• säkerhetförst

Hur gå tillväga för ersättning för ett ärr från operation 10 år senare?

För ca 10 år sedan gick jag igenom en operation för att avlägsna en cysta som satt på ett genant ställe. Jag var då omyndig och levde hemma hos föräldrar. De första 5 åren därefter gick jag igenom massa psykiska dilemman och som gjorde ärret mer lågprioriterat. Ytterligare 5 år därefter, alltså idag, kan man väl säga att mitt självförtroende är bra och att jag har börjat leva livet mer som man ska, träffar tjejer, skaffa flickvän och allt vad det innebär, gör att mitt ärr på det genanta ställe nu är ett högprioriterat problem som jag gärna drar mig från att visa, detsamma gäller i omständigheter där jag tvingas klä av mig naken, exempelvis i omklädningsrum m.m.

Ärret är väldigt synligt och ser dessutom väldigt fult ut, alltså det har blivit som "fiskhud" som läkarna förklarade och är därför väldigt vitt. Det går inte att ta miste på helt enkelt.

Så nu vill jag komma att få någon typ av ersättning för ärret, om möjligt. Problemen är följande och som jag behöver er hjälp med:

* Det har gått 10 år, utesluter det i sig möjlighet till skadestånd?
    * Tyvärr vet jag inte vad för typ av hemförsäkring vi hade när operationen genomförde och jag har tyvärr inga möjligheter att ta reda på det, spelar det någon roll eller har jag täckts av någon allmän försäkring?
    * Vad kan jag i övrigt göra?

• Svar på tråden Hur gå tillväga för ersättning för ett ärr från operation 10 år senare?
  • Mercedez

Du skall skicka in ett foto av ärret. Samt dina sjukjournaler från då du blev behandlad. Skicka detta till ditt försäkringsbolag så bedömer de hur ass vanprydande ärret är?

• säkerhetförst
    Mercedez skrev 2013-04-21 10:53:24 följande:
    Du skall skicka in ett foto av ärret. Samt dina sjukjournaler från då du blev behandlad. Skicka detta till ditt försäkringsbolag så bedömer de hur ass vanprydande ärret är?
    Men vadå, ska jag skicka in det till mitt nuvarande försäkringsbolag som jag inte täcktes av när operationen genomfördes?
  • eec82

1. Du får ringa runt och kolla vilket försäkringsbolag du hade. 2. Kolla upp om något har 10 års ersättningstid! De flesta har 3-5 år! Så tror inte du kan kräva ersättning tyvärr men hoppas jag har fel såklart. Ditt nuvarande försäkringsbolag har inget med ett så gammalt ärende att göra, det ingår inte, tyvärr.

• Mercedez
    säkerhetförst skrev 2013-04-21 10:58:37 följande:
    Men vadå, ska jag skicka in det till mitt nuvarande försäkringsbolag som jag inte täcktes av när operationen genomfördes?

Även om du får tag på ditt gamla förs bolag så tror jag inte du får ers efter tio år
  • tuzzla

Det är inte hemförsäkringen som täcker sånt här, utan din personliga sjuk- och olycksfallsförsäkring!
    Det brukar vara 5 år man har på sig att anmäla en skada som man fortfarande har men av, men det är möjligt att det skiljer sig mellan olika bolag.

• säkerhetförst

Det var ju tråkiga nyheter. Måste ju finnas undantagsfall? Jag menar i mitt fall handlar det ju om ett ärr som med tiden ska bli bättre och bättre, d.v.s. det är högre sannolikhet att mitt ärr har successivt blivit mindre av ett men ju längre tiden går och därför bör det också vara i försäkringsbolagets intresse att desto längre man väntar, desto mindre skada (i ett fall gällande ärrbildning).

• Mercedez
    säkerhetförst skrev 2013-04-21 16:39:59 följande:
    Det var ju tråkiga nyheter. Måste ju finnas undantagsfall? Jag menar i mitt fall handlar det ju om ett ärr som med tiden ska bli bättre och bättre, d.v.s. det är högre sannolikhet att mitt ärr har successivt blivit mindre av ett men ju längre tiden går och därför bör det också vara i försäkringsbolagets intresse att desto längre man väntar, desto mindre skada (i ett fall gällande ärrbildning).

Hur ass synligt är ärret när du har kläder på dig?
  • säkerhetförst
    Mercedez skrev 2013-04-21 16:49:00 följande:

Hur ass synligt är ärret när du har kläder på dig?
    Inte alls... Men det blir synligt vid samlag, om jag säger så...
  • Mercedez
    säkerhetförst skrev 2013-04-21 18:59:24 följande:
    Inte alls... Men det blir synligt vid samlag, om jag säger så...

Då tror jag inte du får så mycket ers efter tio år. Du skulle anmält tidigare. Vanprydande ärr brukar i regel vara så att de sitter synligt på kroppen
  • eec82

Ärr som finns kvar el är tydliga ett år efter operationer eller skada får du ersättning för då. Upp till normalt 5 år kan du begära ersättning, lång tid alltså eftersom du redan efter ett år kunde fått ersättning el i ditt fall då dina föräldrar om de anmält. Så är tråkigt för din del att de inte anmälde skadan då. Min som har precis genomgått en skada och anmälde när vi kom hem från sjukhuset och fick information att vi får ersättningen om ett år när vi mailat in bilder på skadan till dem. 

Vet du säkert att dina föräldrar hade en personförsäkring på dig?  Då det isf är den som skulle gett dig ersättning.

• Elisabethmi

Kan passa på när det ändå finns en tråd... Jag opererades i somras pga sjukdom, operationen var planerad MEN det hade sagt att ärret skulle sitta vid bikini randen (jag var då 18 år och så jävla besviken på att jag var tvungen att opereras). Pga smärta hade jag OK inställning till denna operation, det skulle gå så bra, skulle bli återställd efter 5-7 dagar, jag skulle ta studenten och må bra. Efter operationen vaknar jag med 12 cm ärr som ser ut som kejsarsnitt, pga komplikationer, jag var av någon anledning, jätte dålig, låg kvar på sjukhuset i ca 10 dagar, missa min student och mådde allmänt skit. Jag blev tillslut utskriven men hamnade på sjukhus 3 dagar senare, läkarna sa att man kunde må dåligt efter en sådan operation, sure Tänker jag. Ligger inne ca 10 dagar igen, blir utskriven, hamnar på sjukhus två dagar senare och får akutopereras. Vaknar upp med ytligare 10 cm ärr på magen, tappar 3 liter blod då de kom åt ett blodkärl under operationen, de gjorde så jag fick en allergisk reaktion på något vilket ledde till respirator då jag var svullen i hela kroppen, och sist men inte minst har jag även nerv problem, ingen känsel i höger lår då de kommit åt en nerv (vet ej om det var i sammanband med första eller andra operationen. Har varit kontakt med Folksam som bedömde mitt ärende i två delar, ett för ärren och ett för sjukdomen. Får avslag på sjukdomen (utan att ens få ett papper på det utan fick ringa till dom och fråga vad som händer och får reda på det i luren) då det inte täckte när jag fick diagnosen, visst det förstår jag. Ringer idag, ca 3 månader senare jag får avslag på sjukdom, frågar hur det går med det andra ärendet som jag fått konstaterat på telefon att det delat upp det i två. Hon svarar då otrevligt att det endast finns ett ärende och att det är avslaget och att det inte finns någon info på att jag ens ringt in? Jag menar, olycksfall som sker bedömer dom ärren och besvären man fått, det är ju det som bedömer hur mycket ersättning man mår. Men att jag att jag inte ska få ersättning för 20cm fullt ärr på magen helt plötsligt inte går pga försäkringen som inskaffades 2003 och inte 2002? Vad kan jag göra? Tycker inte detta är rättvist överhuvud taget

• ikram

Hejsan

Jag har ärr i panna

Jag har fick när jag va lite jag tänker alla hur jag ska göra ärr och jag har frågade alla läkare men de säger inte men jag tänker alltid hur jag ska göra bort jag har gick apoteket och frågade att de har nånting att göra bort

Svar på tråden Hur gå tillväga för ersättning för ett ärr från operation 10 år senare?