Inlägg från: MiniStark |Visa alla inlägg
  • MiniStark

6 kg vktuppgång v18 och enorm mage, fler?

Storleken på magen stör mig inte alls.. Den kan jag inte kontrollera.. vikten (+7 v20) funderar jag mycket på och försöker just nu stoppa allt sötintag. och min stora synd, mackor med smör och ost...

• MiniStark
    Blok skrev 2013-05-02 14:12:59 följande:
    Det lät ju som en rimlig förklaring från barnmorskan. Det är säkert många barnmorskor som missförstår instruktionerna själva, och instruktionerna är säkert krassa för att man vill komma åt (och hjälpa) de mammor vars vikt kan innebära en hälsofara. Den enda vän jag vet som fått bannor av BM var ordentligt överviktig innan. hon struntade i bannorna och det gick fint ändå.Förra gången, när jag gick upp hela 30 kilo, så fnös bara barnmorskan när jag frågade om vikten. "Det är som det är, ingen fara", sade hon. Hon var äldre och mkt erfaren, och jag var smal när jag blev gravid. Det var för 9 år sedan, och klimatet har ändrats avsevärt sedan dess, tycker jag. Jag minns att mamma- och gravidtidningarna var fulla av kvinnor som var Vackra och Underbara då (gräsligt det med, haha!). Nu är det Vackra, Underbara och dessutom Vältränade Gräsligt Plus!Äsch, det ska nog gå bra, bara man inte frossar totalt och inte ligger och jäser hela dagarna. Men ligger man och jäser hela dagarna är man förmodligen sjukskriven för något besvär, och då är det nog inget man kan göra åt saken i alla fall. Själv har jag precis tryckt i mig spenatsoppa och kikärtssallad, och har bråkat med ogräs i trädgården idag, så jag har gjort mitt av nyttighet för idag. Lycka till alla med era stora fina magar!

Sen är också en väldigt kraftig och snabb viktökning en indikator på att man kan fått graviddiabetes.... Vet de som ställt sig på vågen, låtit BM läsa av och bara kommenterat om det fanns några risker som de behövde ta tag i.
  • MiniStark
    Kakmonster skrev 2013-05-10 17:10:10 följande:
    Idag åkte jag hiss med en tjej som utbrast: "när skall DU ha???" typ att hon trodde väl att jag skulle ha närsom helst. "ja, i slutet utav augusti..!" svara jag. Kul...

Det är väl ändå bättre än en bekant som fick frågan i vecka 38 om hon var gravid och när det var beräknat..!! Av en människa som hon träffar varje dag!!
  • MiniStark
    camilla1979 skrev 2013-05-17 10:01:29 följande:

Det är väl just det, ta det lugnt och lyssna på kroppen, som gravida har problem med.. Man tror man ska kunna köra på som tidigare..
  • MiniStark

Nu blev det fel på mitt inlägg igen.. Ser ut som citat från någon annan.... Det är väl just det, ta det lugnt och lyssna på kroppen, som gravida har problem med.. Man tror man ska kunna köra på som tidigare..

• MiniStark

v 23 och +10 kg... Nu vill jag inte gå upp något mer...

• MiniStark
    N4L skrev 2013-05-22 13:31:49 följande:
    V 19 och +8 kg. Men jag verkar ju vara den enda i tråden som vill gå upp minst 20 kg

Det beror väl på vart man började.. Jag fick ju BM's kommentar efter +3kg "du behöver ju inte gå upp så mycket mer"... Och så stor är jag faktiskt inte..
  • MiniStark
    N4L skrev 2013-05-23 13:03:11 följande:
    Jo det är nog sant... Jag har ett BMI på 19 dvs precis blivit normalviktig. Vi får se om min BM skäller ut mig. Vilken vecka var du i när hon gnällde på 3 kg? Låter ju lite överdrivet, 3 kg gör ju knappt till eller från.

I vecka 13... Så det kändes lite jobbigt.. BMI på 23 när jag började..
  • MiniStark

BM besök idag.. V26.. Gick bra, hon var inte intresserad av min vikt, frågade inte ens så det var skönt att det inte var prioriterat eftersom alla andra värden såg super ut!!

• MiniStark
    snartsnart skrev 2013-06-14 00:12:15 följande:
    Orsaken till att min mage ser stor ut är för att livmodern och fostret ligger mer utåt, blir en stor badboll...på vissa syns det inte lika mycket trots att de egentligen är större eftersom allt lägger sig runt magen och mer inåt.

SAmma här.. Svägerskan bar barnet in mot ryggen och blev aldrig särskilt stor (men han var 3,9 kg o 53 lång).. Min bebis ligger helt klart utanpå kroppen och jag ser i vecka 26 ut som om jag svalt en gigantisk vattenmelon..
  • MiniStark
    tinto90 skrev 2013-06-17 23:37:20 följande:
    Jag är gravid i vecka 17. Har ökat 5kg i vikt och har en enorm mage! Är 158cm lång o var smal innan graviditeten (47kg). JagTror att korta smala kvinnor går upp mer än en lång "mullig" kvinna. Jag har aldrig tänkt på min viktuppgång eller mage som onormalt. Jag är bara glad och stolt äver att ha en riktig gravid mage redan. Tänk att de finns dom som inteFår någon grav mage förenn vecka 25. Var tacksam o visa upp din mage stolt! Det är sååå vackert med stor mage! :) folk frågar mig med om jag har tvillingar och påpekar att jag är väldigt stor. Tycker de är positivt, folk ser verkligen att man är gravid! Njut av magen o viktuppgången. Det gör då jag och de ska jag fortsätta med :)

Överhuvudtaget så har man som lång kvinna mycket mer utrymme att ha barnet på innan magen behöver sticka ut.. Sen kan man ju bära barnet utåt ändå, beroende på livmodern.. Har man sedan ett par kilo extra redan innan så har man antaglien kämpat med sin vikt innan graviditeten och då är det psykiskt jobbigt när vikten sticker mycket och fort.. Även om den sen lugnar ner sig..
Svar på tråden 6 kg vktuppgång v18 och enorm mage, fler?