• Anonym

Att lyckas bli smal har blivt hela mitt liv

Att bli smal har blivit hela mitt liv.

Jag var tjock som barn.
    Jag var tjock som ung tonåring.
    Jag var halvtjock som ung vuxen, ca 73,5 kg med mycket muskler.15% kroppsfett. Jag tränade livet ur mig. Ändå var jag inte nöjd.
    Jag blev allvarligt sjuk, idag väger jag 79,1 kg till mina 160 cm. 
    Så jag behöver gå ner minst 15 kg för att duga.   

Alltid har det kretsat om att vara fit. Men den riktiga viljan till att verkligen vara det har aldrig funnits där utan det har alltid varit "åh jag vill se ut som den där smala tjejen i bikini som alla killar tittar på" åh jag vill kunna gå med låga byxor och en tröja som visar magen lite. "Jag vill vara som dom på TV och i tidningarna" "Jag vill att folk ska sluta tycka jag är tjock" När jag läser trådar här inne eller hör folk prata inser jag ännu mer hur människor pratar bakom min rygg och jag kan höra hur dom tänker "fan vad fet hon är, hon äter bara skräpmat"

Idag tränar jag livet ur mig igen. Jag går upp klockan 4 på morgonen för att köra kondition, jag jobbar 8 timmar och kör sen två pass ett styrka och ett kondtionspass till. Jag väger all min mat och äter bra mat. Bra tänker en del av er säkert... men jag själv är inte ett dugg nöjd. Mitt liv är pest och pina, jag är olycklig. Jag känner att jag måste gå till gymmet för attt folk inte ska kalla mig tjock, för att dom  inte ska påpeka att mitt BMI är högt eller att jag inte får gå i legging för att jag ser ut som en flodhäst. För att dom inte ska hånle när vi beställer arbetskläder och jag behöver L-XL när alla andra har S... Jag är så trött, jag orkar inte mer.

Jag vill bara sätta mig ner, vräka i mig allt onyttigt som finns och ändå stolt kunna gå ut och säga det är MIN kropp och JAG är nöjd, vad du tycker skiter jag i.... För egentligen är jag ganska nöjd, jag tycker jag är en vacker kvinna som är lite större. Jag är aktivt, äter bra, har bra flås, orkar och är glad. Men nä.. hela den här grejen med att man måste väga max 65 kg.... helst under 50 kg.. tar sönder mig.

Är så trött på det att jag tror jag gör vad som helst nu för att väga 50 kg... kanske dags och börja med näringsdryck bara..            

• Svar på tråden Att lyckas bli smal har blivt hela mitt liv
  • LinneaJosie

Kontakta din vårdcentral och begär en samtalskontakt. Ditt sätt att tänka låter destruktivt och osunt.

• eicosanoid

Om du var tjock som barn och tonåring är det mycket svårare att bli smal. Under tillväxtåren växter även antalet fettceller, i vuxen ålder blir de bara större/mindre. Dvs, du har förmodligen fler fettceller än folk som var normalviktiga som barn, och kommer därför aldrig kunna bli lika smal.

Njut av att du tränar och äter hälsosamt. Prova en dietist om du vill. För det är uppenbarligen inte träningen som det är fel på. Annars, försök trivas med din kropp. 

• Anonym (Jagmed)

Det skulle kunna varit jag som skrev. Jag har fått hjälp nu av hälsoutvecklare och psykolog. Hela min värld kretsar kring att bli smal. Så råd som jag kan ge dig, få hjälp, prata ut med en psykolog och berätta hur du tänker. de må vara normalt för oss att tänka så som vi gör. men det är det inte. Kram

• LinneaJosie
    Alltid42 skrev 2013-04-21 11:31:28 följande:
    Det är dags för dig att börja äta lchf. Du kommer inte bli besviken om du läser på ordentligt och tar dig igenom omställningsbesvären. Inte så jobbigt när belöningen är så stor!

Alltid42 skrev 2013-04-21 11:31:28 följande:
    Det är dags för dig att börja äta lchf. Du kommer inte bli besviken om du läser på ordentligt och tar dig igenom omställningsbesvären. Inte så jobbigt när belöningen är så stor!

Men vafan. Ge inte bantningstips till någon som uppenbarligen behöver betydligt mer kvalificerad hjälp. Vansinne.
  • aj 378

Åh va jag känner igen mig i det du skriver ts! Så har hela mitt liv varit också. Nu är jag gravid och det är jättejobbigt psykiskt att behöva gå upp i vikt..

• Anonym
    Alltid42 skrev 2013-04-21 12:12:31 följande:

Det är inget bantningstips. Det är en väg att må bra på så många olika plan. Jag använde lchf enbart för att må bättre psykiskt och bli av med infektioner och inflammationer. Viktnedgången var bara en trevlig bonus.

Jag stödjer inte LCHF alls och kommer inte börja med det. Jag anser att normala mägnder kolhydrater, fett och frukt är bra för min kropp även om jag mellanåt lever på mycket proteiner.

Mitt problem är inte heller kosten, jag vet exakt vad jag ska äta för att må bra. Grejen är att jag måste bli smal mot min "vilja".   
  • eicosanoid
    Anonym skrev 2013-04-21 12:19:45 följande:

Jag stödjer inte LCHF alls och kommer inte börja med det. Jag anser att normala mägnder kolhydrater, fett och frukt är bra för min kropp även om jag mellanåt lever på mycket proteiner.

Mitt problem är inte heller kosten, jag vet exakt vad jag ska äta för att må bra. Grejen är att jag måste bli smal mot min "vilja".   
    Men då tycker jag, som någon annan skrev, att du ska prata med en psykolog. Det handlar om din självbild mot världens standard. Om du trivs i din vikt så stå på dig! Som jag skrev, så har du förmodligen mer fettceller än en smal människa och kan således inte bli lika smal hur mycket du än försöker.

Träna, ät lagom (2000 kcal per dag eller vad du nu behöver när du tränar), och skit i vad andra tycker. 
  • shakennotstörd

Du TS! Vad tror du händer om du verkligen blev smal då? Skulle du ha större existensberättigande då? Ta tag i dina verkliga problem redan nu istället för att upptäcka att bli smal inte var lösningen. Då kanske du blir smal(are) men det är inte meningen med livet liksom.

• Anonym
    shakennotstörd skrev 2013-04-21 13:47:06 följande:
    Du TS! Vad tror du händer om du verkligen blev smal då? Skulle du ha större existensberättigande då? Ta tag i dina verkliga problem redan nu istället för att upptäcka att bli smal inte var lösningen. Då kanske du blir smal(are) men det är inte meningen med livet liksom.
    I början trodde jag att jag skulle vara väldig lycklig om jag blev smal, man blir glad liksom och trivs med sig själv.
    Men jag vet ju att när jag når 60 kg kommer jag fortfarande känna att jag är tjock, när jag når 50 kommer jag fortfarande känna samma sak... för jag är egentligen inte intresserad utav det jag håller på med utan jag gör det bara för att samhället säger att vi ska väga under 50 kg..

Jag hade lika bra kunnat väga 79 kg och vara nöjd med mig själv.. men det går inte, för jag vill vara som alla andra.    
Svar på tråden Att lyckas bli smal har blivt hela mitt liv