• Anonym (Kejsarmamman)

    Hur många kejsarsnitt ok?

    Alla säger olika till mig. Frågade en kirurg som sa att man kunde göra hur måna kejsarsnitt som helst, gynekologen sa samma. Men på nätet står det Max tre!? Vad gäller? Hur många kejsarsnitt kan man göra utan att det blir för stora risker? Vad har era läkare sagt?

  • Svar på tråden Hur många kejsarsnitt ok?
  • Anonym (Snitt.)

    Jag har gjort 4 och kommer bli snittad igen för jag är gravid med mitt 5:e barn. Mina läkare har inte sagt något annat än att det är okej.

  • zarah

    Jag blev snittad med mitt första barn. Då pratade jag med barnmorskan om faror om man vill ha fler barn och då sa hon att om du blir snittad två gånger så är det snitt tredje gången med. Sen rekommenderar dom aldrig mer än 3 snitt just på grund av att livmodern är en muskel som töjs vid graviditeten och ärrvävnaden efter tre snitt är inte lika elastiskt. Så som sagt rekommendationen är tre snitt för att risken finns att ärret går upp! Sen kan dom ju inte neka dig om du vill ha fler barn, men dom rekommenderar som sagt starkt att inte göra fler snitt :)

  • Anonym (Kejsarmamman)

    Blir så förvirrad för alla säger olika... Skulle så gärna vilja ha fyra barn, men det kanske är för riskfyllt? :/ Mitt sjukhus har inga sådana rekommendationer om Max tre snitt eller så!

  • Mrs Moneybags

    Kolla med den läkare som snittade dig senast, det är säkert olika beroende på person.

    Jag vet någon som har snittats fyra gånger, men förr brukade man väl avråda från fler än tre.  

    Det där är precis som med frågan hur länge man kan vänta mellan snitten, en del säger ett år från förlossning till ny graviditet, andra säger att det inte spelar någon roll.

    Man har säkert olika tjocka hudlager och olika tjocklek på livmoderväggen, olika ärrbildning osv. 

  • PernillaW82

    Jag är snittad 4ggr, det första UR akut & de tre andra har varit planerade snitt.

    Vid mitt fjärde snitt var man orolig över att moderkakan vuxit fast i ärrbildningen, vilket den inte hade gjort. Som jag förstått det är det vanligast med 3-4snitt beroende på hur livmodern ser ut, det man är orolig över främst är just att moderkakan ska växa sig fast i det gamla ärren en så kallad placenta accreta, vilket kan medföra svåra blödningar som sedan blir svårstoppade.

    Uterus ruptur är inte lika vanligt om man inte hamnar i kraftigt värkarbete, men risker finns ju alltid.

    Obstetriker vi talat med säger att det är individuellt hur många KS en livmoder klarar av, men vanligast är 3-4st ibland 5st ~ men för varje snitt ökar riskerna, och de är rätt otäcka följder som kan bli. Jag/vi skulle gärna skaffa ett barn till, men jag tror inte att jag vågar mig på ett 5:e KS tyvärr, har blivit alldeles för rädd & skrämd över dessa riskfaktorer.

  • yodi

    det är nog individuellt, det beror på hur pass mycket ärrbildning det blivit, hur livmodern är mm.

    för min del så blev jag rekommenderad att inte skaffa fler barn efter fjärde snittet p.g.a. tunn livmodervägg och mycket ärr bildning.

  • Helly
    Anonym (Kejsarmamman) skrev 2013-04-23 19:26:30 följande:
    Alla säger olika till mig. Frågade en kirurg som sa att man kunde göra hur måna kejsarsnitt som helst, gynekologen sa samma. Men på nätet står det Max tre!? Vad gäller? Hur många kejsarsnitt kan man göra utan att det blir för stora risker? Vad har era läkare sagt?
    Man *rekommenderar* inte mer än 3 eller 4, beroende på sjukhus osv. Men man utför naturligtvis så många som behövs. Om kvinnan kommer med nummer 10 så gör man naturligtvis ett snitt. 

    När man är inne och rotar runt så kan ju kirurgen göra en bedömning av just den kvinnan. En del klarar 10 snitt, andra klarar kanske bara 2. 

    Som en tumregel kan man säga att 3-4 snitt är säkert. Därefter blir det mer riskabelt, men i det enskilda fallet måste du samråda med kirurgen som öppnade dig sist och lyssna på honom beträffande läget i just din livmoder. 
  • Anonym (Sommar 2014)
    Helly skrev 2014-06-03 15:31:09 följande:
    Man *rekommenderar* inte mer än 3 eller 4, beroende på sjukhus osv. Men man utför naturligtvis så många som behövs. Om kvinnan kommer med nummer 10 så gör man naturligtvis ett snitt. 

    När man är inne och rotar runt så kan ju kirurgen göra en bedömning av just den kvinnan. En del klarar 10 snitt, andra klarar kanske bara 2. 

    Som en tumregel kan man säga att 3-4 snitt är säkert. Därefter blir det mer riskabelt, men i det enskilda fallet måste du samråda med kirurgen som öppnade dig sist och lyssna på honom beträffande läget i just din livmoder. 



    Om den kirurg man hade inte jobbar kvar då.? Vågar man lita på det som står i journalen.?
  • Helly
    Anonym (Sommar 2014) skrev 2014-06-05 19:50:14 följande:



    Om den kirurg man hade inte jobbar kvar då.? Vågar man lita på det som står i journalen.?
    I så fall kan du kontakta sjukhuset och rådgöra med en annan läkare som kan gå igenom din journal med dig. Ytterst är det såklart ditt beslut, läkaren är bara rådgivande och kan ge dig en uppfattning om vilka risker som är inblandade.
  • Anonym (Sommar 2014)
    Helly skrev 2014-06-07 17:18:35 följande:
    I så fall kan du kontakta sjukhuset och rådgöra med en annan läkare som kan gå igenom din journal med dig. Ytterst är det såklart ditt beslut, läkaren är bara rådgivande och kan ge dig en uppfattning om vilka risker som är inblandade.



    Tack Helly.!
Svar på tråden Hur många kejsarsnitt ok?