• Anonym (nervös)

    Snart utförsäkrad! Vad händer?

    Jag har snart varit sjukskriven i två och ett halvt år och nu, om några veckor, blir jag utförsäkrad. Trodde aldrig att det skulle hända, trodde att jag bara skulle behöva vara sjukskriven i några veckor men nu är jag här iallafall..
    Nu börjar jag få panik! Vad kommer hända? 

    Vad lever man på under tiden på arbetsförmedlingen? Akassa? Sjukpenning? Sparade pengar? Anhöriga?
    Vad gör man under tiden hos arbetsförmedlingen?
    Vad händer efter dom tre månaderna?
    Vad händer om jag inte klarar av mitt gamla jobb än? Blir jag uppsagd då?
    Om jag inte klarar av att jobba heltid efter tre månader på arbetsförmedlingen får jag sjukpenning på deltid då?
    Får man börja studera istället för att jobba?

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 19:42
    Är det ingen som kan svara på åtminstone en av frågorna? Detta är skitjobbigt!

  • Svar på tråden Snart utförsäkrad! Vad händer?
  • Anonym (Anonym 1)

    Hej!

    Vet inte om jag kan hjälpa dig men det blir enklare om du förtydligar för jag hänger inte riktigt med. Har du en tidigare arbetsgivare? Har du inte haft rehab-möte med denna och Försäkringskassan?

    När det gäller uppsägning så är arbetsgivarens rehabiliterings- och omplaceringsskyldighet ganska stora men det beror så klart också på förutsättningarna. Inte bara när det gäller dig (kompetens och funktionsnedsättning) utan också om det är en större arbetsgivare, typ av verksamhet osv     

  • Alexi

    Men har du frågat din personliga handläggare? Har ni bokat överlämningssamtal till AF? Har du läst på om arbetslivsintroduktionen?

    Det står ju massor med info på fks och afs hemsidor om detta.

  • plastic heart

    Jag träffade min handläggare och arbetsförmedlingen för några månader sedan men fick inte ut så mycket vettigt ur det mötet, och det som dom sa då har jag glömt, mitt minne är inte det bästa just nu.

    Jag får väl helt enkelt försöka få tag i henne (handläggaren) i morgon, är så jobbigt att prata med fk bara.

  • Elin 885
    Anonym (nervös) skrev 2013-04-23 19:30:27 följande:
    Jag har snart varit sjukskriven i två och ett halvt år och nu, om några veckor, blir jag utförsäkrad. Trodde aldrig att det skulle hända, trodde att jag bara skulle behöva vara sjukskriven i några veckor men nu är jag här iallafall..
    Nu börjar jag få panik! Vad kommer hända? 

    Vad lever man på under tiden på arbetsförmedlingen? Akassa? Sjukpenning? Sparade pengar? Anhöriga?
    Vad gör man under tiden hos arbetsförmedlingen?
    Vad händer efter dom tre månaderna?
    Vad händer om jag inte klarar av mitt gamla jobb än? Blir jag uppsagd då?
    Om jag inte klarar av att jobba heltid efter tre månader på arbetsförmedlingen får jag sjukpenning på deltid då?
    Får man börja studera istället för att jobba?

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 19:42
    Är det ingen som kan svara på åtminstone en av frågorna? Detta är skitjobbigt!
    Har du inte blivit kallad till något möte med AF och FK?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • plastic heart

    Jag har haft rehabmöte med fk och arbetsgivare en gång. Sen har jag haft möte med fk och mina kontaktpersoner i vården två gånger. Jobbar för en stor arbetsgivare så jag kanske kan bli omplacerad men det känns inte alls bra.

    Jag påbörjade en introduktion i början på året men det gick inte bra så det las på is till sommaren.
    Har läst massor på fks hemsida men tycker det är så rörigt med infon där, blir inte bättre av att jag har koncentrationsproblem just nu. Ska gå in på hemsidan igen och titta..

  • Anonym (Hjälp)

    Jag har samma undran - sjukskriven över 2år men utan arbetsgivare.

    Vad händer nu när jag blir utförsäkrad?
     Hur man man räkna ut vad man får för inkomst?

    Hjääääääääääälp! 

Svar på tråden Snart utförsäkrad! Vad händer?