chrissepisse skrev 2013-04-24 16:20:23 följande:
Jag har dispens för min äldste son som går i femman. I vårt fall rör det sig bara om två månader eftersom han skulle sluta till sommaren i vilket fall som helst, så rektorn tyckte att han kunde får fortsätta umgås med kompisarna på eftermiddagarna terminen ut. Jag kommer däremot inte att söka dispens för mellansonen när han börjar förskoleklass till hösten.
I ditt fall så skulle jag börja med att kolla vem det är som bestämmer om dispens på skolan ditt barn tillhör och prata med den personen direkt innan du skickar in några papper. Du kan kanske få personalen på ditt barns förskola att vara med på ett möte eller skriva någon form av utlåtande till dig? Om bvc är insatta så kan de säkert också hjälpa till. Jag tror att dina chanser för dispens förbättras väsentligt om t ex förskolepersonal eller bvc-personal kan intyga att det skulle gynna barnets utveckling att vara på fritids.
Enligt kommunen så är det de som beviljar dispens, det är ju en kommunal regel om ej rätt till fritids och kommer vara en kommunal skola.
Bvc skulle antagligen hjälpa till med ett intyg, hon erbjöd att hjälpa till om vi ville ha fler timmar när vi var föräldralediga med andra barnet om vi ville att äldsta skulle behöva mer förskola pga språket och det sociala. Då tyckte vi att det räckte med de timmar hon gick dock.
Förskolan vet jag inte om de skulle skriva intyg, vet inte om de har något "intresse" av en sån fråga och vad de skulle tycka. Brukar de skriva sånt? Men kan ju ställa frågan när det blir aktuellt.