• hannis

Hur undvika att de väcker varandra?

Vi har en 3-åring och en 6 veckors bebis och vi har sömnproblem! 

Bebisen vill inte sova själv utan vill samsova med mig. 3-åringen vill också sova med mig och blir väldigt ledsen om jag sover i en annan säng. Han går då upp mitt i natten och letar efter mig. Rynkar på näsan Bebisen ammas och måste såklart sova med mig.  

Problemet på natten är att bebisen låter väldigt mycket och är missnöjd, framförallt framåt morgontimmarna och då väcker han 3-åringen som inte kan somna om sen och blir otroligt grinig på dagen.  

På dagarna är det tvärtom. 3-åringen skriker och låter och väcker bebisen alternativt ser till att han inte kan somna. Detta resulterar i en ledsen och grinig bebis.  Jag tystar och förmanar men han är ju ett barn och måste liksom få låta lite. Inte hans fel att hans lillebror är så lättstörd. Eller?

Hur gör man? När blir det bättre? Har alltid fått höra att syskon blir så toleranta mot varandras ljud och väcker inte varandra. När inträffar det?  

• Svar på tråden Hur undvika att de väcker varandra?
  • skogsvitter

Finns det ingen fler förälder med i bilden? Vi delade upp oss väldigt mycket när vår yngsta var bebis, så stora fick sova med pappan. Vi sov dock i samma rum allihopa, men jag vet många som sover i skilda rum den första tiden just för att bebis ammar och behöver vara nära mamman. Låter ju som att det blir en ond cirkel av trötthet för att de väcker varandra just på nätterna (3-åringen övertrött och skrikig dagtid pga det) så jag skulle absolut dela upp det om det finns möjlighet!

• hannis

Jo fast det är ju just det som är problemet. 3-åringen vill ju sova med mig och pappa duger inte. Vi har flera sovrum och har provat massor av olika lösningar men han vaknar och gråter efter mig eller går upp och letar om jag sover i ett annat rum.

• hannis

Och skriker och låter har 3-åringen alltid gjort så det har inget med sömnbristen att göra...

• skogsvitter

Ja det låter ju väldigt jobbigt... en 3-åring förstår absolut att mamma kan vara upptagen med annat, i detta fall bebisen, och jag tror att ni helt enkelt måste bestämma er i den frågan. Varför duger inte pappan?? Vad gör pappan när han går upp och letar?

• cosinus

Jag håller med skogsvitter, treåringen får faktiskt nöja sig med pappa nattetid och pappan får se till att barnet inte går och letar dig (om han så ska låsa dörren - givetvis med sig och barnet på samma sida dörren). Som kompromiss kanske du kan vara den som nattar honom men att det är klart och tydligt så att han vet att det blir pappa som lägger sig senare där.

Dagtid så har mina två yngsta sovit ute eller i garaget, enda ställena det kan vara tyst. Sommartid enbart i garaget för då var det inte tyst ute heller då de äldre sprang runt och lekte dunk och hittade av alla ställen man kunde ställa en vagn.

• hannis
    skogsvitter skrev 2013-04-22 09:28:34 följande:
    Ja det låter ju väldigt jobbigt... en 3-åring förstår absolut att mamma kan vara upptagen med annat, i detta fall bebisen, och jag tror att ni helt enkelt måste bestämma er i den frågan. Varför duger inte pappan?? Vad gör pappan när han går upp och letar?
    Jag har alltid varit favoriten, han är helt enkelt väldigt mammig. Pappan går såklart efter, hämtar tillbaka honom, tröstar och förklarar. men det upprepas ändå, natt efter natt...
  • hannis
    cosinus skrev 2013-04-22 09:56:38 följande:
    Jag håller med skogsvitter, treåringen får faktiskt nöja sig med pappa nattetid och pappan får se till att barnet inte går och letar dig (om han så ska låsa dörren - givetvis med sig och barnet på samma sida dörren). Som kompromiss kanske du kan vara den som nattar honom men att det är klart och tydligt så att han vet att det blir pappa som lägger sig senare där.

Dagtid så har mina två yngsta sovit ute eller i garaget, enda ställena det kan vara tyst. Sommartid enbart i garaget för då var det inte tyst ute heller då de äldre sprang runt och lekte dunk och hittade av alla ställen man kunde ställa en vagn.
    Mmm, kanske är det så att vi bara måste forsätta som vi har gjort och sova separat trots att storebror blir så ledsen. Gråter

Sova ute i vagn fungerar inte riktigt ännu eftersom bebisen bara vill sova i famnen eller babyskydd/babysitter. I vagnen vaknar han. (Och garage har vi inget) När han blir större hoppas jag dock att han skall kunna ligga i vagnen ute. 
  • cosinus
    hannis skrev 2013-04-22 13:20:42 följande:
    Mmm, kanske är det så att vi bara måste forsätta som vi har gjort och sova separat trots att storebror blir så ledsen. Gråter

Sova ute i vagn fungerar inte riktigt ännu eftersom bebisen bara vill sova i famnen eller babyskydd/babysitter. I vagnen vaknar han. (Och garage har vi inget) När han blir större hoppas jag dock att han skall kunna ligga i vagnen ute. 
    Har ni inget ställe ni kan stoppa undan ett babyskydd/babysitter de gånger bebis somnar där. Tvättstugan eller vad som helst. En 3-åring borde kunna vara tyst medan du bär undan om han vet att ni ska hitta på något kul bara bebis fortsätter sova. Mina storasyskon har ganska fort insett det där med att ett sovande syskon innebär fördelar så att bita ihop 5 minuter medan man flyttar undan bebis har de fixat, men att vara tyst hela tiden bebis sover har ju varit kört.

När pappan väl är hemma och ni är två på barnen så försök kompensera storebror med att ge honom all din tid utom just amning av bebis vissa dagar samtidigt som pappan kanske skulle ta med honom på utflykter och göra roliga saker ihop bara de två.

Och förklara för storebror att det är en begränsad tid. Han kommer att få sova med dig igen, men just nu måste han sova med pappa.
  • happy in hell

Oj, oj, det där känner jag igen. Vi har två år mellan våra två barn och i början fick man inte sova många timmar per natt. Vi hade som prio ett att åtminstone barnen fick tillräckligt mycket sömn. Det blev mycket tv-tittande för storebror under några månaders tid. Kändes sisådär, eftersom ingen av oss föräldrar ser tv som ett bra alternativ, men om sömn är prio ett och enda sättet att få tyst på storebror var tv så fick det bli så. Om bebisen sov ok blev ju hela familjen lugnare och det inverkade positivt även på storebrors sömn i slutänden. 

Nattetid låg vi hela familjen i en stor säng. Så länge barnen inte låg bredvid varandra väcktes de sällan av varandras ljud. Och vi gjorde allt för att de inte skulle låta, dvs totalt fri tillgång till mat, närhet, vatten och allt vad de kunde tänkas kräva. De väcktes också väldigt lätt om nån av oss vuxna lämnade sängen.  

Vi vuxna sov uselt men så länge barnen fick ok antal sovtimmar blev livet ändå lite lättare. Men när gick det över...jag minns inte riktigt när det vände, kanske när lilla var knappt ett halvår och sov stadigare... 

• hannis

Nu har det gått en tid och lillebror är snart 3 månader. 

Nätterna har löst sig jättebra. Lillebror sover i sin egen säng tills han vaknar för mat runt 4-tiden och sen får han komma över till oss och amma och somnar om. Storebror sover i sin säng tills han vaknar runt 3 och sen kommer han också in till oss. Lillebror sover numera hela nätterna (förutom amningen vid 4) och stör ingen med gråt och gnäll så det funkar kanon. 

Men på dagarna funkar det inte alls... 

Lillebror kan bara sova när storebror är på dagis 15 h. Annars är storebror så högljudd! Skriker och gapar när han leker och lillebror vaknar varje gång. Blir tokig! Kan barn vara så lättväckta för ljud? Jag trodde att mindre syskon vänjer sig vid en högre ljudnivå men icke! Obestämd

• k girl

Nej, jag har haft samma problem. Tack och lov kan dottern ligga och sova ute i vagnen, men hon kan faktiskt vakna om det är så att storebror står strax innanför dörren och ropar. När hon var mindre stängde jag in henne i ett rum i en korg och det funkade rätt bra.  

• daimstrut

Prova att öva bebisen på att sova i vagnen, det är ju så smidigt! Annars försök hitta på lugna aktiviteter när bebis sover, trolldeg, pärla, rita, lego och sånt.

• hannis

daimstrut: Han sover oftast utomhus i vagnen men jag vill ha dörren öppen då vi bor i ett vargrevir och då väcks han av storebror som skriker inomhus eller när vi är utomhus och leker.

Oftast är problemet värst vid insomning och då är det svårt att distrahera storebror med något annat eftersom jag måste dra vagnen. Han är inte direkt typen som kan sitta och pyssla för sig själv heller.

• Zenobia

Här hemma kör vi soffmys när lillebror sover, kryper upp i soffan med en bok eller ser en film ihop och tar det lungt. Äter nån frukt eller yoghurt. Kanske inte funkar på alla då beroende på hur mycket spring i benen dom har. Kanske funkar med nåt spel eller om ni aktiverar er med att bygga lera eller nåt sånt.

• Flickan och kråkan

Kan liten sova ute? Vi löste det så när min yngsta sov men inte stora. Stoppade ner liten i sjal och så gick vi ut. Liten somnade lätt och sov och storebror var nöjd och glad över att vara ute. Vagn eller bärredskap väljer ni efter tycke och smak. När det var kass väder såg vi till att ha någon särskild aktivitet som storebror såg fram emot: Bakade, lekte med lera, målade med vattenfärg, klistra utklippta bilder etc etc.

• Aprilia77

Vi har en fläkt, eller luftrenare är det egentligen som står vid bebisens säng. Den susar sövande och filtrerar bort en hel del oljud från syskonen utanför. Funkar kanon!

Svar på tråden Hur undvika att de väcker varandra?