• Anonym (orolig)

Ni som har barn med lindrig utvecklingsstörning/begåvninghandikapp - Råd snälla!

Jag har en pojke som är precis fyllda 5 år. Jag är orolig för hans utveckling. Han verkar ofta inte "fatta" enkla grejer. Som idag tex när vi skulle ut och jag sa till honom att ta på båda byxorna (mjukisbyxor och överdragsbyxor), då säger han att det inte går. Jag går till honom och ser att han försöker ta på mjukisbyxorna ovanpå överdragsbyxorna. Detta är bara ett exempel.

Han kan inte:
    - stänga en dragkedja
    - ta på sig skorna på rätt fot (såklart inte knyta)
    - cykla (förutom trehjuling)
    - förstår inte cirkel, fyrkant osv
    - kan inget alls om bokstäver
    -ritar barnsligt (kan inte rita tex en bil eller gubbe men försöker och det blir något lite liknande) 

Han pratar bra och tydligt, men hans uttal är fortfarande lite bebisaktigt. Han går på toan men har lite problem med att torka sig. Det känns inte som om han är redo för att börja i förskoleklass. Han är social men han har problem att få kompisar ändå eftersom han mest står bredvid och hänger. Vi har autism i släkten så jag vet att det är inte det. Han verkar lite allmänt "trögfattad" (i brist på uttryck, han är såklart underbar och jag älskar honom som han är). Han har ett huvud som är ganska mycket större än normalt och sen har han munnen öppen hela tiden, något som jag har reagerat på.

Ska jag oroa mig?

Om det finns någon här med ett barn med lindrigt begåvningshandikapp eller utvecklingsstörning, hur var era barn i 5 års åldern? Det står på 1177 hemsidan att ibland kan man gå ända till vuxen ålder med en lindrig utvecklingsstörning eftersom det inte märks så tydligt. Men jag vill ju hjälpa honom nu om det skulle vara något sådant.   

• Svar på tråden Ni som har barn med lindrig utvecklingsstörning/begåvninghandikapp - Råd snälla!
  • Anonym (orolig)

Verkligen ingen? Låter det här normalt?

• Anonym (m)

Har inte bvc eller förskolan reagerat?

• Liten elak och intelligent

Min pojke är snart fem år ( om ett par veckor) och mycket av det du beskriver stämmer väl in på honom. Jag betraktar min pojke som sent utvecklad men inom normalvariation. Hans storebror har autism. Vad säger förskolan?

• Anonym (orolig)
    Anonym (m) skrev 2013-04-24 14:09:59 följande:
    Har inte bvc eller förskolan reagerat?

Han klarade förra kontrollen sa dom. Han kan ungefär samma saker nu, hoppa på ett ben lite vingligt och rita en huvudfoting, men det har liksom inte utvecklats.
  • Anonym (orolig)
    Liten elak och intelligent skrev 2013-04-24 14:13:30 följande:
    Min pojke är snart fem år ( om ett par veckor) och mycket av det du beskriver stämmer väl in på honom. Jag betraktar min pojke som sent utvecklad men inom normalvariation. Hans storebror har autism. Vad säger förskolan?

Han går inte på förskolan för tillfället, de ska byta lokal så den är stängd.
    Kanske han får för lite stimulans . Men vi är alltid ute och leker, ritar, bygger lego osv. 
  • Anonym (orolig)
    Liten elak och intelligent skrev 2013-04-24 14:14:51 följande:
    När du skriver att du velt att det inte är autism för det har ni i släkten, hur tänker du då? Autism kan te sig väldigt olika.

Han har inte dålig ögonkontakt, fungerar bra socialt och med samspelet, har aldrig varit sen med språket, inga hangups osv. Verkligen inga symptom och då vet jag ändå ganska bra vad jag ska titta på.
  • Anonym (orolig)

Han kan räkna till 10 förresten, men han brukar hoppa över siffran 4.

Anonym (orolig) skrev 2013-04-24 14:18:09 följande:
    Han går inte på förskolan för tillfället, de ska byta lokal så den är stängd. Kanske han får för lite stimulans . Men vi är alltid ute och leker, ritar, bygger lego osv. 

Jag har mycket svårt att tro att det skulle bero på understimulans. Hur tror du alla barn utvecklades innan förskola fanns?
    Anonym (orolig) skrev 2013-04-24 14:19:58 följande:
    Han har inte dålig ögonkontakt, fungerar bra socialt och med samspelet, har aldrig varit sen med språket, inga hangups osv. Verkligen inga symptom och då vet jag ändå ganska bra vad jag ska titta på.

Det är säkert som du säger. Jag tänkte bara på det du beskriver med att han blir stående bredvid vid sidan av leken etc Det kan ju vara att han inte förstår vad som förväntas i leken, inte hänger med i samspelet i leken etc. Man kan ju också ha vissa sådana drag utan att uppfylla kriterier för diagnos. Eller så kanske han helt enkelt är sen?
  • Lilia

Har ni autism i släkten så kan det mycket väl vara det. Alla med autism reagerar inte likadant. I vilket fall som helst tycker jag att du ska kontakta BUP (BVC har pinsamt dålig koll på npf- diagnoser) och förklara din oro, och ge konkreta exempel på hur din son avviker. Kräv en utredning. Kolla också med förskolan hur han fungerar där.

• Anonym (orolig)

Puffar upp tråden lite. Tycker ni att de saker jag nämner betyder att han är onormalt sen?

• Anonym (orolig)

Ingen som svarar...

Jag blir bara så orolig. Idag så kom han och sa att han ville ha en frukt. Ja sa ja ta en banan. Men en banan är ingen frukt sa han. Sådana saker gör mig helt knäpp. Han säger det helt allvarligt och inte på skoj.
    Jag sitter med honom och frågar tex var bor du, vad heter mamma och pappa osv. Han säger Skolgatan (rätt) men inget nummer eller något fastän jag har försökt lära honom det.

Vad heter mamma? frågade jag. Malin Johansson säger han (rätt). Vad heter pappa då? Markus (rätt)...eh eller nej..hmmm... Malin Johansson! Eller nej han heter inte Malin Johansson för det heter ju du. Vi föräldrar har olika efternamn kan tilläggas. Men är det inte konstigt? Är det normalt beteende när man är 5 år?

Det är ofta så enkla saker som han inte förstår. Men samtidigt är han social och leker med kompisar. Han är omtänksam och gullig, men ibland slåss han helt oprovocerat, tex knuffar kompisarna på lekplatsen. Det där jag sa om att han ofta står bredvid, det är när de pratar och inte när de leker. Det är som att han inte riktigt fattar vad han ska säga. 

• maddeemma

Jag tycker han låter normalbegåvad men lite sen kanske. Förresten kanske han är smartare än oss andra för banan är faktiskt ingen frukt. Det är ett bär.

• pluvdo

Jag tycker du skall kontakta BVC eller BUP som någon annan föreslog. Jag vet inte vilket ställe som är bäst att höra av sig till. Men ja, säg hur du tycker att han avviker och att det oroar dig. Säg att ni har autism i släkten och så. Finns det inte ökad risk för andra problem inom autismspektrat om man har det i generna så att säga? Exempelvis aspergers, ADD/ADHD, damp? Sådana saker?

Sedan skiljer det nog mycket mellan olika femåringar. När jag var fem år så spelade syrran och jag mycket TV-spel. Supernintendo och så. Vi varvade spel och när vi var lite äldre så låg vi på rygg i brorsans säng (han hade TV:n och spelen i sitt rum) och spelade upp-och-ner för vi tyckte det blivit så lätt att spela rättvänt.

För några år sedan så var jag ihop med en kille som hade en femåring systerson. Den pojken fick låna mitt gamla Supernintendo och spela samma spel som jag spelade när jag var liten. Yoshis island och så. Och trots att han spelade och spelade och spelade så ropade han på sin pappa varje gång ett stup skulle hoppas över eller så för han fattade helt enkelt inte att man måste trycka på grön knapp samtidigt som "gå framåt"-knappen för att få nog med fart att hoppa över. Den pojken har, så vitt jag vet, utvecklats normalt, men jag tyckte ju att han verkade jätteblåst som inte fattade.

• MammiGG
    Anonym (orolig) skrev 2013-05-12 12:59:15 följande:

Ingen som svarar...

Jag blir bara så orolig. Idag så kom han och sa att han ville ha en frukt. Ja sa ja ta en banan. Men en banan är ingen frukt sa han. Sådana saker gör mig helt knäpp. Han säger det helt allvarligt och inte på skoj.

Jag sitter med honom och frågar tex var bor du, vad heter mamma och pappa osv. Han säger Skolgatan (rätt) men inget nummer eller något fastän jag har försökt lära honom det.

Vad heter mamma? frågade jag. Malin Johansson säger han (rätt). Vad heter pappa då? Markus (rätt)...eh eller nej..hmmm... Malin Johansson! Eller nej han heter inte Malin Johansson för det heter ju du. Vi föräldrar har olika efternamn kan tilläggas. Men är det inte konstigt? Är det normalt beteende när man är 5 år?

Det är ofta så enkla saker som han inte förstår. Men samtidigt är han social och leker med kompisar. Han är omtänksam och gullig, men ibland slåss han helt oprovocerat, tex knuffar kompisarna på lekplatsen. Det där jag sa om att han ofta står bredvid, det är när de pratar och inte när de leker. Det är som att han inte riktigt fattar vad han ska säga. 

TS, inser att detta är en gammal tråd men är nyfiken på hur det gått, min fyraåring påminner om din son, ska till läkare för utredning om en månad men kan inte sluta tänka på vad det kan vara, funderar på intellektuell funktionsnedsättning
Svar på tråden Ni som har barn med lindrig utvecklingsstörning/begåvninghandikapp - Råd snälla!