• CFly

Försäkring inkomstbortfall vid dödsfall?

Finns det någon försäkring på något sätt man kan ta som skyddar mot inkomstbortfall vid dödsfall i släkten/familjen?

Nyligen gick min svärmor bort och jag fick åka och vara med sista tiden på sjukhuset och sedan hjälpa till med en del praktiskt efter. Hon bor en bit bort i Sverige så jag kunde inte åka emellan.

Då det inte är min egen förälder så vet jag inte om jag får permission, jag kan heller inte vara sjuk då jag inte är sjuk i den bemärkelsen, närståendepenning tar redan min sambo ut och det fungerar bara så länge personen lever.

Men jag måste finnas på plats för att kunna lösa olika saker som t.ex. min sambo inte orkar eller klarar av. Då måste jag ta semester eller vara ledig med löneavdrag vilket anstränger vår ekonomi.

Finns det verkligen inget som kan hjälpa i en sådan situation? Finns det någon försäkring som kan ge bidrag som man skulle kunna teckna inför eventuell liknande händelse i framtiden?

Tack för info! 

• Svar på tråden Försäkring inkomstbortfall vid dödsfall?
  • Philippa

Är man kommunanställd får man 10 dagar enskild angelägenhet, man kan använda vid såna tillfällen...

Men du pratar om att du inte får permission, vad jobbar  du med då? 

• CFly
    Philippa skrev 2013-04-23 15:35:43 följande:
    Är man kommunanställd får man 10 dagar enskild angelägenhet, man kan använda vid såna tillfällen...

Men du pratar om att du inte får permission, vad jobbar  du med då? 
    Vet att kommunen har ett sånt fint avtal.

Men inom privata företag i byggbranschen så har jag inte hört något sådant? 
  • sirisdotter
    CFly skrev 2013-04-23 15:42:44 följande:
    Vet att kommunen har ett sånt fint avtal.

Men inom privata företag i byggbranschen så har jag inte hört något sådant? 
    Hör med din sambos fackförening vilka villkor som finns.  För kommunalanställda fanns (finns?)  de reglerna i Allmänna Bestämmelser (ABT).   Inte var det lätt att få permission från de kommuner jag var anställd i när min far resp.  min mor avled -  fixade det dock efter en del gnöl från chefer.   Fixade det i FÖRVÄG  -  vet inte om det är krav.
  • Gladskit

Tjänstledighet för egen angelägenhet som det ofta kallas, finns i de flesta kollektivavtal, och gäller vid nära anhörigs svåra sjukdom eller bortgång. Men där brukar finnas specificerat vilka närstående som räknas. Enligt det kommunala avtalet är det make, maka, registrerad partner, sambo, barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, barnbarn samt mor- och farföräldrar. Så där hade du fått vara ledig. Men man får inte tio dagar på ett bräde utan det handlar om skälig tid för att närvara vid bouppteckning, ordna med samt resa till/från begravning och sådana saker. Bor man nära kan det räcka med en eller ett par dagar, bor man längre bort är det en fråga man får lösa ihop med sin chef. 

Kolla först upp vad ni har för avtal där du arbetar. Saknas reglemente för detta kanske företaget har en vedertagen policy för liknande frågor? Annars finns inte mycket att göra än att söka exempelvis semester eller tjänstledighet. Försäkringar finns ju som täcker andra typer av kostnader när någon går bort, men jag vet inte om det finns något som gäller just detta.

Svar på tråden Försäkring inkomstbortfall vid dödsfall?