Inlägg från: Anonym (enkelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (enkelt)

Min pojkvän vill behålla sin kk!?

Detta är en av de enklaste frågor/problem som jag stött på här tror jag. 
    Lite förvånad över hur lång diskussionen kan bli men det kanske man inte borde bli :) 

När man träffar nån och kommer överens om förväntningar, hur man vill ha det med sitt gemensamma förhållande, så är det jättebra att ta upp såna här frågor, önskemål och eventuella rädslor eller begränsningar.

Det kan ju vara ett visst problem känslomässigt för TS innan hon bestämmer sig vad hon vill, hur det känns och vad hon kan tänka sig att leva med i förhållandet. Hon är ju kär i mannen och det släpper man ju inte hur lätt som helst. Sen kanske man tänker "är det MIG det är fel på.. som inte kan acceptera och vara öppen..?".
    Fullt rimliga grubblerier och tankar.

Detta behöver TS reda ut i lugn och ro med sig själv, eventuellt bolla med någon man har förtroende för.
    Vad som är helt säkert är följande:
    - Det finns inget objektivt svar på detta som säger vad som är rätt eller fel.

Alla argument om vad som är "rätt" eller "fel" blir då bara jobbiga och mer eller mindre ointressanta. Vem som helst här kan tala för sig själv, vad man själv skulle önska eller kunna tänka sig inom sin egen relation. Det kanske finns ett litet kuriosa-intresse att höra hur folk tänker.

Det hjälper dock inte TS det minsta i sitt beslut eftersom hon bestämmer utifrån vad hon vill, vad som känns rätt och vad hon kan leva med.

Även om normen är att man lever monogamt så finns det bevisligen massor av olika lösningar och konstruktioner som funkar i en del relationer, mer eller mindre bra. Det är inget anmärkningsvärt eller chockerande.
    Av det TS säger/beskriver låter det inte som hon är konstruerad för att låta mannen ha en KK vid sidan av.. men vem vet. Vore spännande att få höra hur det gick. 

• Anonym (enkelt)
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-24 18:24:39 följande:
    Jag tycker situationen känns konstig och vet inte hur jag kommer uppleva detta. När vi har diskuterat det så har han dock kommit med väldigt många bra och sakliga argument som jag inte har haft några svar på eller motargument till.

Anledningen till att jag skrev här var att andra som tycker detta är en dum idé skulle komma med argument, men jag har knappt sett något bra argument emot. Mest har det varit långtgående slutsatser som jag inte känner passar in på vår relation alls.

De som har kommit med sakliga resonemang och intressant argument är de som typ tycker som min kille... 
    Nu har jag läst dina inlägg lite mer noga..
    Visserligen var det ett tag sen, vet inte om du är kvar TS?

Nåja. så här tänker och känner jag - och skulle argumentera om min flickvän ville ha kontakt med en gammal vän/KK och knulla honom då och då:
    Jag definierar en kärleksrelation som väldigt exklusiv, det är viktigt för mig (vet inte hur du känner TS).
    På samma sätt som min tjej/kvinna ska känna att hon är den ende för mig, den jag vänder mig till med min glädje, min lust, mina problem och mina innersta tankar.. på samma sätt vill jag att hon ska vara trogen mig och att vi ska leva exklusivt tillsammans.
    Anledningen till detta är att en sån relation blir otroligt stark då den fördjupas. Jag har andra nära relationer, med min närmaste familj eller riktigt nära vänner. Det är inga problem att kunna ha flera nära vänner men jag vill bara ha EN sexuell kärleksrelation. Det handlar om trygghet, exklusivitet och förtroende för mig.

Obs! Jag påstår inte att detta är någon objektiv sanning men det är precis så här jag känner och det är det allra mest centrala i relationen för mig - exklusivitet. Kan min tjej inte acceptera och dela denna önskan med mig så är vi inte gjorda för varandra, då är det en dealbreaker för mig.
    Inte för att jag har några moraliska problem med att andra ser det annorlunda, det är helt ok att man gör som man tycker - men det funkar inte för mig. Sorry.

Du (TS) behöver leta i dina känslor, din önskan.. och beskriva hur du vill leva, hur du vill ha din relation och din tillvaro. Om du känner att du vill leva i en exklusiv relation så ska du inte behöva "argumentera" om det, det är ingen debatt som handlar om vem som vet bäst. Det är din önskan och dina känslor.

• Anonym (enkelt)

Ju mer jag läser och funderar så kommer jag fram till att TS kille är feg och inkonsekvent.
    EN sak vore om han var tydligt och uttalat poly, att han frågade/föreslog en sån relation och bad TS överväga detta.

Nu vill han inte det utan försöker lyckas med konststycket att få frikort att fortsätta knulla ett gammalt KK med en slags hänvisning till att hon är jätteviktig (så viktig att han inte kommer att kunna/vilja hålla fingrarna/kuken i styr) men hon är inte SÅ viktig att det skulle påverka hans nya relation med TS.

Han kan inte acceptera idén om att relationen skulle vara öppen eftersom han inte vill att TS ska ha sex med nån annan - men själv ska han alltså kunna ha sex med sitt KK. Motivet till detta skulle vara att hon i så fall skulle "träffa någon ny" och då skulle han känna sig... utanför? svartsjuk?
    Den delen förstår jag inte.. och skulle ha svårt att acceptera..

Varför skulle inte hon kunna träffa en kille som ger ungefär samma sak som han påstår att han får ut av sitt KK..!?
    Hon behöver ju inte bli kär, det räcker att hon träffar en kille som är en fin vän.. går att prata med och anförtro sig åt (som vilken vän som helst) och som hon sen kan råka ha skönt sex med..

Varför skulle TS kille känna sig hotad av detta?
    Har han något emot att hon träffar nya vänner?
    Har han något emot att hon anförtror sig till någon annan än honom?
    Har han något emot att hon har sex med någon annan än honom..?

Det är precis detta han själv förväntar sig att hon ska acceptera...

OM jag mot förmodan skulle acceptera en relation där min partner fortsatte träffa en gammal KK så skulle jag förutsätta att samma gällde för mig. Dvs. om jag så önskade kunde jag också träffa någon och bli nära vän med samt kunna ha skönt sex med..

Förklara varför det skulle vara ha med saken att göra hur länge man känt varandra..?
    Personligen skulle jag nog föredra att min partner hade en "färsk" KK snarare än någon man varit nära med i 20 år..
    En fråga till TS kille (hur han skulle ställa sig):
    - Enligt hans princip skulle det kunna vara ok att du (TS) återknyter kontakten med ett gammalt ex och kör igång ett KK-förhållande med honom..? 
    Skulle han acceptera det? (om nej, varför inte...?)

• Anonym (enkelt)
    YummyMami skrev 2013-05-02 11:32:23 följande:
    Har du kommit fram till hur du vill ha det?
    Känner du fortfarande nej till det? Du kan ju svara att han får behålla henne, men inte dig i så fall.
    Bra!. Ungefär så här skulle jag ha svarat:

"Du är fantastisk och underbar på så många sätt och jag vill gärna fortsätta med dig. Tyvärr räcker inte detta, jag vill ha och behöver mer än så. Jag vill leva tillsammans med någon som verkligen vill ha MIG, som väljer mig och känner att jag räcker till som livskamrat och sexpartner. Någon som vill ha mig så oerhört starkt och tydligt att det inte är några svårigheter att avstå från att ha sex med andra.
    Det faktum att jag inte är nog för dig, att du nödvändigtvis behöver ha sex  med en gammal "vän" innebär att du inte älskar mig. Inte tillräckligt. Inte på det sätt jag behöver och vill leva.
    Att du ens behöver ställa frågan visar dessutom att du inte vet vem jag är.

Hoppas du finner det du söker."
  • Anonym (enkelt)
    YummyMami skrev 2013-07-19 00:36:42 följande:

Oj, har missat helt brevet. Hur har det gått? Brevet vart ju riktigt bra!

Det var inget jag skickade utan ett  exempel/förslag som jag skulle ha hanterat det.. :)
    Undrar också vad som hänt och hur det gått för TS.. 
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (Accepterat) skrev 2013-07-18 22:30:59 följande:
    Nej, som jag menade kommer det ju inte passa om jag skulle försöka bli tillsammans med en monogam som inte accepterar de förhållanden man har med sina vänner redan. Om TS inte tycker om att killen vill vara kvar med sin vän/kk som han haft i flera år så är det nog bäst för dem båda att hon hittar någon som bara vill vara med henne så förhållandet kan fungera.
    Jag tycker inte det är fel med denna inställning (även om jag inte delar den) men i TS fall är det ju inte helt konsekvent. Hennes kille menar att han skulle kunna fortsätta och träffa sin KK men hon får inte ha sex med någon annan.
    Skulle du kunna ställa ett sånt krav på en ny partner? 
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-07-22 12:54:43 följande:
    Hej alla som undrar hur det har gått!

Det har gått jättebra. Vi har det mysigt och härligt tillsammans. Pratar faktiskt om att flytta ihop :) 
    har du accepterat att han träffar sin KK eller har han brutit med henne? Eller är ni överens om att ha en öppen relation?
  • Anonym (enkelt)
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-07-22 12:58:54 följande:
    Vi har ingen öppen relation, men han har inte brutit med sin kk. Det var ju som sagt ett krav från hans sida att kunna fortsätta ha henne som kompis.
    ok, Lycka till! Hoppas det kommer funka och känns bra för dig. Så som du beskrivit hans sätt att resonera tidigare låter det som att han lyckats få dig att tänka på annat men ändå sälja in att det är ok att fortsätta med sin "kompis".
    Träffar du henne också?
Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?