• Anonym (TS)

Känner ni igen detta?

Hej.
    Igår fick jag ont i mitten av nedersta revbenet och bröstet på vänster sida. Det är som en molande värk som även går till vänster axel och arm. Varje gång jag tar ett djup andetag så hugger det till och efteråt blir den molande värken värre.

Om jag hostar, nyser, hickar eller skrattar så hugger det till och den molande värken blir värre.

Jag har haft besvär med håll någon gång i månaden sedan jag var ung. Det kommer hastigt och håller i sig några minuter. Det hugger då på vänster sida. Men detta jag har haft sedan igår är inte som att ha håll även om det hugger till när jag andas in djupt eller nyser osv. Så jag tror inte det är håll och det har snart suttit i 24 timmar. Och när jag har håll i vanliga fall så har jag ingen molande värk som sträcker sig till axel och arm.

Jag är säker på att det inte är hjärtat eftersom det sitter långt ner i bröstkorgen och hjärtat sitter högre upp och mer i mitten än denna smärta...

Jag är pigg, 30 år och frisk. Är detta något jag ska oroa mig för eller är det övergående? Känner ni igen detta?

Jag ska givetvis ringa min vårdcentral imorgon om det inte gått över. Men tills dess är jag nyfiken på om detta är vanligt och ofarligt.

• Svar på tråden Känner ni igen detta?
  • Anonym (TS)
    meexy skrev 2013-04-21 16:58:52 följande:
    Det kan vara Tietzes syndrom... Kolla länken: www.privatmedicin.se/medicinboken/rorelseorga.../ Fick diagnosen för 5 månader sen och har fått äta tabletter sen dess, det har inte försvunnit helt men det lindrar :) 

meexy skrev 2013-04-21 16:58:52 följande:
    Det kan vara Tietzes syndrom... Kolla länken: www.privatmedicin.se/medicinboken/rorelseorga.../ Fick diagnosen för 5 månader sen och har fått äta tabletter sen dess, det har inte försvunnit helt men det lindrar :) 

Okej tack för tipset:) Jag känner inte igen det där med brännande känsla. Och jag har tryckt massa över bröstkorgen nu och hittar ingen ömt ställe. Men alla kanske inte hittar stället själva. Jag tål inte den medicin man får dock. Men det kanske finns någon medicin som man kan få ifall man har det som jag tål. Vi får se om det går över tills imon.
  • McIris

Låter som någon sträckning och/el inflammation i bröstmuskeln. Min man har typ liknande symtom som dig just nu och det började igår. Kanske nåt som går....

• Anonym (Kiro)

Gå till en kiropraktor eller kanske ännu bättre än naprapat. Låter som en låsning i revbenet som sen i sig ger muskelsmärta.

Enkelt avhjälpt i så fall.

• Anonym (TS)

Det sitter inte i bröstkorgen, det sitter innanför. Jag har inte ont i revbenen varken när jag trycker där eller rör mig.
    Det gör ont en liten bit innanför bröstkorgen på vänster sida strax under bröstet. Nyser jag så hugger det till det samma sker om jag tar djupa andetag.

Det har blivit lite värre idag. Den molande värken finns nu hela tiden upp till vänster axel.     

Jag fick en telefontid med en sjuksköterska på min vårdcentral idag. Hon sa att jag skulle dricka proviva, ta en Alvedon och ringa om jag fick hög feber. Så hon tyckte att det inte var någon fara utan bara lite magvärk fast mina toalettvanor är precis som vanligt. Så jag ska gå och köpa proviva nu på en gång.     

• Iida01

Jag känner igen det där jätte väl och har haft det så flera gånger. 
    Det blir så när jag har sträckt mig! :)

Är du ändå orolig kan du ju kolla upp det men det låter verkligen som en sträckning.  

• Anonym (TS)
    Iida01 skrev 2013-04-22 10:18:26 följande:
    Jag känner igen det där jätte väl och har haft det så flera gånger. 
    Det blir så när jag har sträckt mig! :)

Är du ändå orolig kan du ju kolla upp det men det låter verkligen som en sträckning.  

Det senaste 8 månaderna har jag haft besvär med akut smärta på samma ställe och åkt till akuten. En gång sa doktorn att det var njursten och den andra gången fick jag diagnosen njurbäckeninflammation. Doktorn tyckte det var konstigt att jag hade ont på ett annat ställe än njuren men vid andra tillfället hade jag mycket blod i urinen så då måste det vara njuren sa doktorn. Ingen av gångerna hade jag feber eller hög sänka..

De två gångerna har jag haft akut smärta som kommer med intervaller och smärtan var så kraftig att jag svimmade tillslut... Och då påverkades inte smärtan av djupa andetag förutom när ett intervall med smärta kom för då kunde jag inte andas typ. 

Denna gången sitter smärtan på samma ställe men det gör bara lite ont och kommer inte i intervaller på samma sätt..    

Jag vet inte om dessa två tillfällen har med det jag har nu att göra.. Men det är på exakt samma ställe. Jag tror inte jag sträckt mig för jag låg helt stilla i ca två timmar och skrev när det dök upp denna gången. Det känns inte som en sträckning utan det känns som något annat.. Jag hade en sträckning på höger sida som tonåring och den smärtan påverkades av rörelser, det gör inte denna.  
  • Iida01
    Anonym (TS) skrev 2013-04-22 10:28:37 följande:

Det senaste 8 månaderna har jag haft besvär med akut smärta på samma ställe och åkt till akuten. En gång sa doktorn att det var njursten och den andra gången fick jag diagnosen njurbäckeninflammation. Doktorn tyckte det var konstigt att jag hade ont på ett annat ställe än njuren men vid andra tillfället hade jag mycket blod i urinen så då måste det vara njuren sa doktorn. Ingen av gångerna hade jag feber eller hög sänka..

De två gångerna har jag haft akut smärta som kommer med intervaller och smärtan var så kraftig att jag svimmade tillslut... Och då påverkades inte smärtan av djupa andetag förutom när ett intervall med smärta kom för då kunde jag inte andas typ. 

Denna gången sitter smärtan på samma ställe men det gör bara lite ont och kommer inte i intervaller på samma sätt..    

Jag vet inte om dessa två tillfällen har med det jag har nu att göra.. Men det är på exakt samma ställe. Jag tror inte jag sträckt mig för jag låg helt stilla i ca två timmar och skrev när det dök upp denna gången. Det känns inte som en sträckning utan det känns som något annat.. Jag hade en sträckning på höger sida som tonåring och den smärtan påverkades av rörelser, det gör inte denna.  
    Anonym (TS) skrev 2013-04-22 10:28:37 följande:

Okej, jag förstår! Då borde du kanske kolla upp det igen. 

De gånger jag fått en sträckning där har jag inte heller gjort något, allt som oftast har jag bara suttit stilla. 
    Men som sagt, kolla upp det :) Lycka till! 

• Anonym (TS)
    Iida01 skrev 2013-04-22 10:46:18 följande:
    Okej, jag förstår! Då borde du kanske kolla upp det igen. 

De gånger jag fått en sträckning där har jag inte heller gjort något, allt som oftast har jag bara suttit stilla. 
    Men som sagt, kolla upp det :) Lycka till! 

Jag ska testa proviva, för sjuksköterskan sa att hon är säker på att det är tarmen som har blivit irriterad. Om det inte blev bättre tills i morgon skulle jag ringa för att få komma in. Får jag feber ska jag åka in akut. Men jag får aldrig feber typ, inte ens när jag blir jätte sjuk så jag har nog ett bra immunförsvar.

Om det är en sträckning, hur lång tid tar det tills det går över? Jag minns inte hur länge jag hade det när jag var tonåring, minns bara att jag hade det och hur det kändes. Men minns inte om det var en vecka eller en månad.
    Tack:)  
  • Iida01
    Anonym (TS) skrev 2013-04-22 10:50:19 följande:

Jag ska testa proviva, för sjuksköterskan sa att hon är säker på att det är tarmen som har blivit irriterad. Om det inte blev bättre tills i morgon skulle jag ringa för att få komma in. Får jag feber ska jag åka in akut. Men jag får aldrig feber typ, inte ens när jag blir jätte sjuk så jag har nog ett bra immunförsvar.

Om det är en sträckning, hur lång tid tar det tills det går över? Jag minns inte hur länge jag hade det när jag var tonåring, minns bara att jag hade det och hur det kändes. Men minns inte om det var en vecka eller en månad.
    Tack:)  
    Det är väldigt olika när jag får det, mellan 2 dagar till 1.5 vecka. 

Actimel och Dofilus tycker jag är väldigt bra också. (har också haft problem med magen och tarmen) :P haha. 
    Är troligtvis inte samma problem då det visade sig att jag är glutenintolerant men hade ju väldiga problem med magen och tarmen då. 

Dofilus känns som bomull för magen! 

• Anonym (TS)
    Iida01 skrev 2013-04-22 11:00:18 följande:
    Det är väldigt olika när jag får det, mellan 2 dagar till 1.5 vecka. 

Actimel och Dofilus tycker jag är väldigt bra också. (har också haft problem med magen och tarmen) :P haha. 
    Är troligtvis inte samma problem då det visade sig att jag är glutenintolerant men hade ju väldiga problem med magen och tarmen då. 

Dofilus känns som bomull för magen! 

Min mage är som vanligt men jag har lite ont nu på andra ställen än det vänstra.. Jag vet inte om det är min tjej period som är på g eller om magen krånglar nu hehe.. Min tjej period är sen, så det borde vara den..
    Tack för tipsen, ska testa dessa :) Bomull för magen, det låter mysigt!  
Svar på tråden Känner ni igen detta?