• Madraykin

Min pojkvän vill behålla sin kk!?

Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-22 00:31:50 följande:
    Han vill inte ha ett öppet förhållande. Det handlar om henne som person. Det har han varit tydlig med. Jag vet inte om det gör det bättre eller om det gör mig mer svartsjuk.. de har känt varandra i 20 år och hon är en viktig person i hans liv.. typ

Sen har han nog en ganska avslappnad syn på otrohet.. inte att det är okej, men att det kan förlåtas. 
    Här blev det ett "nej" från min sida. Jag själv ser mig inte som monogamt lagd och hade gärna velat ha en öppen relation om partnern vore ok med det, men vad jag tycker är viktigt är att det ska ske på bägges villkor. Här sätter han ett villkor för er relation - att du ska vara ok med att han träffar henne vid sidan av - utan att själv kunna ställa upp på samma villkor. För mig spelar det heller ingen roll att han känt henne i 20 år utan det ser jag bara som ursäkter. Och om han inte då kan låta bli att "mysa" med henne - vad är det som säger att han kommer kunna låta bli att "mysa" med andra tjejkompisar? Klart han kan låta bli om han är någorlunda vettig i skallen, då de flesta människor har en logik som kan övervinna lusten. 

Nej det hela är ju urtypen av "äta kakan men samtidigt ha den kvar". 
  • Madraykin
    Wench85 skrev 2013-04-22 07:58:16 följande:
    Hur du känner kan bara du veta, såklart.

Jag tror att jag skulle kunna gå med på dessa premisser.

Det låter som bäddat för ett ÄRLIGT förhållande! Jag menar, han hade antagligen kunnat säga till dig att hon är en gammal kompis, att de haft nåt sexuellt nån gång förr, att de är vänner nu och att det skulle va skitkul om ni lärde känna varandra.

10 år senare är ni alla goda vänner, du och killen har tre ungar och hus, och du får plötsligt veta att de haft sex sisådär en gång om året hela ert förhållande.

Eller så slutar de träffas, han blir förändrad som människa för att han gjort avkall på något han egentligen inte vill ge upp, blir bitter för att han förlorat sin bästa vän och blir olycklig och av ena eller andra anledningen tar det slut.

Eller så är han ärlig. Som nu. Då ger han dig chansen att välja honom och er chansen till att alla blir goda vänner, ni för tre ungar och hus, och de har sex nångång ibland.

Ska det här funka måste ni prata prata prata. Omdefiniera, omförhandla, diskutera. Ärligt och inte dömande.

Men du får inte "gå med på" eller "acceptera", ska ni köra med denna deal måste det kännas bra på riktigt. (precis som alla förhållanderegler) Tycker du att monogami är rimligt och grundläggande, inte bara för "vad andra ska tycka", utanför att du verkligen känner så, då är det nog svårt att leva med denna kille.

Btw:

Jag har svårt att se sex som något så jäkla speciellt och annorlunda än allt annat. Många ser sex som nåt heligt, för mig är det en komponent av många i ett förhållande. Samhällets exklusivitetsnormer och folks hets som förbjuder partnern att ens krama nån annan närhet är i sak lika rimligt som att kräva att partnern inte skratta med nån annan.

Jag håller med ditt resonemang men hur ställer du dig till att han själv inte vill ha ett öppet förhållande? Att de ska vara exklusiva men just med den här vännen ska han få göra ett undantag, men TS får inte träffa andra?
  • Madraykin
    Wench85 skrev 2013-04-22 10:43:55 följande:
    Madraykin: Jag tolkar TS som att inget är klart. De diskuterar och kan kanske komma fram till något som båda vill. Jag tror inte att millimeterrättvisa är eftersträvansvärt, utan att målet är en överenskommelse som båda tycker är okej. Känslor är inte alltid rationella och logiska, men med ärlighet kan det funka.

Att prata rättvisa blir lätt larvigt. Den som vill ha ett monogamt förhållande blir inte gladare av att gå med på poly och sexa med nån annan utan att vilja.

Du har helt rätt i det du säger men det jag ställer mig frågandes till är att en människa vill kräva en viss sak av sin partner, men vill samtidigt inte ställa upp på samma krav själv. För mig handlar det mindre om rättvisa och mer om respekt. Jag själv exempelvis har gått med på att vara monogam i min relation då min partner är tvåsamhetsidealet personifierad, och vill jag vara med honom så är det en monogam livsstil som gäller. Dock kräver inte jag av honom att Han ska vara monogam - att han sedan väljer det själv är hans eget val. Men för mig vore det fel att å ena sidan önska en sak för mig själv, och kan jag inte få det nä då ska inte han heller ha det. Sen menar jag inte att bara för att det ser ut så för mig så måste det funka likadant för alla, absolut inte. Och om TS skulle må bra i konstellationen som presenteras vore ju det toppen. Men just att kräva förståelse av en annan människa samtidigt som en vill skapa gränser som inte gäller en själv har jag som sagt svårt att förstå.
  • Madraykin
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-22 11:10:44 följande:
    Jag hade skrivit ett långt svar med mer tankar och sen bröts mitt internet :/

Jag hinner inte skriva igen nu, men det är intressant att läsa era tankar om detta. Jag vill inte styra debatten för mycket. Jag tycker i alla fall det är värt att fundera över hans argument och tankar.

För övrigt så är det inte så att det handlar om någon "förmån" att knulla runt (vet inte om det ens är en förmån) utan det handlar om att relationen till den här tjejen är viktig för honom. Under hans senaste förhållande som varade i 3 år fortsatte han att träffa henne. Under den tiden hade de sex 4 gånger. 

Ja att de ska få fortsätta sin relation tycker jag personligen inte att ert förhållande skulle vara ett hinder för. Men bara för att en då och då knullat i x antal år betyder inte att en Måste fortsätta på den banan. Sex behöver inte vara så stigmatiserat och något som enbart utförs med sin partner, men vad jag tycker är konstigt är att han själv är den som stigmatiserar sex genom att kräva exklusivitet från dig. Men i slutändan handlar ju alla relationer om såväl ärlighet som givande och tagande. Att han är ärlig om det betyder givetvis mycket. Sen är det upp till dig att ta beslutet om det är ett givande du är beredd att göra.
  • Madraykin

En sak jag inte tänkt på hittills och som eventuellt skulle kunna få mig att gå med på den typen av upplägg, är ett resonemang kring vad det är som betyder så mycket för honom att kunna ha sex med henne lite då och då. Sedan ställa den betydelsen i relation till hur det eventuellt skulle påverka mitt mående och genom det vår gemensamma relation. Eller ja, då jag helst inte vill vara monogam själv så hade jag förmodligen inte gått med på det oavsett då jag hade ifrågasatt varför han tycker det är ok att jag ska göra avkall på mina behov till förmån för honom men att han vägrar göra detsamma, men om jag nu hade varit monogamt lagd tänker jag.

• Madraykin
    Wench85 skrev 2013-04-22 12:28:11 följande:
    TS/madraykin/nånsomvet: jag verkar ha missat; begär han att TS är monogam?
    Se hennes inlägg nr 20, där skriver hon att han inte vill ha ett öppet förhållande utan att det handlar om hans vän som person. Jag tolkar det därmed som att han begär att TS ska vara monogam ja. 
  • Madraykin
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-22 13:05:28 följande:
    En fråga till er som hävdar att han redan har en flickvän och liknande:

Menar ni att det inte kan finnas mellanting mellan partner som man vill dela sitt liv med och en KK som man inte bryr sig om och bara utnyttjar för sex?

Jag tror i alla fall inte att hans känslor för den här tjejen betyder att hans känslor för mig är mindre eller att han inte kan ha intresse av ett förhållande för mig. Så långt förstår i alla fall jag hans resonemang. 
    Där håller jag med dig till fullo! Kärleken till barn och vänner exempelvis är uppenbarligen oändlig och vi kan ge kärlek och ha djupa relationer till hur många som helst utan att det ifrågasätts, men när det kommer till att ha partner då plötsligt stoppas den förmågan och har en känslor för någon annan ja då kan en ju inte älska sin partner "på riktigt". Nej det resonemanget håller inte för mig. Relationer jag har till andra människor påverkar ju inte per automatik relationen jag har till min partner, och definitivt inte känslorna jag har för honom! Olika människor uppfyller olika behov hos oss, och att en enda människa ska kunna uppfylla allt det som jag vet att många önskar/kräver av sin partner tror jag kan bli svårt. 
  • Madraykin
    Anonym skrev 2013-04-22 13:20:21 följande:
    "Menar ni att det inte kan finnas mellanting mellan partner som man vill dela sitt liv med och en KK som man inte bryr sig om och bara utnyttjar för sex?"

Det normala är att man MED GLÄDJE släpper sina kk's om man träffar någon man älskar och vill leva med. 
    Och vem är det som avgör vad som är "normalt" och inte för sina medmänniskor?
  • Madraykin
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-23 18:34:51 följande:
    Ni säger att jag skulle få dela den min kille med den här tjejen eller att han kanske skulle prioritera bort mig för henne. Men det är inte riktigt sant och jag tror inte han skulle prioritera bort mig, och om han gjorde det skulle det kännas dåligt oavsett vilken kompis han prioriterade.

Både jag och han har kompisar som vi träffar ibland. Det händer att vi sover över hos olika kompisar också eller åker iväg en helg och träffar någon kompis som bor en bit bort. Det är väl naturligt?

Alltså om det är tiden eller "prioriteringen" man är orolig för så tror jag inte att hon kommer "stjäla" mer tid från ett framtida förhållande än vad hans andra kompisar kommer att göra. Det låter i alla fall inte så.

Han är väldigt tydlig med att han vill att det ska vara vi två. Att vi kanske kommer flytta ihop i framtiden och så vidare. Och den biten är inget jag tänker kompromissa med. 
    Jag tror att Familjeliv kanske är lite fel forum för dig om du vill ha en konstruktiv diskussion utan att var och varannan ska fasta i monogam- och tvåsamhetstänket. För om du själv känner starkt för en monogam och exklusiv relation så hade det förmodligen inte blivit aktuellt för dig med din killes upplägg? Så annars kan jag tipsa om forumet på www.bodycontact.com, där blir det ofta bra diskussioner och med människor som inte nödvändigtvis tänker efter gängse normer kring sex och relationer.
Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?