte heller, han var mer till ro. Har inte tänkt på att öppna upp filten, kanske ska prova det. Min filt har ett kolikband så hon kan inte få den över sig, det skulle kunna funka. När hon var mindre hade hon mycket störande reflexer under sömnen. Det har hon inte längre, men jag tror att hon har vant sig att bli lindad när hon ska sova. Det har blivit som en sovrutin hos oss

• johanna35
    viseversa skrev 2013-04-21 10:49:15 följande:
    Jag skulle aldrig låta henne sova lindad en hel natt. Bara när hon ska somna. Jag är så nojjig för psd. Hon har inga problem att sova olindad när hon väl somnat djupt.
    men vad finns det för kopplingar mellan psd och att linda. Jag söker verkligen på en sådan koppling, men jag kan inte hitta den ?  hjälp, jag vill så gärna ha en källa?
  • johanna35
    dina länkar kommer ifrån samma källa, och nu ska ju PSD broschyren skrivas om enligt dom själva då den är misstolkande och felaktig. Bla annat finns det inget undrlag att en vanlig kudde motverkar platt huvud, däremot finns det forskning på att kudde ökar risken för PSD, men men, det är ju inte denna diskussion.

Jag håller fullt med att överhettning är en fara och anses öka risken men det framgår inte att man inte får linda barnet och at DET ökar risken för PSD. Jag tolkar det mer som att man inte ska pressa in barnet i något så att de blir överhettade eller inte får luft och syre.   Internationell forskning avråder exempelvis alla typer av bärmoduler som sovhjälpmedel. Och självklart ska man inte linda hela barnet som en korv, som jag tidigare nämnde. Min flicka kan exempelvis röra benen helt fritt, dra dom upp över magen, men armarna lindas mjukt över magen... och hon bara älskar det... och jag blir bara såå kritiserad. Och jag tror bestämt att mitt sätt att söva henne är säkrare än jämförelsevis bärsjal och att ha kuddar täcken och filtar i sängen
Svar på tråden lindar ni era barn ?