• zappajo

Vårdnadsfråga.

Ser ganska ofta i olika trådar här att en del skriver att i de fall man ej är gift med barnets far, att man båda måste skriva på papprena vid mötet med soc, annars tillfaller hela vårdnaden modern. Jag ställer mig väldigt undrande till detta. Då jag och mitt ex TILLSAMMANS gemensamt beslutade, och ansökte om att jag skulle ha hela vårdnaden eftersom han bor utomlands (blir krångligt när papper etc skall skrivas under av båda vårdnadshavagna). Så fick vi NEJ. Vi överklagade till socialstyrelsen och fick återigen NEJ med motiveringen att då barnet har 2 kända föräldrar och det inte föreligger särskilda skäl som gör att barnet far illa av en gemensam vårdnad skall den gemensamma vårdnaden kvarstå, då det anses som bäst för barnet ( detta oxå för att barnet inte skall stå utan given vårdnadshavare om den ene avlider). Så eftersom VI fick nej trots att vi båda ville ha det så, så ställer jag mig väldigt frågande till att det skulle vara så lätt att få ensam vårdnad i inledningsskedet? Kan det verkligen stämma?

• Svar på tråden Vårdnadsfråga.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Jag har inte tidigare hört talas om ett fall som ert. Ni var överens om att du skulle ha enskild vårdnad men någon (vem ?) beslutade om gemensam vårdnad. Om man inte är gift när man får barn är det socialnämndens ansvar att fastställa faderskapet för barnet. I de flesta fall är det väldigt enkelt, man går tillsammans till socialkontoret och skriver på faderskapet och kan samtidigt anmäla gemensam vårdnad om man är överens om det. Det låter lite konstigt att man gått emot er gemensamma önskan. Vem fattade detta beslut? Min erfarenhet är att man går efter föräldrarnas vilja. Det är klart att det finns en fördel att barnet har två vårdnadshavare i det fall den ene skulle avlida. Då har ju barnet automatiskt en andra vårdnadshavare. I annat fall blir den en juridisk process i domstol att utse en vårdnadshavare till barnet. Det blir ju ofta barnets andre förälder om den vill och detta inte är olämpligt.

Er situation kanske går att lösa genom att barnets pappa ge dig fullmakt att fatta beslut. Jag är dock inte helt säker på detta utan du bör rådgöra med en jurist.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Vårdnadsfråga.