• Erfdgt

Tips på mat som klarar sig länge i rumstemperatur?

Strejk på gång, så barnet (förskoleklass) måste ha med sig lunch till skolan. Det kommer inte finnas möjlighet att ha maten i kylen och det kommer inte gå att värma upp maten på skolan. Maten ska alltså klara sig i ryggsäcken från ca 07.30 till 11.00.

Vad tar man med sig?

Det står helt still i huvudet just nu.

• Svar på tråden Tips på mat som klarar sig länge i rumstemperatur?
  • luspudel

Kylväska i ryggsäcken hade jag valt, och så typ pastasallad och nån yoghurt eller så

• angeni

Finns matlådor som håller kylan. Tror det finns på maxi eller Clas Ohlson. Pastasallad, kalla pannkakor, potatissallad och rostbiff.

• Mumu

Kokt ägg håller sig bra. Smörgås, sallad och även pannkakor som kan ätas kalla. Wraps med nån fyllning, kanske? Bara den inte är baserad på mejeriprodukter då. Små babybel-ostar, milda ölkorvar och goda kex. Frukt!

• Erfdgt

Då blir det inköp av termos och kylväska då..  fy, vad detta blev besvärligt. Önskar att dom hade fått gå hem och äta.

• Erfdgt

Det blir ju en utmaning att hitta sådant vår 6-åring kan tänka sig att äta också ;)

• MammaJohanna1

Frys en petflaska med vatten och lägg i botten på väskan. Om det är varmt ute kan du lägga en ovanpå matlådan också. En vanlig ryggsäck duger.

• pigglet

ÄLSKAR våra mattermosar. Vi använder dem året runt - de är helt perfekta för alla slags utflykter eller tillfällen när man behöver ha mat med sig.
    I den stoppar jag ner precis vad som helst, jag tror ALL mat funkar. Idag åt dottern kroppkakor. Förra veckan var det ris o köttgryta. Soppor funkar, korv m bröd, pannkaka, spagetti o köttfärssås... you name it. 

• Petrol

Pastasallad är väl en klassiker i sammanhanget, borde gå att peta i vad ungen kan tänka sig gilla också,

• Erfdgt

Mattermosar är säkert jättebra, men nu har vi ingen sådan och vi kommer nog inte köpa någon heller bara för det här enstaka tillfället. Tror dock att mina föräldrar har en vanlig som vi nog kan få låna :)

• Madraykin

Eller något som du först fryser in så tinas den mellan de timmarna. Falukorv tex, frys in några skivor och lägg de sedan på morgonen direkt i en dubbelmacka och ta ett stekt ägg till som ju håller sig länge.

• Druttan

Finns ju "yoghurtar" som håller sej i rumsvärme, är det nestlé eller nåt annat märke, finns där barnmatspureérna är i affären
    Men annars skulle jag gå på macka och sätta en nåt som kyler i väskan

• hjghkghgkh

Istället för att krångla till det med kylväskor fryser du in maten. Ska maten hålla kylan 3-3 dygn så packar du enligt samma regel som gäller för att hålla värme på vinter: lager på lager med luft emellan. Tex så kan lådan svepas in i en frottehandduk, stoppas i en plastpåse (förhindrar kondens) sen ytterligare en påse tillsammans med lite knöggligt tidningspapper.

Men ska det bara hålla en förmiddag så räcker det om det är fryst.

Druttan skrev 2013-04-24 08:38:57 följande:
    Finns ju "yoghurtar" som håller sej i rumsvärme, är det nestlé eller nåt annat märke, finns där barnmatspureérna är i affären
    Men annars skulle jag gå på macka och sätta en nåt som kyler i väskan

All vanlig youghurt klarar sig i rumsvärme ett dygn eller par, hur det är med lättvarianterna vet jag inte. Tänker man på hur youghurt tillverkas så förstår man varför. Youghurt är bakterier och de kräver minst rumstemperatur för att växa. På 80-talet var hemmagjord youghurt poppis, det såldes oughurtmaskiner osv. Min mormor krånglade inte till det, hon tog ett par matskedar färdig youghurt, blandade ner det i mjölk och lät det stå framme ett dygn.

Slutsatsen är att youghurt som är framme en dag på sin höjd kan bli lite mer youghurt.
Svar på tråden Tips på mat som klarar sig länge i rumstemperatur?