• Anonym (Sofie)

Bästa ångestdämparen, alkohol eller benso?

Vilken av dessa substanser tycker ni är mest ångestdämpande tex. vid panikångest eller mer generell ångest? Alkohol är ju iaf lättare att införskaffa...

• Svar på tråden Bästa ångestdämparen, alkohol eller benso?
  • Anonym

Tycker eller ÄR?
    Alkohol ÄR ju ångestframkallande efter lite intag... 

• Anonym (Sofie)

Vadå såklart? Det är inte självklart vad andra har för upplevelser! Alkohol ger minskad ångest, det har människa känt till i tusentals år, varför tror du att det är den vanligaste substansen att självmedicinera med?

• Anonym
    Anonym (Sofie) skrev 2013-04-22 22:47:38 följande:
    Vadå såklart? Det är inte självklart vad andra har för upplevelser! Alkohol ger minskad ångest, det har människa känt till i tusentals år, varför tror du att det är den vanligaste substansen att självmedicinera med?
    Alkohol lindrar för stunden men ångesten kommer tillbaks, betydligt värre dagen efter. Det är inte värt det. Testa med magnesiumtillskott istället!
  • Anonym
    Anonym (Sofie) skrev 2013-04-22 22:47:38 följande:
    Det är inte enbart av mina upplevelser som jag säger det. Alkohol ger till en början mindre ångest men efter ett tag ökar den. Det är bevisat. Nu kommer jag inte ihåg hur det kemiska går till men vill verkligen veta så kan jag kolla om det och skriva en förenkling. 
    Den är vanlig att ta till för att den är lätt att få tag på, (den lättaste drogen att få tag på), den upplevs till en början som ångestdämpande, kan smaka gott, ger berusningseffekt, du tappar omdömet och dricker mer och den stora orsaken: Den är beroendeframkallande. Inte så konstigt att folk använder det..
  • Anonym

Alcohol är helt klart bättre. Benzo förstör ens tankeförmåga och liv.

• cirpen

Att fler använder alkohol är för att det är LÄTTARE att få tag på..

• Anonym (Sofie)
    Anonym skrev 2013-04-22 23:53:52 följande:
    Alcohol är helt klart bättre. Benzo förstör ens tankeförmåga och liv.

Är det din erfarenhet? På vilket sätt tycker du att alkohol är bättre? Verkar det snabbare?

Tack till alla som svarat.  
  • Anonym (Birds)
    Anonym (Sofie) skrev 2013-04-23 18:39:51 följande:

Är det din erfarenhet? På vilket sätt tycker du att alkohol är bättre? Verkar det snabbare?

Tack till alla som svarat.  
    Du verkar själv vilja att alkohol ska vara det bästa? Eller? Jag kanske missuppfattar dig, men med tanke på att flera har skrivit att alkohol är inte bra mot ångest och du slår lite bakåt då, men så fort en person säger att alkohol ÄR bra så vill du veta mer....
    Ta det försiktigt med alkoholen. 
  • Apopan

Jag har lidit av ångest av och till sålänge jag kan minnas. Och om alkohol skall fungera så måste en ju vara i princip lite salongsberusad hela tiden, och det håller ju inte i längden. Men visst kan det vara skönt med en sängfösare för att slippa ångestfyllda tankar innan läggdags. Sedan så finns det ju olagliga substanser som också fungerar, men det är ju inget att rekomendera heller. Utan jag skulle satsa på att gå till en läkare och få något utskrivet, ev i samband med terapi. För mig så har kombinationen sobril och sertralin varit mycket effektiv i omgångar. Bättre än alla sängfösare i världen.

Svar på tråden Bästa ångestdämparen, alkohol eller benso?