• Beaniee

Hund som blir som förbytt och aggressiv med spädbarn

Om två veckor kommer vår dotter till världen och jag för nu en livlig diskussion med min mor och mormor gällande vår hund. De har fått för sig att alla hundar blir som förbytta av svartsjuka och attackerar spädbarnet om man inte passar sig.

I mina ögon är detta så helt befängt. Jag är övertygad om att en sund hund som är trygg i sin flock och med sin flockledare accepterar nytillskottet i flocken bara hen får en chans att bekanta sig med bebisen och inte knuffas undan och helt plötsligt känner sig utanför.

Vad säger ni,, finns det någon sanning i att en vettig och framförallt snäll hund skulle bli som förbytt för att familjen utökas. Jag har aldrig hört talas om någon sådan situation i verkligheten, har du?  

• Svar på tråden Hund som blir som förbytt och aggressiv med spädbarn
  • Philippa

Klart det finns hundar som kan reagera så... har du verkligen aldrig hört talats om det??

• Philippa
    Beaniee skrev 2013-04-22 21:26:23 följande:
    Nej faktiskt inte.

Det står ju då och då i tidningarna om hundar som attackerat familjens barn helt utan förvarning....googla så hittar du säkert en massa om det.
  • Dexter dot com

Brukar aldrig vara några problem alls. Det som kan bli problem är när barnet börjar krypa/gå och är på hunden som inte får vara ifred men ser man som förälder till att barnet inte kan klänga på hunden brukar det också gå bra.

• Akua

Det KAN bli problem. 
    Jag har en nära vän som har fått problem med just det. Eller ja, hunden har helt plötsligt gjort 2 allvarliga utfall mot deras barn. Ingen har dock tagit skada.

Det jag tror, jag är ingen hundexpert men brukar lyckas bra med hunduppfostran av egna och andras, är att du inte behöver bekanta hunden med barnet så jäkla mycket.
    Många har den uppfattningen (jag överdriver en aning nu kanske) att man ska lägga barnet på golvet och låta hunden få bekanta sig precis som den vill..."hunden måste ju få veta vem bebisen är".
    Det vi glömmer är att djur är djur och de känner på sig saker mycket mer än vi människor. Så fort du kommer hem från BB så kommer hunden känna närvaron, ljudet, doften och allt sådant från er lilla nya skatt.
    Jag skulle rekomendera att ni håller avstånd från hunden till bebisen. Ni visar att hunden inte har ansvar för denna nya individ och inte alls behöver bry sig. Det är ingen stor sak, en ny flockmedlem har tillkommit inget mer än så...för märkvärdigare än så är det inte för hunden. Gör ni en stor sak av det, blir det en stor sak för hunden.
    Däremot tror jag verkligen på att hålla avstånd. T.ex. om du sitter och ammar...håll hunden 1 m ifrån dig. Den blir inte utanför för det. Och hundar BLIR INTE SVARTSJUKA, det är vi människor som sysslar med sådana onödiga känslor ;)
    Om hunden tro sig ha ansvar för den lilla kan det i värsta fall bli så att när bebisen gråter och ni inte är där så kan hunden försöka lyfta bebisen i nacken..såsom den skulle ha gjort med sina egna bebisar som inte är glada.

Det blev ett långt inlägg och ni kanske inte alls håller med mig, men jag tror starkt på att detta är bäst för hunden och bebisen :) 

• Jackson

Kallar man en hund för hen nu också? jisses!

Ja, hundar kan bli förbytta men oftast så blir dom det inte.  

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • Blitz

En släktings hund försökte bita ihjäl mig som bebis,den blev oerhört svartsjuk när matte gullade med mig och inte den. Så det är klart att det kan ske... 

• viseversa

Det är väl olika. Dock blev inte min mammas hund så när jag föddes. Tvärtom så var hon världens stoltaste. Passade mig när jag sov,när jag började gå och vi var ute så var hon ALLTID mig i hälarna för att kolla så jag inte skadade mig eller kom bort, kom jag för nära vatten ställde hon sig mellan mig och vattnet,om någon hon inte litade på som kändes "fel" kom för nära mig så varnade hon denne person genom att morra dovt.

• Herdis

De KAN göra det, ja. Ett djur är alltid ett djur, och man ska inte förmänskliga djuren. Du ska inte lämna hunden ensam med babyn en sekund! Det vettigaste vore faktiskt att lämna bort den. Du kommer aldrig att förlåta dig själv, om hunden skadar eller dödar ditt barn!

To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Herdis
    Dexter dot com skrev 2013-04-22 21:29:28 följande:
    Brukar aldrig vara några problem alls. Det som kan bli problem är när barnet börjar krypa/gå och är på hunden som inte får vara ifred men ser man som förälder till att barnet inte kan klänga på hunden brukar det också gå bra.
    Det är inte bara det. Hunden kan bli svartsjuk också - på samma sätt som ett storasyskon kan bli det, när babyn plötsligt får all uppmärksamhet.
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
Svar på tråden Hund som blir som förbytt och aggressiv med spädbarn