• Haskel

Min pojkvän vill behålla sin kk!?

TS: Jag tror ditt största problem är att du är uppfostrad, invand och inlärd att i ett förhållande är man två personer som enbart älskar varandra och enbart har sex med varandra. Nu har din "pojkvän" förklarat hur han känner, gällande kärlek och förhållande. Du tycker att det han säger verkar rimligt, men det stämmer ju inte med det som du är van vid. Dina känslor krockar och du blir förvirrad.

Till stor del hade det kunnat vara jag som var din pojkvän, jag har varit i precis hans sits. Själv vet jag att jag kan älskar min partner samtidigt som jag haft en vänskapsrelation med en gammal vän, där även sex förekommit. Men jag vet också hur oerhört svårt det varit för min partner att förstå.

Det är lika svårt och orimligt att tvinga den ena till att leva monogamt, som det är att tvinga den andra att leva polygamt. Detta är ingen fråga om rättvisa eller vad som är normalt. Detta är en fråga om vad som känns bra för dig och din partner. Det går att leva som din pojkvän önskar, men naturligtvis inte för alla. Det handlar inte om vad andra tycker, utan om vad du känner och kan tänka dig. Men däremot kan du säkert finna flera tänkvärda ord och tankar i detta forum, men låt det inte på något sätt styra dig.

• Haskel
    Ej okej skrev 2013-04-30 13:32:26 följande:
    Ursäkta - tvinga någon att leva monogamt? Är det verkligen en så stor uppoffring? Att avstå sex med andra om man vet att det sårar ens partner, den man säger sig älska?

Ja, visst är det den gängse normen. Och det beror på att de flesta av oss faktiskt vill vara exklusiva. Eftersom vi som anser det tycker att sex är en kärleksförklaring, något exklusivt som man bara delar med den man älskar.

Det är skillnad på ett felsteg, en ONS (dvs sex utan känslor) och att ha en relation med en ""kompis" (som ni kallar det) parallellt med, låt oss kalla det, er kärleksrelation. Inte underligt att era partners blir svartsjuka, då det inte handlar om att ligga med andra för att sex är skönt utan det handlar om att ha en relation med någon annan, dvs polygami. Och det är en väldig skillnad mot att träffa någon enbart för sex.

Dessutom är det så märkligt att du och TS kille inte vill ha sex med alla era kompisar utan endast med en specifik. Varför måste ni ligga just med denna person? Varför ligger ni inte med alla era kompisar i sådana fall? Nej, för det är något speciellt med denna kompis - ni har känslor för varandra och ligger inte enbart för att sex är skönt. Mao - både du och TS kille anser att sex har man med de man älskar och ni är inte intresserade av att göra det med vem som helst.

Förstår du skillnaden? Förstår du varför du sårar din partner? 
    Enligt mig är polyamori och "polygami" (ej månggifte) en läggning. Precis på samma sätt som homosexualitet och bisexualitet är läggningar. Vad ger du för råd till en tjej som blir kär i en homosexuell kille, menar du även då att det inte borde vara någon uppoffring för den homosexuella killen att leva ett hetroförhållande? Vad sa allmänheten för ca 20 år sedan ang. homosexualitet? De sa ungefär som många i den här tråden säger, så kan man inte leva, så kan man inte känna... Bara för att inte jag tänder på killar, säger jag inte, "det är fel, man kan inte bli kär i någon av sitt eget kön". Anledningen till att allmänheten accepterar homosexuella idag, beror på till stor del på att riksdagen beslutat, att homosexualitet är normalt. Så långt har vi ännu inte nått vad gäller polyförhållanden och polyamori. Det är inte "vanligt" att människor kan älska/vara kära, i flera personer samtidigt. Är man sjuk om man inte är "vanlig"? Det vanligaste  är ju att tjejer har långt hår, innebär det att korthåriga tjejer, är sjuka? Är det verkligen så att alla som inte känner som du, känner fel, eller känner på ett sätt "som man inte kan känna"?
    Märkligt att vi vill ha sex med en specifik vän, istället för med alla. Återigen är vi alla olika, jag är jag, ts kille är som han är. Jag kan enbart svara för mig själv, att beskriva mina känslor/min personlighet är dock en lång berättelse.
    Är det bara jag som sårar min partner, sårar inte hon mig genom att begränsa min kärlek? Hur min partner upplever det hela, kan inte heller du veta, alla känner/tänker inte som du, vi är alla olika.
  • Haskel
    Ej okej skrev 2013-04-30 20:50:11 följande:
    Fast TS kille säger sig inte vara kär i sin kompis och då borde det inte vara någon förlust för honom att avstå sex med henne. TS berättar att de endast hade sex 4 ggr under hans fg förhållande som varade i 3 år. Ingen big deal att avstå ifrån sex då eftersom en fortsatt relation skulle såra TS.

Eftersom han dessutom bara vill ha carte blanche för denna tjejkompis och säger sig inte vara intresserad av några andra tjejer så verkar han inte tycka att han är lagd åt polyhållet. Han är dessutom inte intresserad av att dela sitt liv, sin vardag med denna tjejkompis utan vill bara vara med TS - det är bara henne han vill bilda familj med. Återigen - inte poly.

Så varför inte bara nöja sig med att vara kompis och umgås med kompisen med kläderna på?

Egentligen är det väl även då fel att kalla vännen för KK. TS kille verkar just tycka att detta är en fantastiskt fin och bra vän. Dock vet han vad som hänt tidigare, och vad som troligtvis kommer att hända igen. Han är därför redan nu ärlig och rakryggad och talar om för TS hur det ligger till. Han vill ha kvar sin vän, vilket är förståeligt, med tanke på vad som hänt tidigare tror han att det kommer att hända igen. Han ger alltså TS valet/möjligheten att välja, stanna eller gå. Inleder de nu, trots allt, ett förhållande inget mer sexuellt händer. Men om det händer är det något TS varit medveten om från början.
    Har man möjlighet att göra som man vill. är man oftast inte lika benägen att göra det . Är det dock strängt förbjudet, saknar man det ofta betydligt mer.
  • Haskel
    Ej okej skrev 2013-04-30 23:27:09 följande:
    Menar du att vi människor inte har möjlighet att välja. Är vi så i avsaknad av kontroll att vi inte kan styra våra "djuriska" lustar. Bara för att det har hänt tidigare behöver det ju inte hända igen - han har ett val! Behåll KK som kompis men håll händerna i styr och kläderna på. För han säger att han vill behålla henne eftersom hon är en så bra VÄN.

Hur svårt är det att vara kompis med kompisar och avhålla sig från mys och sex med dem? Om han nu menar allvar med TS så borde det vara ett enkelt val - tjejen jag älskar, vill bilda familj med och leva resten med mitt liv med vill inte att jag myser och har sex med mitt KK utan att vi ska vara exklusiva.

Jag anser att TS kille lämpar över ansvaret för deras relation på TS. Acceptera eller dra. Så respektlöst och oansvarigt att han vill förbehålla sig rätten att hångla och sexa med en kompis, när andan faller på. Han säger sig inte älska KK:t utan TS och TS vill vara exklusiv. Valet borde då vara enkelt.

Nej, jag kan aldrig tycka att det är okej.  
    Hur TS kille tänker och känner, kan varken du eller jag veta. Hur TS känner kan dessutom bara TS veta. Vi vet att inte detta är en konstellation som inte du skulle kunna leva med. Men om TS kan och ska det, är inget vi ska bestämma eller försöka övertala henne till. Vi kan ge råd och tankar, så hon senare kan fatta sitt beslut. Jag försöker förklara hur jag känner/känt, eftersom jag känt något liknande vet jag bara att man kan ha känslor för fler samtidigt. Det finns även saker som jag inte känt, men som folk berättat att de känt. Bara för att inte jag känt samma sak, behöver det inte betyda att det är fel eller en lögn. Vi människor är olika, känner olika, fungerar olika. Det finns inget som heter "normalt" eller "vanligt", vi är individer.
Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?