• Anonym (Barnlängtan)

Utredning hur går det till?

Vi ska få genomgå en utredning och tänkte höra lite här vad är det då som kommer att göras?

Vi ska få lämna blodprov (jag Kvinnan) och mannen ska få lämna sperma prov redan nu och sedan blir vi kallad efter sommaren då vi inte hinner komma nu innan de stänger för sommaren

Vad är det de kan se via mitt blodprov?

Förstår vad man kan se på spermaprovet

Om man inte ser några avvikelser på någon av oss, vad händer då? Kan vi ändå få ex Pergotime som hjälp eller får man bara det om det visar sig att jag har dåligt med äl?             

• Svar på tråden Utredning hur går det till?
  • Kjell2

Ser man inget fel med er efter första vändan tester blir det  mer tester och eventuellt någon behandling direkt.

Hittar man något fel så blir behandlingen baserat på det. Har t ex din sambo dåligt med spermier kan IVF vara ett alternativ.

• Pimpinellan

På dig kollar de LH,FSH,kanske AMH,TSH,prolaktin och progesteron. Alla fetrilitetshormoner som visar din äggreserv,om du kommer få äl,om du har tumör och om du haft äl.
    Om de inte hittar några fel alls vilket är ganska vanligt betyder inte det att inga fel finns. Är man infertil är ju alltid nåt fel,men felen hittas inte via vanlig utredning utan kanske först vid IVF eller efter upprepade missfall.
    Beroende på vad som hittas får ni sen hjälp: pergo,insemination eller IVF. Pergo är rätt meningslöst om du har egen äl.
    Du får ju göra VUL också och de går igenom er sjukdomshistorik och din menshistorik.
    Om denna sajt funkar igen är dte mycket bra:
    www.fertilitetsguiden.nu

Lycka till!

Svar på tråden Utredning hur går det till?