• bodimit

    Hur ta reda på vem som är firmatecknare?

    Jag äger ett företag idag men för några år sedan så blev min man delägare och ordinarie styrelseordförande. Men vi kan bara inte komma ihåg vem som är firmatecknare. Eller om båda är det? Hur tar man lättast reda på det utan att behöva betala bolagsverket 75kr för ett sk registreringsbevis? Det måste väl framgå nån annanstans eller?

  • Svar på tråden Hur ta reda på vem som är firmatecknare?
  • bodimit

    Ja men där står det ju inte vem som är firmatecknare. Det står att min man är ordinarie ledamot och styrelseordförande. Och att jag är ordinarie ledamot.  Eftersom det står att han nu är styrelseordförande betyder det då att han är firmatecknare då eller?

  • bodimit

    ok det står då att firman tecknas av styrelsen. Då är det egentligen bara min man som är firmatecknare eller? 

  • Bolaget

    Om firman tecknas av styrelsen innebär det att hela styrelsen dvs både du och din man måste skriva på för att det ska var giltigt. Om firman däremot hade tecknats av styrelseledamöterna var för sig så hade det räckt att en av er skrivit under. 

  • Celestialday

    Du kan helt enkelt ringa Bolagsverket och fråga. Dom är trevliga och kompetenta och det kostar inget. 

  • jannej

    Jag får en F skattsedel varjeår, på den står det vem som är firmatecknare.

Svar på tråden Hur ta reda på vem som är firmatecknare?