• Liten elak och intelligent

Fem år, bärstol/-sele? Bära stort barn

Jag letar efter någon form av bärhjälpmedel att ha till min femåring. Han är 101 cm och väger knappt 17 kg. Jag skulle behöva ha det på längre promenader i skog och mark där man ej kommer fram med vagn. Finns bärredskap som fungerar för så stora barn? Observera att tråden inte handlar om huruvida barnet behöver bli buret eller ej. Han har det behovet sin ålder till trots.

• Svar på tråden Fem år, bärstol/-sele? Bära stort barn
  • En blå giraff

Ja en vävd långsjal kan man absolut bära ett stort barn i. Finns ju knytningar för ryggen. Och 17 kg är ingenting för en sådan sjal. Otroligt bekväma är de också, och tar inte så stor plats. 

• cosinus
    lilleskutto skrev 2013-04-22 20:06:20 följande:
    Barnet kan väl gå själv..?
    Det är väl inte helt givet om man läser TS hela inlägg.

Till TS kan jag säga att Ergo skulle kunna funka men jag tror en bra vävd icke elastisk sjal är skönare. 17 kg är ju en helt hanterbar tyngd att bära och ev problem är nog närmast att barnets fötter hamnar mot ens egna knäveck men beroende på hur man knyter kanske det går komma åt också.
  • Plutten2

Min son som är 2,5 år är 100 cm och väger 16 kg och det funkar att bära honom i vår Ergo. Jag tycker att den är bärvänlig då man till största delen bär vikten på höfterna.

• lilleskutto

Oj då missade visst sista meningen...
    Men en bärsjal låter väl inte så tokigt? De följer kroppen, väger inget extra såsom en bärstol och finns i många fina färger och mönster :)

• Flickan och kråkan

Vävd långsjal är ju det bästa, men en bärsele är ju smidigare. Ni behöver ju i så fall en rejäl toddlersele à la Tula toddler. Mycket bredare panel än t.ex. ergon etc. Den är jättesmal och låg i jämförelse med Tulan. Tulan har 10 cm bredare sittyta och är 15 cm högre i ryggen än t.ex ergon.

Mirali skrev 2013-04-22 19:20:48 följande:
    Jag har en typ ryggstol som ganska stora barn kan sitta i och som fungerar mycket längre än t ex sele. Det är lite som en stor campingryggsäck i utformningen fast en sits istället för packningsutrymme. Borde gå att få tag på i affärer som säljer fritidsgrejer, tält, ryggsäckar och sådant skulle jag tro.

Typ Haglöfs bärstol? Fungerar den för så stora barn?
    En blå giraff skrev 2013-04-22 19:23:37 följande:
    Ja en vävd långsjal kan man absolut bära ett stort barn i. Finns ju knytningar för ryggen. Och 17 kg är ingenting för en sådan sjal. Otroligt bekväma är de också, och tar inte så stor plats. 

Jag hade en mellanlång sjal när barnen var små men lyckades aldrig bära på ryggen med dem. Hur gör man för att få över barnet på ryggen när man knutit? Jag bar endaste vaggposition, som en groda (upprätt) samt på höften.
    Plutten2 skrev 2013-04-22 20:20:50 följande:
    Min son som är 2,5 år är 100 cm och väger 16 kg och det funkar att bära honom i vår Ergo. Jag tycker att den är bärvänlig då man till största delen bär vikten på höfterna.

Tycker du att han börjar kännas stor i den eller har den ett tag kvar att ge? Han är ju rätt jämnstor med min pojk.....
    Mirali skrev 2013-04-23 12:00:29 följande:
    Ja, precis den. Vet inte om den fungerar för en femåring, det låter ju som ett väldigt stort barn att behöva bära på, men 17kg låter å andra sidan som att pojken är ganska smal och om man burit honom från början har man ju byggt upp muskler så man klarar det. Tror nog han skulle få plats i den, och en vanlig campingryggsäck brukar man ju säga att man kan bära 20kg i på vandring och sådant.

Nja, så smal (inte tjock heller) är han inte, däremot kort......
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-22 21:52:38 följande:
    Vävd långsjal är ju det bästa, men en bärsele är ju smidigare. Ni behöver ju i så fall en rejäl toddlersele à la Tula toddler. Mycket bredare panel än t.ex. ergon etc. Den är jättesmal och låg i jämförelse med Tulan. Tulan har 10 cm bredare sittyta och är 15 cm högre i ryggen än t.ex ergon.

Såg ett Tulan har en maxvikt på 20 kg. Det känns som att det ju då inte dröjer så länge innan vår pojk växer ur den.....
  • Flickan och kråkan
    Liten elak och intelligent skrev 2013-04-23 12:10:09 följande:

Såg ett Tulan har en maxvikt på 20 kg. Det känns som att det ju då inte dröjer så länge innan vår pojk växer ur den.....
    Högre maxvikt än så har inga bärstolar eller bärselar så vitt jag vet. Enda alternativet är då vävd långsjal.
  • Tezz80

Har burit en 6 åring, 110 lång o 18 kg i både Ergo och Angelpack och det fungerar om du inte vill ha sjal.

• Tezz80
    Mirali skrev 2013-04-23 12:09:06 följande:
    Liten då? Jämför väl med hon som hade en 2,5åring som var nästan lika lång och tung. Själv har jag en 10månaders på 14kg, har blivit för tung för sele för länge sedan.

[quote=69642912][quote-nick]Mirali skrev 2013-04-23 12:09:06 följande:[/quote-nick]
    Liten elak och intelligent skrev 2013-04-23 12:02:10 följande:
    Nja, så smal (inte tjock heller) är han inte, däremot kort......
    Liten då? Jämför väl med hon som hade en 2,5åring som var nästan lika lång och tung. Själv har jag en 10månaders på 14kg, har blivit för tung för sele för länge sedan.[/ Min erfarenhet är att det beror på vilken sele du har
  • Alexe

Min treåring är ett kilo lättare o en cm kortare. Bär honom på milrundan i Tula Toddlern. Främst för att han vill upp o ner. Går vi långt o snabbt väljer jag sjalen. Båda funkar finfint. Bärstol är han på tok för tung för. Inte ens sambon vill ha honom i den. Blir ju större moment när vikten flyttas ut fr ryggen som den gör i bärstol.

• Chridhe

Röstar på långsjal eller nån slags ergonomisk sele. Det finns ju 'ryggsäcksknytning' man kan göra. Lycka till! Hoppas ni hittar nåt bra!

Svar på tråden Fem år, bärstol/-sele? Bära stort barn