Istället för att krångla till det med kylväskor fryser du in maten. Ska maten hålla kylan 3-3 dygn så packar du enligt samma regel som gäller för att hålla värme på vinter: lager på lager med luft emellan. Tex så kan lådan svepas in i en frottehandduk, stoppas i en plastpåse (förhindrar kondens) sen ytterligare en påse tillsammans med lite knöggligt tidningspapper.
Men ska det bara hålla en förmiddag så räcker det om det är fryst.
Druttan skrev 2013-04-24 08:38:57 följande:
Finns ju "yoghurtar" som håller sej i rumsvärme, är det nestlé eller nåt annat märke, finns där barnmatspureérna är i affären
Men annars skulle jag gå på macka och sätta en nåt som kyler i väskan
All vanlig youghurt klarar sig i rumsvärme ett dygn eller par, hur det är med lättvarianterna vet jag inte. Tänker man på hur youghurt tillverkas så förstår man varför. Youghurt är bakterier och de kräver minst rumstemperatur för att växa. På 80-talet var hemmagjord youghurt poppis, det såldes oughurtmaskiner osv. Min mormor krånglade inte till det, hon tog ett par matskedar färdig youghurt, blandade ner det i mjölk och lät det stå framme ett dygn.
Slutsatsen är att youghurt som är framme en dag på sin höjd kan bli lite mer youghurt.