• Anonym (Mamman)

Feber på dagis men inte hemma. Hur hantera?

Jag har en tvååring som går på dagis. Nyligen har jag blivit inringd flera gånger för att de säger att barnet har feber. Jag märker att barnet möjligen är lite hängigt, men piggt och tar febern på morgonen - ingen feber. Lämnar på dagis och får sedan hämta efter 2 timmar. När jag kommer hem tar jag tempen igen -  ingen feber.

Jag har använt 3 olika termometrar för att jag varit rädd att den jag har skulle visa fel, men med samma resultat.

Idag var det dags igen. Jag blev inringd och fick veta att barnet hade 38.5 grader på dagis. Möts 40 minuter senare av en pigg unge som vill leka i sandlådan och inte gå hem (som tidigare gånger). Kommer hem och barnet har 37 grader hemma.

Jag är ensamstående och knäcks av allt vabb till "friskt" barn.

Hur ska jag hantera detta? Ska jag bara gilla läget eller ska jag ta upp det med personalen?

• Svar på tråden Feber på dagis men inte hemma. Hur hantera?
  • bustjejen

Ta upp problemet med dagiset och starta insamling till  en ny termometer till dem Drömmer.

• Anonym (Mamman)
    bustjejen skrev 2013-04-24 10:50:29 följande:
    Ta upp problemet med dagiset och starta insamling till  en ny termometer till dem Drömmer.
    Haha, ja kanske det.

Men det roliga är att när jag hämtade idag så sa en ur personalen (inte ordinarie) att de inte tempar alls, utan gissar. Och att barnet var så varm att hen hade minst 38 grader. Då undrar man ju hur en annan personal kunde säga att det hen hade precis 38.5 när de ringde?

Kan det vara så illa att de sitter och gissar temp men låter oss föräldrar tro att de har tagit tempen? Och jag hämtar givetvis ändå om barnet mår dåligt, men de kräver också att barnet ska ha en feberfri dag, vilket blir knäppt när barnet inte ens hade feber när jag hämtade...
  • dec2010

Låter väldigt underligt.

Jag gissar ofta temp på mina barn för att de är så varma. Har nästan alltid fel. Barn blir ju varma av lek.

• Fridayyy
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-24 10:53:04 följande:
    Haha, ja kanske det.

Men det roliga är att när jag hämtade idag så sa en ur personalen (inte ordinarie) att de inte tempar alls, utan gissar. Och att barnet var så varm att hen hade minst 38 grader. Då undrar man ju hur en annan personal kunde säga att det hen hade precis 38.5 när de ringde?

Kan det vara så illa att de sitter och gissar temp men låter oss föräldrar tro att de har tagit tempen? Och jag hämtar givetvis ändå om barnet mår dåligt, men de kräver också att barnet ska ha en feberfri dag, vilket blir knäppt när barnet inte ens hade feber när jag hämtade...

Men kan de inte skaffa en örontermometer bara?
  • Myling

Ta upp det med dagis, be dem kolla sina termometrar? Du kan ju ta med dina tre hemifrån och mäta, och sen får dagis visa hur de mäter. 

• Anonym (Temp)

Vad jag fått höra så får dom inte ta tempen på barnen... Du kan ju höra om de kan göra undantag? Om de får tillåtelse från dig att faktiskt ta tempen borde det ju inte vara några problem gällande den regeln?

• Anonym (Mamman)
    Fridayyy skrev 2013-04-24 10:55:39 följande:

Men kan de inte skaffa en örontermometer bara?
    En fröken har sagt att de har en örontermometer, hon tog upp det för att barnet satt så stilla är hon mätte. Så jag tror de har en, det var därför jag blev så fundersam när en annan fröken sa att de gissade.
    Myling skrev 2013-04-24 10:58:04 följande:
    Ta upp det med dagis, be dem kolla sina termometrar? Du kan ju ta med dina tre hemifrån och mäta, och sen får dagis visa hur de mäter. 
    Ja, jag har en örontermometer, en för under armen och en IR-termometer. Jag har rumptermometer också men den vägrar barnet att jag använder (men den är väl säkrast iofs).

• Anonym (intebra)

Gissa temp? Låter verkligen seriöst, gör mej faktiskt lite arg.
    Nästa gång tycker jag att du ska be att få låna deras temp när du kommer efter att de gissat temp.
    Förklara läget bara, att det hänt X antal ggr att barnet varit feberfri vid hemkomsten.
    Om de kan gissa feber så tycker jag att du har rätt att kolla ordentligt där och då!
    De har inte rätt att oroa dej i onödan + att du kommer ju snart inte tro dem när de ringer och säger att du måste hämta pga feber.
    Usch ingen bra situation för någon av er     

• Olympia

Be att personalen tar en temp när du kommer för att hämta det förment sjuka barnet.
    Feber = ta med barnet hem.
    Inte feber = gå tillbaka till jobbet. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (intebra) skrev 2013-04-24 11:03:03 följande:
    Gissa temp? Låter verkligen seriöst, gör mej faktiskt lite arg.
    Nästa gång tycker jag att du ska be att få låna deras temp när du kommer efter att de gissat temp.
    Förklara läget bara, att det hänt X antal ggr att barnet varit feberfri vid hemkomsten.
    Om de kan gissa feber så tycker jag att du har rätt att kolla ordentligt där och då!
    De har inte rätt att oroa dej i onödan + att du kommer ju snart inte tro dem när de ringer och säger att du måste hämta pga feber.
    Usch ingen bra situation för någon av er     
    Nej, jag kan ju inte säga att jag kastar mig iväg nu när de ringer. Ungen är ju pigg och glad när jag kommer.

Idag hade de dessutom klätt på barnet en luvtröja, vindfleece och jacka + mössa, vantar och termobyxor när det var 8 grader varmet. Konstigt om hen var varm då...
  • Anonym (Mamman)
    Olympia skrev 2013-04-24 11:04:04 följande:
    Be att personalen tar en temp när du kommer för att hämta det förment sjuka barnet.
    Feber = ta med barnet hem.
    Inte feber = gå tillbaka till jobbet. 
    Tyvärr har jag 5 mil till jobbet så den dagen blir ju inget av är man redan åkt hem Annars vore det en bra idé.
  • mucklas

Ta med temp i handväskan. Nästa gång de ringer tar du tempen i kapprummet.

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Ruggugglan

Om de inte tempar och bara gissar vilt så är det dags att de slutar med sitt strunt. Ta upp det med ordinarie personal och lyssnar inte de så ringer du till områdeschefen.

Det går omöjligt känna hur hög temp ett barn har.

• Anonym (Mamman)
    Ruggugglan skrev 2013-04-24 11:08:35 följande:
    Om de inte tempar och bara gissar vilt så är det dags att de slutar med sitt strunt. Ta upp det med ordinarie personal och lyssnar inte de så ringer du till områdeschefen.

Det går omöjligt känna hur hög temp ett barn har.
    Ja, jag ska faktiskt fråga när jag lämnar nästa gång om de gissar eller tempar. Jag ska också be att få se vilken termometer de har. I värsta fall får jag köpa en likadan.

Vår IR-termometer har en felmarginal på 0.3 grader och den visar rätt på resten av familjen om vi jämför med andra termometrar, så varför inte på barnet kan man undra...
  • viseversa

Prata med dagis. Låter mer som dom ringer hem ungen för att få färre barn där. Och påpeka att barnet INTE har feber och att du inte kan vabba hela tiden då du kommer gå på knäna tillsist.

• viseversa

Va gissa temp? Låter ju helt sjukt. Jag hade blivit arg om det hände på mina barns dagis. Kräv att dom plockar fram tempen där och då när du hämtar och visar denna "feber" på plats. Ta även med dig din termometer.

Svar på tråden Feber på dagis men inte hemma. Hur hantera?