• Liten latte

Mangosorbet på fryst mango?

Är det någon vänlig här som har recept på sorbet gjord på fryst mango som man kan göra hemma?

En fråga just om fryst mango...när dom varnade för frysta bär och sånt, att de måste kokas innan de äts..
    Jag antar det inte gäller mango?  

• Svar på tråden Mangosorbet på fryst mango?
  • Anders 150
    Liten latte skrev 2013-04-21 14:30:15 följande:
    Är det någon vänlig här som har recept på sorbet gjord på fryst mango som man kan göra hemma?

En fråga just om fryst mango...när dom varnade för frysta bär och sånt, att de måste kokas innan de äts..
    Jag antar det inte gäller mango?  
    http://www.glassrecept.se/recept/sorbetrecept/98-mangosorbet

http://www.recept.nu/recept_nu/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/mangosorbet/
  • Liten latte

Så det gäller även mango?? Tänkte att dom var ok eftersom de har skal på sig...?

• Liten latte
    Hannathu skrev 2013-04-25 12:52:46 följande:

Nä mango omfattas inte av rekommendationen att koka.

Ok, det låter ju bra! Blev lite orolig där..
  • Omorfia

Men man ska alltså koka bären innan man använder dem?! Hur blir hallonen då?

• Hannathu
    Omorfia skrev 2013-04-25 15:10:40 följande:
    Men man ska alltså koka bären innan man använder dem?! Hur blir hallonen då?

de blir mosiga - så vill man dekorera med dom får man köpa färska istället
  • Omorfia
    Hannathu skrev 2013-04-25 15:30:39 följande:
    de blir mosiga - så vill man dekorera med dom får man köpa färska istället

Jag brukar använda dem mosade som tårtfyllning men funderar på hur det blir då. Jag brukar tina dem och mosa med gaffel och sen vill man ju att saften ska sugas in i sockerkaksbottnen. Om man kokar bären hur mycket av "saften" försvinner ut med vattnet när man (som jag antar att man måste) silar dem?
  • Hannathu

Du behöver inte koka med vatten!
    Koka bara upp bären i sin egen vätska, de blir lite mer koncentrerade eftersom en del av vätskan kokar bort men det blir en alldeles utmärkt tårtfyllning

jag kokar ALLTID frusna köpta hallon eftersom de är en känd källa till kräksjuka

• Omorfia
    Hannathu skrev 2013-04-26 09:00:29 följande:
    Du behöver inte koka med vatten!

Koka bara upp bären i sin egen vätska, de blir lite mer koncentrerade eftersom en del av vätskan kokar bort men det blir en alldeles utmärkt tårtfyllning

jag kokar ALLTID frusna köpta hallon eftersom de är en känd källa till kräksjuka

Tack för förklaringen
Svar på tråden Mangosorbet på fryst mango?