• Äldre 22 apr 12:53
    4776 visningar
    32 svar
    32
    4776

Bör jag ge mitt barn kläder med tryck?

När började ni köpa kläder som barnen gillar och, i mitt fall, inte ni gillar?

Min dotter på 20 månader har enfärgat, randigt. Rött, brunt o lila. Mycket pop för jag köper mycket på tradera och vet att de håller måttet.
    Jag gillar inte stora tryck ex Disney, Hello Kitty, men har märkt att dottern gillar sånt, den lilla katten har ju slunkit med i kassar med urvuxna kusin-kläder och dottern är mycket intresserad av dem...
    Och nu kom det prinsessprydda pyjamasar från H&M i påskpresent och vi använder dem självklart, är inte otacksam på nått sätt. Men jag tycker att de är FULA och de signalerar en slags stil som jag inte vill förknippas med, är väl en sk. prettomorsa
    Kollar nu på nästa storlek (92) på tradera och undrar om jag kommer fortsätta klä min dotter i min stil eller om jag måste släppa in rosa, glitter, tryck och annat som jag inte gillar. Finns det inga Disneytröjor hemma finns det ju inget att välja på, eller? Och när trotsåldern blir påtagligare får hon välja mellan en röd och en brun tröja.
    Kan hon i dessa unga år bli avundsjuk på förskolekamraterna??
    Kan säkert tyckas vara en löjlig fråga men jag vill inte köpa en hel uppsättning kläder i nästa storlek i "onödan".

Och ja, de allra flesta tror att min dotter är en pojke. Gissar att det har med avsaknaden av katten att göra,, för hon kläs för det mesta i "tjejfärger".
  • Svar på tråden Bör jag ge mitt barn kläder med tryck?
  • Queeni­e70
    Äldre 22 apr 13:01

Vad "andra tycker" är alltså viktigare för dig än vad ditt barn gillar.....ok...

• Äldre 22 apr 13:05

Du kan ju kanske släppa in katten och glitter men skippa prinsessor (för att de är urusla "förebilder").

• Äldre 22 apr 13:05
    Queenie70 skrev 2013-04-22 13:01:59 följande:
    Vad "andra tycker" är alltså viktigare för dig än vad ditt barn gillar.....ok...
    Det va ju ett sätt att se det. Ska tänka på det.
  • Äldre 22 apr 13:08

Min frågeställning är alltså: När ska barnet få välja?

Funktions-,ytterkläder, skor kommer jag välja länge, hoppas jag. Men t-shirts, tröjor har ju samma funktion oberoende på om en är randig eller kattprydd.

• Äldre 22 apr 13:23

Du märker väl när det blir ett problem? Det kanske inte är värt att bråka om kläder varenda morgon, men om barnet inte har någon tydlig åsikt så behöver du ju inte förekomma barnets vilja att vara som alla andra.

• Äldre 22 apr 13:26

Jag gillar inte heller katten och de flesta plagg dottern hade med den var gåvor. Självklart fick hon använda dessa, men hon har aldrig enbart velat ha katten-kläder ändå. Kan inte se det hemska i att äga nåt enstaka plagg med tryck på. Jag är i och för sig mer allgeriskt mot att allt ska vara Pop så därom går våra åsikter isär.

• Äldre 22 apr 13:27

Om det är rosa med prinsessor hon vill ha så kommer du märka när det är dags att låta henne välja själv. När dottern var runt 2,5 så vägrade hon helt enkelt ta på sig de kläder som jag köpt och var det som fanns hemma. Så då fick jag börja köpa sådant som hon gillade också och nu köper jag bara rosa och lila med prinsessor och Hello Kitty för annars ligger kläderna oanvända. Hennes egen vilja angående kläder började när hon började på ett nytt dagis där tjejerna går runt och berömmer varandra för deras fina kläder. Gick från en dag till en annan till att älska de färger jag älskar (klär mig gärna färgglatt och helst i blått, grönt och gult så det var det hon fick också) till att istället älska de färger som kompisarna älskar.

• Äldre 22 apr 13:28

Jag har en tjej på snart fyra år som är prinsesstokig. Rosa, lila, glitter, tryck osv. Jag tycker att man får välja sina strider. Tex får dottern välja motiv på trosor själv. Därför finns typ uteslutande hello kitty och prinsesstrosor. Jag tycker inte heller om en massa tryck och lullull, men samtidigt så tycker ju dottern att det är fint och då är det ju viktigt att hon också ska få känna sig fin. Så hon har en del kläder med hello kitty och diverse andra tryck, men också randiga kläder. Själv är jag lite trött på just POP, men gillar kläder i mjuka färger som ex NoaNoa. Man får ju komma ihåg att det finns ett mellanting mellan prettoPOPkläder och glittriga HM-tröjor också. Man får hitta en medelväg, för det är ju viktigt att dottern också känner att hon får välja och känna sig fin. Sen att vi har olika definition av fin, det är ju en annan femma

• Äldre 22 apr 13:28
    Vinterankan skrev 2013-04-22 13:27:23 följande:
    Om det är rosa med prinsessor hon vill ha så kommer du märka när det är dags att låta henne välja själv. När dottern var runt 2,5 så vägrade hon helt enkelt ta på sig de kläder som jag köpt och var det som fanns hemma. Så då fick jag börja köpa sådant som hon gillade också och nu köper jag bara rosa och lila med prinsessor och Hello Kitty för annars ligger kläderna oanvända. Hennes egen vilja angående kläder började när hon började på ett nytt dagis där tjejerna går runt och berömmer varandra för deras fina kläder. Gick från en dag till en annan till att älska de färger jag älskar (klär mig gärna färgglatt och helst i blått, grönt och gult så det var det hon fick också) till att istället älska de färger som kompisarna älskar.
    "hennes egna vilja" var alltså inte hennes egen utan de andra barnens vilja.
  • Äldre 22 apr 13:31

Jag tycker man kan välja det mesta åt barnen rätt länge.

Har då inte köpt några kläder som jag ogillar än. Har däremot fått några, men de används inte så mkt. Sonen är 3 år 9 månader och dottern är 2 år.
    Sonen gillar Blixten mcQueen och det har han fått en del. Båda barnen gillar lila och har köpt lite lila när vi köpt nya kläder. Hello Kitty har jag då inga planer alls på köpa. Dottern fick sånt när hon var bebis, men skulle då aldrig köpa själv. De får ju välja vilka kläder de ska ha på sig ibland och ibland inte. Funkar då bra.

Svar på tråden Bör jag ge mitt barn kläder med tryck?
Logga in
Bli medlem