Hur gå tillväga för ersättning för ett ärr från operation 10 år senare?
För ca 10 år sedan gick jag igenom en operation för att avlägsna en cysta som satt på ett genant ställe. Jag var då omyndig och levde hemma hos föräldrar. De första 5 åren därefter gick jag igenom massa psykiska dilemman och som gjorde ärret mer lågprioriterat. Ytterligare 5 år därefter, alltså idag, kan man väl säga att mitt självförtroende är bra och att jag har börjat leva livet mer som man ska, träffar tjejer, skaffa flickvän och allt vad det innebär, gör att mitt ärr på det genanta ställe nu är ett högprioriterat problem som jag gärna drar mig från att visa, detsamma gäller i omständigheter där jag tvingas klä av mig naken, exempelvis i omklädningsrum m.m.
Ärret är väldigt synligt och ser dessutom väldigt fult ut, alltså det har blivit som "fiskhud" som läkarna förklarade och är därför väldigt vitt. Det går inte att ta miste på helt enkelt.
Så nu vill jag komma att få någon typ av ersättning för ärret, om möjligt. Problemen är följande och som jag behöver er hjälp med:
* Det har gått 10 år, utesluter det i sig möjlighet till skadestånd?
* Tyvärr vet jag inte vad för typ av hemförsäkring vi hade när operationen genomförde och jag har tyvärr inga möjligheter att ta reda på det, spelar det någon roll eller har jag täckts av någon allmän försäkring?
* Vad kan jag i övrigt göra?