cloudberry79 skrev 2013-04-21 09:51:20 följande:
Fast PSD beror inte på att barnet kvävs av filtar och kuddar, utan att de slutar andas och hjärtat slutar slå oförklarligt, eventuellt på grund av att de tror att de är tillbaka i magen. Rekommendationen är att barnen ska ligga svalt och fritt, utan täcke och inte lindade. En del barn mår bra av att vara tight när de sover, men då kan man tex bära i sjal eller sele så märker man om de blir livlösa... Eftersom jag har haft ett barn som helt plötsligt slutade andas i min famn så vet jag att jag absolut vill ha barnet nära om det händer så man kan hjälpa snabbt.
Jag beklagar verkligen för din förlust, en förälders mardröm...
Men var hittar du att rekommendationerna att barn inte ska lindas??? däremot har jag sett att man INTE rekommenderar att bära sitt barn när de ska sova. Den filt jag har rekommenderas för "säker sömn" med "safe sleep" emblem.
Nej PSD är inte kvävning, de reggas under jus t"kvävning" men att andas din egen utandningsluft är en av farorna för psd. Varav man inte ska ha några lösa föremål i sängen som kudde filtar eller täcke. Lägg er själva under ert täcke och se vad som händer, ett barn spädbarn kan inte ta bort kudde/täcke/ eeller filt vilket du gör efter någon minut, för du får inget syre...