• Anonym (Mamman)

Ensamstående med dotter som vill rida utan ekonomiskt stöd från pappan.

Min dotter vill så gärna börja rida, men eftersom jag är helt ensam med min dotter så blir det svårt ekonomiskt. Min dotter är även dammallergisk och kan inte vistas inne i stall/ridhus med hästen. Hon är inte allergisk mot häst. Jag har inte råd att köra 10 mil för att hon ska få rida turridning. Min dotter har adhd och koncentrationproblem och hon blir lugn av att vara med hästar. Finns det någon möjlighet att ta hennes pappa till domstol för att få högre underhåll. Har ingen kontakt med min dotters pappa nu och har 1273kr i underhåll via fk.

• Svar på tråden Ensamstående med dotter som vill rida utan ekonomiskt stöd från pappan.
  • straw2008

Men då HAR du ju underhåll ?? Varför är det en allmän åsikt bland många föräldrar att man ska gå jämnt ut på att ha barn ? Barn kostar, face it !

I kinamockaskogen.....
  • h8him

Kan ni inte få ridning med hjälp av rehabiliteringen? Där jag bor så samarbetar hab med ridklubben. Annars kanske du kan höra dig för bland hästägare om någon vill låta dottern rida, mot ersättning. Vissa har inga problem att ställa upp.

Har dottern inte fått ut ersättning på någon försäkring som du kan använda dig av för kostnaden?

• Mamma7603

Förstår din sits. Har varit där jag med.
    Har man barn med diagnos så kanske det finns saker sim kostar pengar. (Som kanske barn utan diagnos inte behöver).
    Finns fonder du kan söka. Testa tex majblomman. Annars kolla runt på nätet om olika fonder.
    Svårt att få mer i underhåll när man redan har det högsta.

Hoppas det löser sig.

• h8him
    Mamma7603 skrev 2013-04-23 09:41:51 följande:
    Förstår din sits. Har varit där jag med.
    Har man barn med diagnos så kanske det finns saker sim kostar pengar. (Som kanske barn utan diagnos inte behöver).
    Finns fonder du kan söka. Testa tex majblomman. Annars kolla runt på nätet om olika fonder.
    Svårt att få mer i underhåll när man redan har det högsta.

Hoppas det löser sig.
    1273 är inte det högsta man kan få. Däremot måste man stämma den andra föräldern för att kunna få mer till barnets försörjning, om denne vägrar betala mer.

Sen är det bra att veta om den andre tjänar så mycket att den kan betala mer än vad den gör, men det kollar man genom att ringa skatteverket och fråga efter senaste deklarerade årsinkomst.
  • Hemlig123

Hur tänkte du nu TS? Även hästar på turridning står i stall.. Dvs, dammigt osv..

Våren innebär leriga hagar = dammiga och skitiga hästar och även om man står ute och borstar så dammar det..

Eller hade du tänk att din tjej ska komma till ett stall med en färdig häst som det bara är och hoppa upp på? Riktigt så funkar det inte såvida du inte heter Malin Bayard..

• Anonym
    Hemlig123 skrev 2013-04-23 09:47:12 följande:
    Eller hade du tänk att din tjej ska komma till ett stall med en färdig häst som det bara är och hoppa upp på? Riktigt så funkar det inte såvida du inte heter Malin Bayard..
    Där har du fel. Vi har ridning för barn med funktionshinder (både psykiska och fysiska) och vi anpassar ridningen till barnen, för att alla ska kunna vara med. Då förekommer det att vissa barn bara kommer och sätter sig på en "färdig" häst.

TS: kolla upp om er kommun har något liknande!  
  • h8him
    Hemlig123 skrev 2013-04-23 09:47:12 följande:
    Hur tänkte du nu TS? Även hästar på turridning står i stall.. Dvs, dammigt osv..

Våren innebär leriga hagar = dammiga och skitiga hästar och även om man står ute och borstar så dammar det..

Så funkar habridningen i stallet i min kommun.

Även vissa privatryttare är vänliga nog att ställa upp för barn som behöver rida.

• Anonym (Mamman)

Har varit på turridning med dottern flera ggr hon tar medicin och kan då rykta och sköta hästen. Jag har haft bra kontakt med de som har turridningen och hästen är ryktad så den inte dammar en massa. De har full förståelse för dotterns problem och de är mycket hjälpsamma. Men hade önskat att dottern kunnat få hålla på med hästen flera ggr i veckan men tyvärr säger ekonomin stopp för detta. Men ska ta upp det med hab. Tack för era åsikter. Min dotter mår så mycket bättre efter att få vara ut med hästarna, skolan har också sett att hon är lugnare och kan koncentrera sig bättre.

• h8him
    Anonym skrev 2013-04-23 10:17:35 följande:

Japp barn kostar, speciellt om de har diagnos eller sjukdom. Det borde pappan ha tänkt på innan han stoppade in pillevirren! TS det är bara att kontakta familjerätten så hjälper de dig att söka högre underhåll
    Familjerätten hjälper inte till med stämningar. Ts måste lämna in den själv. Och för att stämma så måste Ts ha kostnader som överstiger hennes försörjningsförmåga plus barnbidrag och underhåll (samt ev. vårdbidrag eller vad det nu heter) och så bör ju pappan ha en tillräckligt hög försörjningsförmåga för att kunna betala mer för barnets behov.

Så lämpligast är väl att Ts försöker hitta ett ställe där barnet kan rida, och tar reda på kostnaden, skriver in tjejen och sen stämmer pappan, om det är vad hon vill göra.

• Anonym
    h8him skrev 2013-04-23 10:21:04 följande:
    Familjerätten hjälper inte till med stämningar. Ts måste lämna in den själv. Och för att stämma så måste Ts ha kostnader som överstiger hennes försörjningsförmåga plus barnbidrag och underhåll (samt ev. vårdbidrag eller vad det nu heter) och så bör ju pappan ha en tillräckligt hög försörjningsförmåga för att kunna betala mer för barnets behov.

Så lämpligast är väl att Ts försöker hitta ett ställe där barnet kan rida, och tar reda på kostnaden, skriver in tjejen och sen stämmer pappan, om det är vad hon vill göra.

Nej de skriver ingen ansökan men de kan definitivt berätta hur det går till och vart man skickar papprena.
Svar på tråden Ensamstående med dotter som vill rida utan ekonomiskt stöd från pappan.