• 4ever

Någon mer som ruvar?

Hej! Såg att det fanns en annan tråd, men det var full rulle där så känns svårt att hoppa in där. Hoppas det finns några som vill samlas här också. Gör IVF nr 3, korta metoden. Hade ÄP 15 april och ET 17 april. Finns det någon som ruvar nu? Skulle behöva ha någon att snacka med o jämföra o så... Börjar kännas lite nervöst. Har TD 2 maj men kommer säkerligen inte kunna hålla mig tills dess tyvärr. ;) Ivf nr 1 blev jag gravid men fick mf i vecka 7-8 Ivf nr 2 (FET blev överstimulerad fick vänta till månaden efter) blev gravid men fick tidigt missfall i vecka 5-6 Har ingen egen mens, pga PCO. Ha det bra :) o skriv gärna en rad!

• Svar på tråden Någon mer som ruvar?
  • 4ever

Sorry skrev från ipad såg nu efter att radbrytningen inte blev som den skulle!

• langtarefterbarn78

Hej 4ever!

Jag hänger gärna på. Gjorde mitt första IVF försök (har dock avbrutit ett annat innan både äggplock och ET) i april med äggplock 17 april och ET 19 april. Korta metoden, Gonal F + orgalutran. Har också PCO. Testdag 7 maj, det är så långt dit!  

Hur mår du? Jag känner inte så mycket ännu. Ibland drar det lite i nedre delen av magen på kvällen. Ofta känner jag ingenting. Får mycket flytningar av vaggisarna, lutinus.  

• 4ever

Hej langtarefterbarn78!

Roligt att du skrev :) vi ligger nära inpå tiden du är då bara två dagar efter mig! Tack, inget kul med mf man är så otroligt nervös att det skall hända igen men som du säger hoppas jag på tredje gången gillt ;)

Jag har haft puregon o orgalutran. Hur länge har ni försökt? Vi har sedan sommaren 2010.

Usch tråkigt att du fick avbryta ett IVF innan, måste ha varit jobbigt att avbryta när man äntligen är igång.

Från igår rd4 har jag haft mensvärk som kommer o går, lite "ilningar" också. Minimalt ömma bröst... Inget mer.

jaaa, testdagen känns så långt ifrån. Tiden haltar sig fram. Kommer du att testa innan? Jag kommer definitivt att göra det. Har inte kunnat hålla mig de två andra gångerna heller. Sist plussade jag på rd9 med 2dagars embryo.

Var gör du Ivf? Jag går på sahlgrenska i Göteborg. Första gratisförsöket. Gjorde 2 st ivf privat på ivf nordic center innan också i göteborg.

Ha det gott :) håller tummarna åt oss!

• langtarefterbarn78
    4ever skrev 2013-04-22 12:09:26 följande:
    Hej langtarefterbarn78!

Roligt att du skrev :) vi ligger nära inpå tiden du är då bara två dagar efter mig! Tack, inget kul med mf man är så otroligt nervös att det skall hända igen men som du säger hoppas jag på tredje gången gillt ;)

Jag har haft puregon o orgalutran. Hur länge har ni försökt? Vi har sedan sommaren 2010.

Usch tråkigt att du fick avbryta ett IVF innan, måste ha varit jobbigt att avbryta när man äntligen är igång.

Från igår rd4 har jag haft mensvärk som kommer o går, lite "ilningar" också. Minimalt ömma bröst... Inget mer.

jaaa, testdagen känns så långt ifrån. Tiden haltar sig fram. Kommer du att testa innan? Jag kommer definitivt att göra det. Har inte kunnat hålla mig de två andra gångerna heller. Sist plussade jag på rd9 med 2dagars embryo.

Var gör du Ivf? Jag går på sahlgrenska i Göteborg. Första gratisförsöket. Gjorde 2 st ivf privat på ivf nordic center innan också i göteborg.

Ha det gott :) håller tummarna åt oss!
    Vi har försökt sedan december 2011, så det är inte jättelänge. Ja det var trist att avbryta första försöket. Jag har ju pco och min läkare trodde jag skulle va lättstimulerad, så jag gick in på en låg dos med menopur. Sedan hjälpte det inte att höja. Men min läkare trodde det skulle funka bra med rätt dos från början. Och hon hade rätt! Det har gått jättebra denna gången. Fick ut 16 ägg, varav 15 mogna. 7 blev fruktade och 4 av dem var av god kvalitet. Hur gick stimuleringen för dig?

Jag går på IVF-kliniken vid S:t Görans sjukhus i Stockholm, tycker de är kanonbra! Hur är Sahlgrenska? Jag ska faktiskt försöka vänta tills testdagen om jag kan. Det känns som om man kan bli besviken i onödan om man testar för tidigt. Samtidigt vill man ju vet så snart osm möjligt. Vi får ser hur det blir när jag närmar mig.

Ha det gott du med Håller också tummarna! hoppas fler hakar på.    
  • 4ever

Ok, fast tycker tiden ändå känns långsam när man hela tiden hoppas o har det i tankarna. Jag slutade med ppiller sommaren 2010 men min mens dök aldrig upp så 2011 i maj så gick jag till en privat gyn. Då nämnde hon ingenting om att jag har PCO. Hon skrev först ut provera, vilket gjorde att jag fick mens. Hon sa att äl skulle komma igång men den gjorde inte det så i september krävde jag pergotime som inte heller gav mig något, utom en stor cysta som gjorde ont. hon rekommenderade mig utredning då. Kom till privata kliniken o då sa de att jag har pco. Fattar inte varför den första gyn inte hade sagt något? Man kan ju se tydligt på vul. Så om jag vetat det skulle jag aldrig slösat tid på provera o pergo :( hur fick du reda på det?

Jag hade 12 ägg, en va omogen. Tror det va 6 som befruktades o 1 fryste de ner. Första gången fick jag bara ut 4 ägg o andra ivf fick jag ut 22. Så nu visste dom på ett ungefär vilken dos jag behövde för att få ut lagom. Va bra att du fick så många av bra kvalite :) då har du 4 i frysen? Lyx.

St görans ok är det privat? Känner inte till de i sthlm. Sahlgrenska är faktiskt bättre än förväntat mig men Det jag inte gillar är att läkarna inte lyssnar på en utan är så bestämda de bara kör sina rutiner. På det privata hade man lite att önska. Typ om man ville ha mer progesteron utskrivet osv. De hade bättre tider o de passade tiderna. På sahlgrenska är de alltid minst 20 min sena. Et hade jag kl 1400 fick vänta en timma! Hur är st görans med sånt?

Ja du har så rätt! Man kan bli besviken om man testar innan td (men kan inte hejda min nyfikenhet :/ dålig karaktär!)

Hur gammal är du? Jag är 26.

Ha det :)

• langtarefterbarn78
    4ever skrev 2013-04-22 16:37:17 följande:
    Ok, fast tycker tiden ändå känns långsam när man hela tiden hoppas o har det i tankarna. Jag slutade med ppiller sommaren 2010 men min mens dök aldrig upp så 2011 i maj så gick jag till en privat gyn. Då nämnde hon ingenting om att jag har PCO. Hon skrev först ut provera, vilket gjorde att jag fick mens. Hon sa att äl skulle komma igång men den gjorde inte det så i september krävde jag pergotime som inte heller gav mig något, utom en stor cysta som gjorde ont. hon rekommenderade mig utredning då. Kom till privata kliniken o då sa de att jag har pco. Fattar inte varför den första gyn inte hade sagt något? Man kan ju se tydligt på vul. Så om jag vetat det skulle jag aldrig slösat tid på provera o pergo :( hur fick du reda på det?

Jag hade 12 ägg, en va omogen. Tror det va 6 som befruktades o 1 fryste de ner. Första gången fick jag bara ut 4 ägg o andra ivf fick jag ut 22. Så nu visste dom på ett ungefär vilken dos jag behövde för att få ut lagom. Va bra att du fick så många av bra kvalite :) då har du 4 i frysen? Lyx.

St görans ok är det privat? Känner inte till de i sthlm. Sahlgrenska är faktiskt bättre än förväntat mig men Det jag inte gillar är att läkarna inte lyssnar på en utan är så bestämda de bara kör sina rutiner. På det privata hade man lite att önska. Typ om man ville ha mer progesteron utskrivet osv. De hade bättre tider o de passade tiderna. På sahlgrenska är de alltid minst 20 min sena. Et hade jag kl 1400 fick vänta en timma! Hur är st görans med sånt?

Ja du har så rätt! Man kan bli besviken om man testar innan td (men kan inte hejda min nyfikenhet :/ dålig karaktär!)

Hur gammal är du? Jag är 26.

Ha det :)
    Jag är 34. Önskar jag kunde ha satt igång barnfabriken tidigare, men träffade inte Mr Right förrän för två år sedan

Jag vet ännu inte om jag får några till frysen. De skulle odlas vidare och jag får besked idag tror jag. De skulle odla vidare alla sex ägg. Så jag hoppas på iallafall två till frysen!

Fick inte veta att jag hade pco förrän jag gick till gyn i höstas. Han såg pärlbandet på ultraljud. Alla verkar inte ha så bra kunskap om pco tyvärr. När jag läste om pco innan jag fick reda på att jag hade det så trodde jag att jag absolut inte hade det! Är ju varken överviktig eller har problem med acne. Kanske lite hårstrån här och var i överflöd, men trodde inte det kunde va det. Däremot stämde ju det här med oregelbunden mens in väldigt bra.  

S:t Görans är en privat mottagning men sedan årsskiftet skickas även landstingspatienter dit. Vi kom först privat men kom sedan in via landstingskön. Visst får man vänta ibland, men när det var viktiga saker som äggplock och ET var de snabba och duktiga, ingen väntetid alls. Om man får vänta ber de alltid om ursäkt för det. Tycker de är proffsiga och bra på alla sätt! Trist att Sahlgrenska är lite slarviga med att passa tider och så. Hoppas de blir bättre med det!   

Har du några symptom?Jag känner lätt mensvärk, har ömma bröst och är trött på kvällen. Men inga hugg och stick. Säkert bara progesteronet. Spännande att ruva tillsammans   
  • 4ever

Ja lite svårt att starta bebisverkstad om man inte har någon att starta den med :) Ohhh så ni kommer få blastocyster i så fall, ännu bättre! Håller tummarna att många ska klara sig! Spännande.

Tycker det är jättekonstigt att man är gynekolog och inte har kunskap om pco som ändå verkar vara så vanligt. Efter ppillerstop fick jag problem med acne en period. Sjukt jobbigt då jag aldrig hade en finne i tonåren. Det som jag också tyckte var konstigt var att jag gick upp i vikt efter jag slutat med ppiller. Brukar ju vara tvärtom :/ hår har jag inga problem med. Mens brukar jag nästintill aldrig ha.

äter du normal kost? Testade lchf, stod mycket på nätet att det kan hjälpa pco drabbade personer. Åt det i 6 veckor i början på ået och fick en spontan mens så det verkar ju stämma, borde ha fortsatt med det.

Verkar ju superbra på st görans! Jo, sahlgrenska är ok men tycker att man kan få en liten ursäkt om de är jättesena eller åtmindstone en varning när man sitter i väntrummet.

Hur länge ska du äta progesteron? Jag fick utskrivet fram tills testdagen. Ville ha mer om jag plussade, men det var tydligen onödigt och som läkaren sa "brukar de bara skriva ut 2 veckor här på sahlgrenska". Kändes som man ännu en gång drogs över en rutin om du förstår vad jag menar. Som tur hade jag progesteron kvar från förra försöket så om jag snålar och tar 2 lutinus per dag har jag tills vecka 12, om det nu blir plus. :)

Jag har mensvärk hela tiden och ibland kommer kraftigare värkattacker precis som lm mensen ska komma på störten. man blir nervös! Ilningar och stickningar ibland. Brösten ömmar men bara på sidorna o vårtorna... Annars inget mer...
    Som du säger kan det ju lika gärna bero på progesteronet. Men jag hoppas på annat för oss.
    Ja det är verkligen kul att ha någon att prata med som är i samma sits :)

Ha en bra dag :)

• langtarefterbarn78

Vi fick precis veta att vi har tre fina blastocyster till frysen Är jätteglad över det. Dock har mitt tsh-värde stigit från 2,7 till 2,9. Inte så bra. Trots att jag ätit levaxin i lägsta dosen. Har du också problem med högre tsh? Verkar va ett vanligt problem vid pco.

Jag äter normal kost men försöker äta lite mindre kolhydrater. Äter jag tex indisk mat så tar jag mest kött och grönsaker och bara lite, lite ris. Mer än så gör jag inte, orkar inte. Skulle va så krångligt om jag och sambon inte kan äta samma mat. Han skulle inte gilla lchf, även om vi äter biffar med bara grönsaker ibland.

Ja, det är konstigt att kunskapen om pco är så dålig. Verkar mest som om CVL-kliniken i Uppsala har bra koll, andra ha bara ett hum.

Jo vi är väldigt nöjda med S:t Görans! De är så trevliga och omtänksamma allihopa. Alltfrån receptionist till läkare. Ska äta lutinus fram till testdag 7 maj. Fick utskrivet för tre veckor tror jag. Det var tre förpackningar och jag ska ta tre tabletter om dagen.

Ha en bra dag du med        

• 4ever

GRATTIS! Låter ju underbart med 3 balsto!

Vad är ths exakt? Har aldrig riktigt fattat den biten. April 2011 hade jag 1.5 oxch 2012 april hade den stigit till 2.1 och detta året har de inte ens tagit ett blodprov på mig (alltså på sahlgrenska) vad beror den här ths på? Alltså vilka faktorer påverkar om den sänks eller höjs?

Ja, som du säger väldigt svårt att äta lchf när man inte kan äta det båda två. Blir så mycket extrajobb kring maten plus att jag hellre äter pasta potatis mm än kött :/ tycker lchf är tråkig! (Men nyttig :/)

Några nya symptom? Min mensvärk har förvärrats :( o den är där hela tiden. Mest på höger sida. Hoppas inte det är äggstocken som spökar. fixk få på extra vul för att de bar förstorade. 10 cm var dem normalt brukar de vara 3.5 cm. Känns som att hela paketet därinne vrängs ut och in :S kan inte somna!

Svar på tråden Någon mer som ruvar?