• Anonym (been there)

alla ensamma gravida. Varning!

Brumma skrev 2013-04-24 14:27:09 följande:
    ordentligt med umgänge så pappan lär känna barnet, sedan pumpa eller gå över till ersättning dagtid.
    Att pappan får vara föräldraledig behöver INTE innebära att barnet plötsligt byter boende, utan det går att lösa genom att pappan har barnet dagtid, de timmar mamman arbetar, och att barnet sedan sover hos mamman, hon ammar eftermiddag, kväll, natt samt morgon...
    Barnet har precis lika stor rätt tillpappan som till mamman,,,,
    Inte ska man behöva pumpa eller tvingas ge sitt barn ersättning  för att barnet ska få kontakt med sin  pappa!   Det finns barn som totalvägrar all flaskmatning!   De kan lära känna sin pappa ändå!

• Anonym (been there)
    orpon skrev 2013-04-29 07:20:14 följande:
    Hoppas verkligen att du menar att "tänka efter före" menas att ensamma gravida ska överväga abort hellre än att skaffa barn ihop med nån de inte vill ha att göra med? 

Jag håller självklart med en tidigare talare, gemensam vårdnad ska vara det grundläggande, och lagstiftat. Ett barn har rätt till sin pappa! 
    Det händer att ens make visar  helt nya sidor när graviditeten kommit så långt att man inte längre kan få abort....    Att kvinnor misshandlas  under graviditet är en välkänt fenomen.
  • Anonym (been there)
    Anonym (yes!) skrev 2013-04-29 08:59:04 följande:
    Då får väl pappan komma till mammans jobb med den 8 månaders bebisen som heltidsammar. Du vet väl att de börjar äta mat också vid den åldern?

Visst, de nyfödda kan bo hos pappa från första dagen också, och sen träffa mamma emellanåt, för de lär ju känna sin mamma ändå..... eller hur?
    Har jag påstått att barn inte äter annan mat från 6 månaders  ålder  ( i  praktiken  verkar många föräldrar idag vara ivriga med "smakportioner"   motsvarande måltider även tidigare)?

Jag lät exet både få vara med på förlossningen och komma hem till oss nästan varje gång han visade intresse av det.  Inte var det lätt,  varken det ena eller det andra -  jag tyckte  barnet hade rätt till sin pappa.    (och bråkade mycket med bästa väninnan som behöll sitt barn för sig själv).
  • Anonym (been there)
    Anonym (yes!) skrev 2013-04-29 09:08:45 följande:
    Visst kan det hända och ofta finns en hormonstinn gravid kvinna bredvid som totalt saknar behärskning och anser att gravidhormonerna ursäktar allt. Det är min erfarenhet av det hela. Att en man slår en kvinna är inte liktydigt med att han kommer att slå ett barn. Den stora majoriteten barn som föds till särlevande föräldrar har inte en mamma som blivit misshandlad av pappan.

Har jag antytt att jag någonsin varit rädd att  denne man skulle slå sitt  umgängesbarn?   (att han slog sitt hemmavarande barn från sitt tidigare äktenskap fick jag tyvärr också uppleva när det var lite sent att backa ur).
  • Anonym (been there)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-04-29 09:09:28 följande:

Så de menar att en man, helt plötsligt utan förvarning, börjar pucklar på den gravida kvinnan?
    Det finns statistik på det,  ja.   I vårt fall  (pejlade med makens första hustru)   verkar det ha att göra med att mannen då känner att han har kvinnan fast!   och vågar visa hela sitt register,  typ.
  • Anonym (been there)
    Anonym (.) skrev 2013-04-29 10:11:43 följande:

Men de dagar man har räcker ju till åtta månader även om man tar ut fullt med dagar, och vid den tiden så är det inte rekommenderat med helamning längre. Dessutom så har man enligt lag rätt att ta paus i sitt jobb för att amma, så det är en fråga som går att lösa - med vilja... Finns inget som hindrar att pappan tar över föräldraledigheten dagtid då...
    Självklart -  tolkar du det som att jag påstått något annat?
  • Anonym (been there)
    Anonym (yes!) skrev 2013-04-29 10:59:09 följande:
    Så vad har det med trådens ämne att göra? Ts anser att det är fel att pappor kan få gemensam vårdnad och halva föräldraledigheten när man inte lever tillsammans....
    Tja,  det är väl minst en i tråden som tycker att man kan träffa barnet en gång i veckan på café  om man separerat....  Att man ska slippa ha sitt ex rännande i sitt hem  för att träffa det gemensamma barnet!
  • Anonym (been there)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-04-29 11:09:03 följande:

Fast då kom det inte utan förvarning, han hade ju gjort det tidigare!
    Tja -  tror du det första man gör när man träffar en man är att snoka reda på hans tidigare kvinnor för att fråga om han slog dem?   Det var långt senare jag kom att prata med fru nr 1 om misshandel.
  • Anonym (been there)
    Anonym (yes!) skrev 2013-04-29 10:59:09 följande:
    Så vad har det med trådens ämne att göra? Ts anser att det är fel att pappor kan få gemensam vårdnad och halva föräldraledigheten när man inte lever tillsammans....
    Men inte ens Sthlms tingsrätt menar väl att barnet ska bo hos pappan den allra första  tiden efter förlossningen?
  • Anonym (been there)
    Anonym (yes!) skrev 2013-04-29 11:08:23 följande:
    Umgängesbarn? Vilken makt vissa kvinnor måste känna av att kalla pappans barn för umgängesbarn tänker jag då.

Så vad har du för problem?
    OK,  den man jag gifte mig med och skilde mig ifrån hade en vision om vv när barnet var lite större,  ja.   Jag läste all då tillgänglig  facklitteratur om det.  För 25 år sedan ansågs att vv-föräldrar skulle bo så nära varandra att barnet skulle kunna gå på en förskola och en skola.   Helst skulle   barnen kunna gå eller åtminstonde cykla mellan föräldrarna.   Nu verkar det  finnas kommunal taxi från den ena förälderns bostad till skolan i den andra förälderns kommun etc.  Mitt ex flyttade runt till olika kvinnor i olika kommuner under småbarnsåren -  därför blev han umgängesförälder.
  • Anonym (been there)
    Anonym (yes!) skrev 2013-04-29 12:10:24 följande:
    Vi diskuterar inte juridik utan det faktum att vissa mammor som har barnen boende hos sig (boendeförälder) älskar att tala om för pappan att barnen är hans umgängesbarn istället för att (som de flesta normala föräldrarna) kalla barnen för barn, även till pappan...
    I de fall mannen i sin första skilsmässa behöll sonen hemma hos sig -  frun fick dottern och där barnet i andra skilsmässan bor mest hos mamman (eftersom hon gravid flydde hals i panik efter att ha blivit  rejält misshandlad)  -  är inte termerna adekvata?
  • Anonym (been there)
    Anonym (Lolle) skrev 2013-08-17 09:47:51 följande:
    Eller om man ser orsak och verkan:

"Tänk efter både en och två gånger innan du skaffar barn med någon du inte har en stabil relation med."

Man är själv ansvarig för sina handlingar och ska inte skylla konsekvenserna för det man gör på allt och alla andra. Gör inte barn med någon du inte kan tänka dig dela föräldraskapet med!

Barnperspektivet är att ett barn har rätt till båda sina föräldrar. Hur kan man tycka att det är fel?
    Jo,  man ska nog använda många år till att lära känna en person innan man bestämmer sig för att det är en lämplig person att skaffa barn med!   Finns en tråd här om en kvinna som verkar ha blivit lurad av en man efter tio år -  han gav sken av att vilja ha barn med henne -  plötsligt krävde han abort när hon blivit gravid efter 1,5 års försök.   Liknande hände mig,  och jag trodde felet var att jag bara känt den mannen ett par år.
Svar på tråden alla ensamma gravida. Varning!