• Anonym (Frustrerad!)

Finns potatissallad som INTE är syrlig???!!!

Tänkte fråga om någon vet namnet på en potatissallad som INTE är så himla syrlig! Jag tycker att de sallader som inte baseras på majonäs, är mindre syrliga än de som baseras på majonäs! Och då ingår ju oftast vinäger i de icke majonäsbaserade salladerna så rimligtvis borde väl den vara syrligare men det är den oftast inte, är mina erfarenheter. Varför har man så himla mycket syra i de "gräddiga" potatissalladerna? Vad är det man har i som gör dem så syrliga? Citron? Vinäger? Känner fler än mig som inte gillar syrliga potatissalladerna så rimligtvis borde det ju vara lönsamt att tillverka ett alternativ!?

• Svar på tråden Finns potatissallad som INTE är syrlig???!!!
  • Nyfikna72

Vill man köpa färdig klassisk potatissallad så tycker jag den Lidl har sticker ut ganska bra. Den är det gräslök i och det passar kanon. Väldigt gott tycker jag

• Klotjohan

Man behöver ju syra i majonnäs för att det ska bindas ihop. Créme fraiche är ett alternativ men den är ju syrlig med. Man kan göra egen och använda turkisk yoghurt istället som är mildare i smaken. Sen är ju hög syra mer konserverande så det är nog alltid så att färdigköpt är surare. Egen som ska ätas direkt kan ju göras mildare. 

• Anonym (Frustrerad!)
    Klotjohan skrev 2013-04-21 17:46:13 följande:
    Man behöver ju syra i majonnäs för att det ska bindas ihop. Créme fraiche är ett alternativ men den är ju syrlig med. Man kan göra egen och använda turkisk yoghurt istället som är mildare i smaken. Sen är ju hög syra mer konserverande så det är nog alltid så att färdigköpt är surare. Egen som ska ätas direkt kan ju göras mildare. 

Ja jag förstår att de kanske använder syran som konserverande, men det måste ju finnas andra sätt att konservera utan att det ska gå ut över smaken!
  • Anonym (Frustrerad!)
    Anonym skrev 2013-04-21 17:38:09 följande:
    Gör själv? Busenkelt ju

Ja det förstår jag självklart att jag kan göra och det gör jag också då och då. Men ibland har man inte tid och lust och då är det skönt om man kan köpa ngt färdiglagat alternativ till korvbröd etc.
  • Anonym (Frustrerad!)
    Nyfikna72 skrev 2013-04-21 17:40:53 följande:
    Vill man köpa färdig klassisk potatissallad så tycker jag den Lidl har sticker ut ganska bra. Den är det gräslök i och det passar kanon. Väldigt gott tycker jag

Tack! Ska testa den! Gräslök är gott men det är själva syran jag stör mig på. Den förtar all annan smak hur god den än är för övrigt.
  • Anonym (Frustrerad!)

Majonäs är gott ja, men kan man inte mildra syran enkelt med basisk grädde???

• Anonym
    130214 skrev 2013-04-21 18:12:24 följande:
    Det här är inte ett känsligt ämne att vara anonym i!
    Att man äter potatissallad och korv kan vara oerhört känsligt om man är känd som en hälsomedveten medlem på Fl.
  • kenopeno

Det har jag undrat många gånger med. Det verkar som vi har samma smak ts. Själv flyttade jag till Kanada för 2 år sedan och här är allt syrligt. Alla sallader, dressingar....ja allt. Så jag har börjat kika mig om efter goda recept på potatissallader mm. Förstår inte alls detta behov av att göra allt så syrligt och här är det extremt.

• Anonym (Frustrerad!)
    kenopeno skrev 2013-04-21 18:23:26 följande:
    Det har jag undrat många gånger med. Det verkar som vi har samma smak ts. Själv flyttade jag till Kanada för 2 år sedan och här är allt syrligt. Alla sallader, dressingar....ja allt. Så jag har börjat kika mig om efter goda recept på potatissallader mm. Förstår inte alls detta behov av att göra allt så syrligt och här är det extremt.

Ja själv tycker jag att man hittar den där syrligheten i många livsmedel, inte bara just potatissallad. Men det blir extremt i just potatissalladerna, tycker jag.
  • Anonym (Frustrerad!)
    Anonym skrev 2013-04-21 18:23:08 följande:
    Att man äter potatissallad och korv kan vara oerhört känsligt om man är känd som en hälsomedveten medlem på Fl.

Ha ha! Nej det är jag knappast! Skulle nog behöva ändra på en hel del av min dagliga diet. Vet inte varför jag valde att göra tråden anonym. Bara blev så.
  • Anonym (Frustrerad!)

Har fått fler tips på Lidels potatissallad så den testar jag nästa gång!

• Nyfikna72

Dessutom är den ju löjligt billig för en burk, ibland tar dom bara tio kronor för den

• Anonym (Frustrerad!)
    Nyfikna72 skrev 2013-04-21 19:44:29 följande:
    Dessutom är den ju löjligt billig för en burk, ibland tar dom bara tio kronor för den

Ja det var ju verkligen prisvärt!
Svar på tråden Finns potatissallad som INTE är syrlig???!!!