• Pinky81

skillnad på Ersättning (nan) och välling?

Hej!

Undrar... vad och hur stor skillnad är det på Nan 2 och i vårt fall Sempers 6 månaders välling?!?!

Har flera bekanta vars barn ätit 6månaders vällingen tills de slutat runt 3-4 år... Kan man göra detsamma med ersättningen?

Menar nu inte att de enbart ska leva på välling, min kille äter både gröt å vanlig mat...
    bara undrar vad skillnaden på Nan 2 och vällingen är igentligen?!?!?!

/Pinky81          

• Svar på tråden skillnad på Ersättning (nan) och välling?
  • skogsvitter

Ersättningen är ju bättre och det är absolut en fördel att hellre ge ersättning i flera år än välling. Välling är spannmål. Ersättning likställs med bröstmjölk. Och ju längre de ammar, desto bättre är det. Det är ju bara vi i hela världen som har välling, medan bröstmjölk/ersättning är ett krav för överlevnad... så självklart är välling vare sig nödvändig eller ett bättre alternativ.

• sasso78
    skogsvitter skrev 2013-04-23 09:54:05 följande:
    Ersättningen är ju bättre och det är absolut en fördel att hellre ge ersättning i flera år än välling. Välling är spannmål. Ersättning likställs med bröstmjölk. Och ju längre de ammar, desto bättre är det. Det är ju bara vi i hela världen som har välling, medan bröstmjölk/ersättning är ett krav för överlevnad... så självklart är välling vare sig nödvändig eller ett bättre alternativ.
    Menar du att man ska ge en 2-4 åring ersättning?  Istället för välling?  Jag har en bekant vars barn drack välling varje kväll fram tills hon var 6 år. Skulle hon fått ersättning istället då?
  • Aileen Allannah
    sasso78 skrev 2013-04-23 09:58:20 följande:
    Menar du att man ska ge en 2-4 åring ersättning?  Istället för välling?  Jag har en bekant vars barn drack välling varje kväll fram tills hon var 6 år. Skulle hon fått ersättning istället då?
    Man kan lika gärna ge ersättning, om de måste få något i flaska.
  • Pinky81

Ok! Jag funderar nämligen på att byta ut ngt mål välling mot ersättning...
    Får se då hur jag gör...

Tack!  

• sasso78
    Aileen Allannah skrev 2013-04-23 09:59:39 följande:
    Man kan lika gärna ge ersättning, om de måste få något i flaska.
    Ok. Det låter sjukt enligt mig. Ersättning är ju istället för  bröstmjölk och vare sig man är 3 år eller 6 år behöver man inte bröstmjölk.
  • rockaroll

Välling är ju mer mättande än ersättning. Det är samma sak som gröt, fast flytande.

• Aileen Allannah
    sasso78 skrev 2013-04-23 10:04:34 följande:
    Ok. Det låter sjukt enligt mig. Ersättning är ju istället för  bröstmjölk och vare sig man är 3 år eller 6 år behöver man inte bröstmjölk.
    Varför skulle det vara sjukt? Jag säger inte att man måste, jag säger att man kan. Man behöver inte välling heller, för den delen.
    Pinky81 skrev 2013-04-23 10:04:16 följande:
    Ok! Jag funderar nämligen på att byta ut ngt mål välling mot ersättning...
    Får se då hur jag gör...

Tack!  
    Det kan du absolut göra, om du tycker det blir för mycket välling och gröt.

• Primér

Sasso78 "behöver" man välling då? Det är ju typ utspädd gröt. Skulle välja ersättning isåfall

• nozpa

Välling är ju flytande gröt. Ersättning är ju just ersättning för bröstmjölken. Innehåller alltså betydligt mer nyttigheter än välling gör.
    Finns ingen anledning att ge välling i normala fall. Ersättning är mycket  bättre att ge. Ger inte samma mättnad som välling, men ger man gröt eller annat ätbart så behövs ingen välling.

• skogsvitter
    sasso78 skrev 2013-04-23 10:04:34 följande:
    Ja ersättning är istället för mjölkmjölk, och jo vi människor är skapta för att amma åtminstone några år och således är egentligen bröstmjölken något vi behöver ur ren näringssynpunkt, även om många idag fått för sig att det är äckligt att amma längre än 4-5 mån. 2-3 år är väldigt vanligt, 5-6 förekommer men är inte helt vanligt.  Men du menar att vi hellre behöver välling?? Så länge det är ok att dricka ur flaska är det bättre ur hälsoaspekt att ge ersättning/bröstmjölk än välling. Egentligen.
  • Natulcien

Det är stor skillnad. Inte ens jämförbart, skulle jag säga.
    Ersättning är ju just ersättning för bröstmjölk, och anpassat för bebisen och mycket näringsrikt.
    Välling är ju bara en spannmålsprodukt, som gröt.

Om barnet gillar ersättning så finns det ingen anledning att byta den mot ett näringsfattigare alternativ.

• sasso78
    Aileen Allannah skrev 2013-04-23 10:08:24 följande:
    Varför skulle det vara sjukt? Jag säger inte att man måste, jag säger att man kan. Man behöver inte välling heller, för den delen.

Jag tycker bara det är konstigt att man ger ett stort barn ersättning. Ersättning är till för de som inte kan amma och ges till bebisar.   har aldrig helt ärligt hört nån som ger ersättning isället för välling till ett större barn.......  
  • skogsvitter
    sasso78 skrev 2013-04-23 10:12:35 följande:

Jag tycker bara det är konstigt att man ger ett stort barn ersättning. Ersättning är till för de som inte kan amma och ges till bebisar.   har aldrig helt ärligt hört nån som ger ersättning isället för välling till ett större barn.......  
    Problemet är att amning för dig är synonymt med spädbarn. Fast så är det ju inte alls egentligen. Jag ammade mina barn istället för att ge välling... sedan fick de gröt och fast föda utöver amningen.
  • nozpa

Nej, många ger välling just för att dom tror att det ska vara så. Urdumt egentligen. Man behöver inte välling. Och att vänja ett barn vid t ex flaska om dom ammat innan känns ju ännu dummare. :P
  • Rani

Andra har ju svarat vad skillnaden är rent näringsmässigt. Men så här tänker jag kring när jag ger vad.

Till frukost eller mättande kvällsmål: gröt eller välling

På natten, som mellis och utfyllnad när dottern äter dåligt: ersättning

• Aileen Allannah

Min grabb är 2,5 och får ibland ersättning i stället för välling, särskilt om han ätit dåligt eller liknande. Det är inte sjukt.
  • nozpa
    Aileen Allannah skrev 2013-04-23 10:19:59 följande:
    Min grabb är 2,5 och får ibland ersättning i stället för välling, särskilt om han ätit dåligt eller liknande. Det är inte sjukt.

Så gör vi med, dottern är snart 2. Hon kommer fortsätta få ersättning tills hon slutar med flaska helt.
  • Rani

För övrigt finns det något som heter juniormjölk som är som ersättning fast anpassat för större barn. Det kan man ge som kvällsmys eller om de äter dåligt. Så att ge ersättning till större barn är inte alls konstigt. Bara det att det kallas något annat.

Svar på tråden skillnad på Ersättning (nan) och välling?