Ni som har barn med lindrig utvecklingsstörning/begåvninghandikapp - Råd snälla!
Jag har en pojke som är precis fyllda 5 år. Jag är orolig för hans utveckling. Han verkar ofta inte "fatta" enkla grejer. Som idag tex när vi skulle ut och jag sa till honom att ta på båda byxorna (mjukisbyxor och överdragsbyxor), då säger han att det inte går. Jag går till honom och ser att han försöker ta på mjukisbyxorna ovanpå överdragsbyxorna. Detta är bara ett exempel.
Han kan inte:
- stänga en dragkedja
- ta på sig skorna på rätt fot (såklart inte knyta)
- cykla (förutom trehjuling)
- förstår inte cirkel, fyrkant osv
- kan inget alls om bokstäver
-ritar barnsligt (kan inte rita tex en bil eller gubbe men försöker och det blir något lite liknande)
Han pratar bra och tydligt, men hans uttal är fortfarande lite bebisaktigt. Han går på toan men har lite problem med att torka sig. Det känns inte som om han är redo för att börja i förskoleklass. Han är social men han har problem att få kompisar ändå eftersom han mest står bredvid och hänger. Vi har autism i släkten så jag vet att det är inte det. Han verkar lite allmänt "trögfattad" (i brist på uttryck, han är såklart underbar och jag älskar honom som han är). Han har ett huvud som är ganska mycket större än normalt och sen har han munnen öppen hela tiden, något som jag har reagerat på.
Ska jag oroa mig?
Om det finns någon här med ett barn med lindrigt begåvningshandikapp eller utvecklingsstörning, hur var era barn i 5 års åldern? Det står på 1177 hemsidan att ibland kan man gå ända till vuxen ålder med en lindrig utvecklingsstörning eftersom det inte märks så tydligt. Men jag vill ju hjälpa honom nu om det skulle vara något sådant.