• Anonym (yes!)

alla ensamma gravida. Varning!

Varför behöver mamman heltidsamma mer än 8 månader?

Pappan kan vara föräldraledig efter 6-8 månader även om föräldrarna inte bor ihop. Det är inget som är farligt för barnet.

• Anonym (yes!)
    Anonym (ensam mamma) skrev 2013-04-24 11:48:55 följande:
    Nope, man kan ses på kafe på stan en gång i veckan t ex.
    What? Bebisen behöver träffa pappa flera gånger i veckan så att bebisen blir trygg med honom. Varför tycker du att mammor ska få hindra en nära relation mellan bebis och pappa?
  • Anonym (yes!)
    Anonym (ensam mamma) skrev 2013-04-27 11:38:08 följande:
    Den här tråden var avsedd för ensamma gravida och jag antar att inte någon som kommenterat den är det.
    Återkom när ni är i den sitsen. Var inte heller menat som en diskussionstråd egentligen utan just bara en varning att tänka efter före.
    Och? Det hindrar inte att vi som anser att pappans närvaro och omsorg är lika viktig för barnet det första året. Uppenbarligen håller domstolen med eftersom pappan fick gemensam vårdnad. Mamman kan välja att låta pappan vara föräldraledig när hon jobbar eller vara utan inkomst om hon nekar honom att ha barnet när hennes dagar är slut. Det är hennes val, ingen som jävlas med henne alltså.

• Anonym (yes!)
    Anonym (mamma) skrev 2013-04-29 08:37:54 följande:
    Det är ju för jävligt...har erfarit detsamma med tingsrätten och de verkar tycka i alla sammanhang att båda föräldrarna har rätt till barnet och INTE tvärt om för det ska till varje pris delas lika! Man blir förbannad
    Vad är problemet? Det är väl bara att låta barnet vara hemma med sin föräldralediga pappa medan du arbetar?
  • Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 08:52:49 följande:
    Inte ska man behöva pumpa eller tvingas ge sitt barn ersättning  för att barnet ska få kontakt med sin  pappa!   Det finns barn som totalvägrar all flaskmatning!   De kan lära känna sin pappa ändå!

Då får väl pappan komma till mammans jobb med den 8 månaders bebisen som heltidsammar. Du vet väl att de börjar äta mat också vid den åldern?

Visst, de nyfödda kan bo hos pappa från första dagen också, och sen träffa mamma emellanåt, för de lär ju känna sin mamma ändå..... eller hur?
  • Anonym (yes!)
    Anonym (Tveksam) skrev 2013-04-27 15:55:34 följande:

Du verkar inte inse att alla inte är som du eller dina släktingar. När föräldrar har grava samarbetsproblem ligger det oftast psykisk problematik bakom hos den ena eller båda föräldrarna. Det blir inga bra resultat när man tvingar störda människor med bristande förmåga till samarbete till att just samarbeta över ett barn.
    Har dessa enligt dig störda människor diagnoser? Är de ens lämpliga att ha barn boende hos sig? Kanske borde samhället gripa in och ge barnen en uppväxt i normalfungerande familjer istället, där man ser värdet av både mamma och pappa även om man är förbannad på någon av dem?
  • Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 09:05:52 följande:
    Det händer att ens make visar  helt nya sidor när graviditeten kommit så långt att man inte längre kan få abort....    Att kvinnor misshandlas  under graviditet är en välkänt fenomen.
    Visst kan det hända och ofta finns en hormonstinn gravid kvinna bredvid som totalt saknar behärskning och anser att gravidhormonerna ursäktar allt. Det är min erfarenhet av det hela. Att en man slår en kvinna är inte liktydigt med att han kommer att slå ett barn. Den stora majoriteten barn som föds till särlevande föräldrar har inte en mamma som blivit misshandlad av pappan.
  • Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 09:05:52 följande:
    Det händer att ens make visar  helt nya sidor när graviditeten kommit så långt att man inte längre kan få abort....    Att kvinnor misshandlas  under graviditet är en välkänt fenomen.
    95 % (!!!) av de kvinnor som misshandlas under graviditeten har även blivit misshandlade innan graviditeten så bara 5 % av de uppskattningsvis 4 % av alla gravida som blir misshandlade på något sätt har varit med om det du beskriver.
  • Anonym (yes!)
    Anonym (föräldrarna) skrev 2013-04-29 09:13:55 följande:
    Och om pappan som har hälften av föräldradagarna inte vill vara hemma då? Om han vill spara dem tills barnet är större. Vad ska mamman leva av under tiden tills barnet är stort nog att gå på dagis?
    Då får väl mamman använda sparkapitalet?
  • Anonym (yes!)
    Anonym (föräldrarna) skrev 2013-04-29 09:17:05 följande:
    Och de mammor som inte har ett sparkapital som hon kan leva på i flera månader. Vad ska de göra? 
    Ansöka om försörjningsstöd. Man borde verkligen tänka efter innan man skaffar barn med en random kille och inte har en stabil situation tycker jag. Att föda barn är ett medvetet val från en kvinna. Då får man ta allt vad som hör till också.
  • Anonym (yes!)
    Anonym (föräldrarna) skrev 2013-04-29 09:34:59 följande:
    Det kan ha varit ett gemensam beslut och sen får han kalla fötter och drar. Det kan vara en graviditet trots skydd. Det finns tusen olika anledningar varför folk blir gravida.

Och nej hon får inget försörjningsstöd om hon inte har ordnad barnomsorg och hon kan inte lämna ett barn under året på dagis. 
    Alla som blir gravida trots skydd blir alltså lämnade och saknar ekonomiska tillgångar? Har ekonomisk status alltså inverkan på preventivmedels funktion? Obestämd

Man får försörjningsstöd om man saknar ekonomiska medel samt möjlighet att försörja sig själv. Pappans dagar är vikta för honom och kan inte avtvingas honom. Barnet måste vara 1 år för att soc ska kräva att man har barnomsorg.

• Anonym (yes!)
    Anonym (varning?) skrev 2013-04-29 09:49:09 följande:
    Varning för vad?  En varning  att inte skaffa barn med en person man inte är beredd att dela föräldraskapet med, antar jag?

Varför är pappan så olämplig att han inte ska kunna ha gemensam vårdnad?  
    Vad har amning med gemensam vårdnad att göra?
    Gemensam vårdnad är  inte på något sätt samma sak som att barnet bor halva tiden hos pappan.

Har du barn, TS?  Skulle du tycka det var ok att träffa ditt barn en gång i veckan på ett café?  

Jag vet att många som varit ensamma under graviditeten tycker att de har ensamrätt på barnet i fortsättningen, men så funkar det förstås inte...

/En annan ensam mamma 
    Bra frågor och kloka åsikter!
  • Anonym (yes!)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-04-29 09:52:53 följande:

Men visst du inte det, preventivmedel fungerar sämre när man i te har fast inkomst och sparkonto
    Fasen också! Tror jag måste tipsa forskarna om det. Jag har märkt tendensen förut här på Fl men det har aldrig varit så solklart som nu.
  • Anonym (yes!)
    Anonym (.) skrev 2013-04-29 10:11:43 följande:

Men de dagar man har räcker ju till åtta månader även om man tar ut fullt med dagar, och vid den tiden så är det inte rekommenderat med helamning längre. Dessutom så har man enligt lag rätt att ta paus i sitt jobb för att amma, så det är en fråga som går att lösa - med vilja... Finns inget som hindrar att pappan tar över föräldraledigheten dagtid då...
    Exakt, som du skriver så handlar det om vilja.
    Anonym (Qwe) skrev 2013-04-29 10:11:13 följande:

Har också märkt det, tyvärr inte bara på Fl utan i den riktiga världen
    Hjälp...

• Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 10:55:24 följande:
    Har jag påstått att barn inte äter annan mat från 6 månaders  ålder  ( i  praktiken  verkar många föräldrar idag vara ivriga med "smakportioner"   motsvarande måltider även tidigare)?

Jag lät exet både få vara med på förlossningen och komma hem till oss nästan varje gång han visade intresse av det.  Inte var det lätt,  varken det ena eller det andra -  jag tyckte  barnet hade rätt till sin pappa.    (och bråkade mycket med bästa väninnan som behöll sitt barn för sig själv).
    Så vad har det med trådens ämne att göra? Ts anser att det är fel att pappor kan få gemensam vårdnad och halva föräldraledigheten när man inte lever tillsammans....
  • Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 11:00:48 följande:

Har jag antytt att jag någonsin varit rädd att  denne man skulle slå sitt  umgängesbarn?   (att han slog sitt hemmavarande barn från sitt tidigare äktenskap fick jag tyvärr också uppleva när det var lite sent att backa ur).
    Umgängesbarn? Vilken makt vissa kvinnor måste känna av att kalla pappans barn för umgängesbarn tänker jag då.

Så vad har du för problem?
  • Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 11:20:34 följande:
    Men inte ens Sthlms tingsrätt menar väl att barnet ska bo hos pappan den allra första  tiden efter förlossningen?
    Ja menade att med det resonemanget så kan man väl vända på situationen eller? För det räcker för barnet att träffa den andra föräldern en gång i veckan från början...
  • Anonym (yes!)
    Anonym (been there) skrev 2013-04-29 11:26:22 följande:
    OK,  den man jag gifte mig med och skilde mig ifrån hade en vision om vv när barnet var lite större,  ja.   Jag läste all då tillgänglig  facklitteratur om det.  För 25 år sedan ansågs att vv-föräldrar skulle bo så nära varandra att barnet skulle kunna gå på en förskola och en skola.   Helst skulle   barnen kunna gå eller åtminstonde cykla mellan föräldrarna.   Nu verkar det  finnas kommunal taxi från den ena förälderns bostad till skolan i den andra förälderns kommun etc.  Mitt ex flyttade runt till olika kvinnor i olika kommuner under småbarnsåren -  därför blev han umgängesförälder.
    Ja? Barnen var och är likafullt hans barn och inga umgängesbarn även om vissa mammor gärna kallar barnen så inför pappan.
  • Anonym (yes!)
    sirisdotter skrev 2013-04-29 12:03:47 följande:
    Trodde det var vedertagna juridiska begrepp;  boendeförälder och umgängesförälder.  I motsats till föräldrar vars barn bor växelvis.

Vad är de korrekta   termerna?
    Vi diskuterar inte juridik utan det faktum att vissa mammor som har barnen boende hos sig (boendeförälder) älskar att tala om för pappan att barnen är hans umgängesbarn istället för att (som de flesta normala föräldrarna) kalla barnen för barn, även till pappan...
  • Anonym (yes!)
    sirisdotter skrev 2013-04-29 12:21:17 följande:
    Är det inte juridik som tillämpas i tingsrätter -  vad är det då?

Tråden handlar om ett beslut som tagits i en tingsrätt!
    Vi pratade inte om tingsrätten.. Utan om hur mammor som har barnen boende hos sig benämner en pappa och barnen.

Ja? Vi har pratat om det med.

Svar på tråden alla ensamma gravida. Varning!