• Anonym (Vill veta)

Någon som sökt dispens för fler timmar på fritids?

Är det någon som sökt dispens för rätt till fritids (i förskoleklass eller skola) för barnets skull, tex att barnet behöver tid där pga sociala skäl?

Frågan gäller när man man tex bor i kommun där rätt till fritids saknas vid arbetslöshet eller föräldraledighet.

Vad har ni angett för skäl, haft för intyg, vad har resultatet blivit?

• Svar på tråden Någon som sökt dispens för fler timmar på fritids?
  • Anonym (Vill veta)

Puffar

• Anonym (tillfälligt)

jag har varit föräldraledig och arbetslös nu en tid och har då inte haft rätt till fritids. Och inte tycker jag att barnet behöver gå på fritids heltid heller men ibland har vi känt att hon haft behov av det och låtit henne gå någon eftermiddag i veckan på fritids i några veckor. Det har inte varit något problem alls. VI har köpt enstaka dagar helt enkelt, blanketten här heter "tillfällig skolbarnomsorg" och man betalar 50 kr/dag. Vill du ha fritids permanent och en "riktig" plats så vet jag inte riktigt vad som gäller men jag har vänner som sökt extra tid både på dagis och fritids för sina barn och anledning var för att ett syskon hade en sjukdom som krävde mer tid med föräldrarna och mer lugn och ro så då fick de dispans för det.

• Bacchante

Jag sökte dispens för min dotter (född 08) när jag var mammaledig med hennes yngre syskon. Fick en son 07 och en dotter 09. Stora tjejen gick inte på fritids när 07-an kom och hon kom mer och mer utanför som alla andra barnen var på fritids och lekte samman till 16-tiden varje dag medans hon var hemma redan tolv eller ett.
    Till slut blev det så illa att hon inte hade någon att leka med på rasterna som dom andra barnen (tjejerna hon tidigare lekt med) ofta sa saker som att hon inte fick va med som hon inte hade varit med när dom börja leken osv . På slutet så retade dom henne osv. Jag pratade med fröknarna på fritids samt skolan och sen skrev jag ett brev till kommunen där jag förklarade läget. Blev beviljad direkt.

• Anonym (Vill veta)

Tack för svar!

Det här är en situation som inte är aktuell ännu, jag är inte gravid ännu, men den oroar mig så jag vill veta lite mer vad som gäller. Jag pratade med kommunen och de sa att man kan söka dispens men det är ju svårt att veta vad man ska ha för intyg, vad brukar krävas? Bvc, skolhälsvården osv? Det här har ju med en lång historik att göra med just sen socialt och det skulle ju inte tex skolhälsovården veta något om, de känner ju inte barnet?

Om man får dispens, hur mycket eller lite behövs för att bli en del av gruppen ordentligt? Behövs få långa dagar eller flera korta? Jag vill ju självklart ha mer tid med mina barn om jag är föräldraledig men samtidigt rätt orolig redan nu för hur det ska bli det med kompisar och sociala sammanhang utifrån det som varit, vi har haft en otroligt bra utveckling det senaste året och jag är därför rädd att den ska "stanna av" pga en föräldraledighet och inget fritids.

• Anonym (???)

Men varför behver barnet extra fritids då? Vad är skälen?

• Bacchante
    Anonym (Vill veta) skrev 2013-04-24 11:49:02 följande:
    Tack för svar!
    Det här är en situation som inte är aktuell ännu, jag är inte gravid ännu, men den oroar mig så jag vill veta lite mer vad som gäller. Jag pratade med kommunen och de sa att man kan söka dispens men det är ju svårt att veta vad man ska ha för intyg, vad brukar krävas? Bvc, skolhälsvården osv? Det här har ju med en lång historik att göra med just sen socialt och det skulle ju inte tex skolhälsovården veta något om, de känner ju inte barnet?

Om man får dispens, hur mycket eller lite behövs för att bli en del av gruppen ordentligt? Behövs få långa dagar eller flera korta? Jag vill ju självklart ha mer tid med mina barn om jag är föräldraledig men samtidigt rätt orolig redan nu för hur det ska bli det med kompisar och sociala sammanhang utifrån det som varit, vi har haft en otroligt bra utveckling det senaste året och jag är därför rädd att den ska "stanna av" pga en föräldraledighet och inget fritids.
    Vi hade inga intyg alls. Jag skrev brevet och kommunen pratade med skolan. Men min dotter mådde verkligen dåligt och det märkte ju skolan av så dom var verkligen stöttande.
  • Anonym (Vill veta)
    Anonym (???) skrev 2013-04-24 11:51:07 följande:
    Men varför behver barnet extra fritids då? Vad är skälen?

Alltså hon har varit väldigt sen socialt och språkligt, var jätterädd för andra barn första tre åren och undvek dem så långt det gick. Sen runt treårsåldern började det lossna, till stor del tack vare mycket trygg och bra personal på förskolan och stabil grupp, hon fick våga sig in på egna villkor osv. Har också fått gå kvar med något yngre barn och känd personal istället för att varje år flyttas upp med sina jämngamla. Så nu går det jättebra men hon är fortfarande klart senare än jämnåriga i det här, just för att hon blir väldigt blyg och obekväm så fort något inte är som hon tänkt osv. Svårt att veta exakt vilka situationer som är problemet numera men pedagogerna konstaterar ju att de ser när det sker men vet ofta inte varför. Förr var det mycket ofrivillig kroppskontakt men det är inte lika stort problem längre. Utifrån det här så är det ju viktigt att hon är en i gruppen i förskoleklass och senare, d.v.s. att hon lär känna de andra barnen, blir trygg med dem och lär sig deras lekar (hon leker som sagt i princip bara med lite yngre idag så hon är nog inte helt van vid hur jämngamla och lite äldre leker, både mer ?mentalt? avancerade lekar men också lite vildare). Alltså är jag rädd att om hon börjar förskoleklass och då inte får gå fritids utan bara de tre timmarna per dag så skulle hon missa så mycket. Det vittnar ju andra här i tråden och andra jag känner om också, att barn som inte går fritids missar mycket och inte kommer in i gruppen. Det blir kanske lättare sen när man känner alla klasskamrater och går i ettan, tvåan med längre dagar i själva skoldelen om man då inte går på fritids men just att inte vara med där redan från början bekymrar mig. Därför tror jag att vi kommer vilja söka dispens.
  • chrissepisse

Jag har dispens för min äldste son som går i femman. I vårt fall rör det sig bara om två månader eftersom han skulle sluta till sommaren i vilket fall som helst, så rektorn tyckte att han kunde får fortsätta umgås med kompisarna på eftermiddagarna terminen ut. Jag kommer däremot inte att söka dispens för mellansonen när han börjar förskoleklass till hösten.

I ditt fall så skulle jag börja med att kolla vem det är som bestämmer om dispens på skolan ditt barn tillhör och prata med den personen direkt innan du skickar in några papper. Du kan kanske få personalen på ditt barns förskola att vara med på ett möte eller skriva någon form av utlåtande till dig? Om bvc är insatta så kan de säkert också hjälpa till. Jag tror att dina chanser för dispens förbättras väsentligt om t ex förskolepersonal eller bvc-personal kan intyga att det skulle gynna barnets utveckling att vara på fritids.

• Anonym (Vill veta)
    chrissepisse skrev 2013-04-24 16:20:23 följande:
    Jag har dispens för min äldste son som går i femman. I vårt fall rör det sig bara om två månader eftersom han skulle sluta till sommaren i vilket fall som helst, så rektorn tyckte att han kunde får fortsätta umgås med kompisarna på eftermiddagarna terminen ut. Jag kommer däremot inte att söka dispens för mellansonen när han börjar förskoleklass till hösten.

I ditt fall så skulle jag börja med att kolla vem det är som bestämmer om dispens på skolan ditt barn tillhör och prata med den personen direkt innan du skickar in några papper. Du kan kanske få personalen på ditt barns förskola att vara med på ett möte eller skriva någon form av utlåtande till dig? Om bvc är insatta så kan de säkert också hjälpa till. Jag tror att dina chanser för dispens förbättras väsentligt om t ex förskolepersonal eller bvc-personal kan intyga att det skulle gynna barnets utveckling att vara på fritids.

Enligt kommunen så är det de som beviljar dispens, det är ju en kommunal regel om ej rätt till fritids och kommer vara en kommunal skola.

Bvc skulle antagligen hjälpa till med ett intyg, hon erbjöd att hjälpa till om vi ville ha fler timmar när vi var föräldralediga med andra barnet om vi ville att äldsta skulle behöva mer förskola pga språket och det sociala. Då tyckte vi att det räckte med de timmar hon gick dock.

Förskolan vet jag inte om de skulle skriva intyg, vet inte om de har något "intresse" av en sån fråga och vad de skulle tycka. Brukar de skriva sånt? Men kan ju ställa frågan när det blir aktuellt.
  • chrissepisse
    Anonym (Vill veta) skrev 2013-04-24 16:29:49 följande:

Enligt kommunen så är det de som beviljar dispens, det är ju en kommunal regel om ej rätt till fritids och kommer vara en kommunal skola.

Bvc skulle antagligen hjälpa till med ett intyg, hon erbjöd att hjälpa till om vi ville ha fler timmar när vi var föräldralediga med andra barnet om vi ville att äldsta skulle behöva mer förskola pga språket och det sociala. Då tyckte vi att det räckte med de timmar hon gick dock.

Förskolan vet jag inte om de skulle skriva intyg, vet inte om de har något "intresse" av en sån fråga och vad de skulle tycka. Brukar de skriva sånt? Men kan ju ställa frågan när det blir aktuellt.
    Vi har också kommunal skola, men i Malmö är det tydligen upp till varje rektor. Även om förskolan inte vill skriva något, så borde de väl kunna ställa upp och intyga muntligt att din dotter skulle gynnas av dispens. De har ju följt henne under många år. Jag tycker att de borde vara intresserade av att hjälpa till om det kan hjälpa er flicka till bättre social utveckling. Mitt intryck är att förskolepersonal i regel är måna om att det ska gå bra för barnen.
  • Anonym (nike)
    Bacchante skrev 2013-04-24 11:23:39 följande:

Jag sökte dispens för min dotter (född 08) när jag var mammaledig med hennes yngre syskon. Fick en son 07 och en dotter 09. Stora tjejen gick inte på fritids när 07-an kom och hon kom mer och mer utanför som alla andra barnen var på fritids och lekte samman till 16-tiden varje dag medans hon var hemma redan tolv eller ett.
    Till slut blev det så illa att hon inte hade någon att leka med på rasterna som dom andra barnen (tjejerna hon tidigare lekt med) ofta sa saker som att hon inte fick va med som hon inte hade varit med när dom börja leken osv . På slutet så retade dom henne osv. Jag pratade med fröknarna på fritids samt skolan och sen skrev jag ett brev till kommunen där jag förklarade läget. Blev beviljad direkt.

Skönt att höra att det gick vägen för er. Det är samma sak här o barn till föräldralediga blir jätteutanför. Jag drar mig för att skaffa ett barn till pga detta.
  • Anonym (-)
    Anonym (tillfälligt) skrev 2013-04-24 09:41:01 följande:

jag har varit föräldraledig och arbetslös nu en tid och har då inte haft rätt till fritids. Och inte tycker jag att barnet behöver gå på fritids heltid heller men ibland har vi känt att hon haft behov av det och låtit henne gå någon eftermiddag i veckan på fritids i några veckor. Det har inte varit något problem alls. VI har köpt enstaka dagar helt enkelt, blanketten här heter "tillfällig skolbarnomsorg" och man betalar 50 kr/dag. Vill du ha fritids permanent och en "riktig" plats så vet jag inte riktigt vad som gäller men jag har vänner som sökt extra tid både på dagis och fritids för sina barn och anledning var för att ett syskon hade en sjukdom som krävde mer tid med föräldrarna och mer lugn och ro så då fick de dispans för det.

Den blanketten är egentligen till för föräldrar som är arbetslösa, men måste på någon intervju eller liknande, tillfälligt.

Den går inte att missbruka i alla kommuner.
Svar på tråden Någon som sökt dispens för fler timmar på fritids?