• Maglan

Femåringen vill sova i min säng när hon är här, pappan tycker det är fel..

Jag och mina fyra barns pappa separerade för snart ett år sedan..

Sedan några månader har femåringen (som är äldst) velat sova med mig i min säng varje natt under mina veckor..
    Jag låter henne göra det. Dels för att jag tänker att hon inte kommer göra det tills hon flyttar hemifrån och dels för att jag tror det är en trygghet för henne. Hon hittat på alla möjliga ursäkter annars om ja säger att hon ska sova i sin säng..

Men deras pappa gillar det inte alls och tycker det är helt fel... För nu har hon börjat komma till han och hans nyas säng om nätterna..

Ska jag behöva ta hänsyn till vad han tycker här? Borde ja tvinga henne att sova i sin säng?

• Svar på tråden Femåringen vill sova i min säng när hon är här, pappan tycker det är fel..
  • mammamebarn

Tycker du gör helt rätt!
    Det är som du säger en trygghet för henne.

Jag gjorde samma med mina flickor när jag skildes från pappan, flickorna var då 4½ o 2½, fram till att de var 6 o 4 sov de hos mig under mina veckor, sista tiden valde de själv att ligga i sina egna sängar vissa nätter.

Gör det som känns bäst för dig och framförallt din dotter.     

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Maglan

Ja jag känner det jag med.. Hon far ju inte illa av det vad jag tror iaf..

• Rocket Mania

När det handlar om barns säkerhet har den andra föräldern all rätt att hävda sin rätt men nu gäller det ett ganska litet barn som behöver extra trygghet efter en omkullkastande händelse (separation, pappa träffat ny). Jag tycker du gör helt rätt som låter henne sova hos dig, hon kommer som du själv skriver flytta till sin egen säng när hon känner sig mogen.  

• mammamebarn
    Maglan skrev 2013-04-24 11:18:04 följande:
    Ja jag känner det jag med.. Hon far ju inte illa av det vad jag tror iaf..

Klart hon inte gör, det kommer en dag när hon inte längre vill.
    De behöver den närheten i ett uppbrott, det gynnar dig i slutändan, inbillar jag mig i alla fall, mina flickor har ju inte tagit skada. 
    Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Rocket Mania
    Rocket Mania skrev 2013-04-24 11:19:11 följande:
    När det handlar om barns säkerhet har den andra föräldern all rätt att hävda sin rätt men nu gäller det ett ganska litet barn som behöver extra trygghet efter en omkullkastande händelse (separation, pappa träffat ny). Jag tycker du gör helt rätt som låter henne sova hos dig, hon kommer som du själv skriver flytta till sin egen säng när hon känner sig mogen.  
    Det blev luddigt ser jag. Vad jag menar är att pappan har rätt att lägga sig i och komma med synpunkter om han tycker du brister i säkerhet (cykla utan hjälm, åka bil utan rätt stol osv) men när det handlar om det vardagliga livet så delar ni inte det längre och där måste du och ditt barn få bestämma vad som passar er bäst.
  • MissStrawberry

Jag tycker att du tänker helt rätt men kanske blir det du gör fel.
    Självklart behöver hon den tryggheten och det är bra att du visar att du lyssnar på din dotterns behov och önskan om att inte vara ensam MEN samtidigt kan det göra att dottern känner sig ännu mera otrygg i sin egen säng och av att sova ensam. Om pappan inte kommer låta henne sova i hans säng blir det därför extra jobbigt för henne veckorna hon är där och kanske är det bättre för henne om du gör på något annat sätt?

• Maglan

Ja precis.. Jag lägger mig ju inte i hur dom gör hemma hos dom.. Visst har ja åsikter om vissa saker men det är ju egentligen inget ja har att göra med.. Och därmed försöker ja att inte kommentera det..

Jag sover gärna tillsammans med henne. Men då kan ja nästan känna att jag gör fel som låter henne sova med mig :/

Hon är en liten tjej som vill vara nära, kramas och pussas mycket. Hon kan avbryta en lek bara för att komma å kramas med mig..

• Maglan

Hon kan sova i sin säng här också.. Det är inte varje natt hon vill sova i min säng.. Men ca 4-5 av 7 nätter..

• Rocket Mania
    MissStrawberry skrev 2013-04-24 11:27:06 följande:

Jag tycker att du tänker helt rätt men kanske blir det du gör fel.
    Självklart behöver hon den tryggheten och det är bra att du visar att du lyssnar på din dotterns behov och önskan om att inte vara ensam MEN samtidigt kan det göra att dottern känner sig ännu mera otrygg i sin egen säng och av att sova ensam. Om pappan inte kommer låta henne sova i hans säng blir det därför extra jobbigt för henne veckorna hon är där och kanske är det bättre för henne om du gör på något annat sätt?

Fast nu är det en femåring vi pratar om och att ge trygghet i föräldrasängen kopplar absolut inte till att det skulle vara otryggt i den egna sängen.

Gällande att pappa gör olika så borde han lyssna på barnet. Han får ju varannan vecka ostörd och borde kunna bjuda till lite under perioden hans dotter behöver honom lite extra. 
  • MissStrawberry
    Rocket Mania skrev 2013-04-24 11:58:14 följande:
    Fast nu är det en femåring vi pratar om och att ge trygghet i föräldrasängen kopplar absolut inte till att det skulle vara otryggt i den egna sängen.

Gällande att pappa gör olika så borde han lyssna på barnet. Han får ju varannan vecka ostörd och borde kunna bjuda till lite under perioden hans dotter behöver honom lite extra. 

Jag håller absolut med om att pappan bode lyssna å barnet och dess behov men faktum är att han inte gör det och TS kommert tyvärr inte att kunna tvinga pappa till något. I trådstarten lät det som att dottern alltid fick sova med mamman hela nätterna men ts har klargjort senare att så inte är fallet utan att dottern även kan somna i sin egen säng också vilket är bra och jag ser då inget fel i det ts gör. Jag syftade mest på lösningar som att dotttern somnar i sin säng men sedan altid är välkommen in till mamma, det för att ta bort lite av stressen av att somna ensam som hon är tvingad till när hon är med pappa och underlätta veckan hos pappa, inte för honom men för dottern. 
  • Cecese

Självklart kan du låta dottern sova med dej på dina veckor om både du och hon vill det. Min 6 åriga son sover rätt ofta med mej på mina veckor, skulle gissa att det är 4-5 nätter av 7 som han kommer till mej när jag lägger mej. Dvs han somnar i sin säng först men innan jag lägger mej tar jag upp han på toa och då vill han oftast fortsätta sova med mej. Jag är väldigt säker på att det är en begränsad period han kommer att göra det och jag är rätt säker på att han inte vill göra det när han är tonåring. 

• PiaDaniel

Min dotter är 4,5 år och hon sover med mig alla 8 av 8 nätter hos mig och har gjort det sen vi separerade för 2 år sen. Och jag tycker det är jättemysigt. Hon vill verkligen inte sova själv i sitt rum. Och jag resonerar som du, hon behöver den tryggheten och jag kommer ge henne den tills hon själv väljer att sova ensam i sitt rum.

Hos sin pappa däremot sover hon i sitt rum, vissa nätter hela natten och andra nätter kommer hon till deras säng. Hennes pappa tycker också att jag gör "fel" och tycker inte att jag ska låta henne sova själv. Men just i et här så skiter jag i vad han tycker, gäller det andra saker som dom skrev här ovan att cykla med hjälm osv. Då lyssnar jag självklart på honom också.

Så jag tycker du ska låta henne sova med dig tills hon är redo att sova i egen säng :)

• Mormor07

Nej du ska absolut inte anpassa dig efter pappans åsikter och tvinga din dotter att sova i sin egen säng. Pappan och du får tycka olika och göra på olika sätt. Dottern kommer att lära sig att det är olika och acceptera det. Om pappan inte vill ha dottern i sin säng så är det helt upp till honom att sätta den gränsen inför dottern i så fall.

• La Lola

Du gör som du vill hemma hos dig.
    Nu har hon behovet att samsova och jag tycker du gör helt rätt i att låta henne sova hos dig.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Regnig måndag

Jag tycker inte att det finns några enkla svar och svar i stil med "skit i pappan" tycker jag är synnerligen onyanserat.

Det hade varit en sak om hon alltid gjort så men nu har det plötsligt ändrats, det tycker jag är en varningssignal på att något inte stämmer riktigt, varför är hon plötsligt i behov av extra närhet och trygghet?
    Alltså, det viktiga är att reda ut vad det beror på och då spelar pappans åsikter och takar en mycket stor roll.

Jag tänker osökt på att för en del barn är vv svårt att hantera och det finns barn som inte hanterar det riktigt i perioder. Jag skulle börja fundera i de banorna, kanske hon i en period ska bo mer hos någon av er och då mindre hos den andra.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Mormor07

Svar till regnig måndag

Det du skriver i ditt inlägg är att "göra en höna av en fjäder" som man brukar säga, alltså att spekulera hej vilt. Det är helt naturligt att så små barn vill sova i föräldrarnas säng. Det behöver inte ha något med skilsmässan att göra, vilket jag också har svårt att tro i det här fallet eftersom det var för nästan ett år sedan föräldrarna skildes. Barn kan när som helst vilja sova med sina föräldrar utan att det behöver betyda att något är fel. Det tillhör den naturliga utvecklingen. 4-5 års åldern är den period då barnet allt mer börjar kunna skilja fantasi och verklighet åt, och det medför nya perspektiv för barnet att ta in och därför dyker också olika rädslor upp, som till exempel rädsla för spöken om natten. Och då är det inte konstigt att barnet vill sova med föräldrarna. Mardrömmar är också något som tillhör den här utvecklingsperioden.

• Regnig måndag
    Mormor07 skrev 2013-05-05 13:51:36 följande:
    Svar till regnig måndag

Det du skriver i ditt inlägg är att "göra en höna av en fjäder" som man brukar säga, alltså att spekulera hej vilt. Det är helt naturligt att så små barn vill sova i föräldrarnas säng. Det behöver inte ha något med skilsmässan att göra, vilket jag också har svårt att tro i det här fallet eftersom det var för nästan ett år sedan föräldrarna skildes. Barn kan när som helst vilja sova med sina föräldrar utan att det behöver betyda att något är fel. Det tillhör den naturliga utvecklingen. 4-5 års åldern är den period då barnet allt mer börjar kunna skilja fantasi och verklighet åt, och det medför nya perspektiv för barnet att ta in och därför dyker också olika rädslor upp, som till exempel rädsla för spöken om natten. Och då är det inte konstigt att barnet vill sova med föräldrarna. Mardrömmar är också något som tillhör den här utvecklingsperioden.
    Tja, och jag kan då kontra med att du negligerar, saknar lyhördhet och struntar i ett barns signaler. Det jag tar fasta på och skriver bokstavligen är ändringen, och sen använder jag ord dom "kan", märkte du det?

Oavsett vad eller hur ska man fundera över varför ett barns beteendemönster ändras och inte lättvindigt avfärda det med "det är naturligt"!
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Maglan

Hon ville sova med oss ofta redan innan vi separerade. Men då ville inte exet det och jag lyssnade på honom, även fast ja aldrig haft något emot att hon sover med mig som sagt.. Så det är egentligen inget nytt alls..

Svar på tråden Femåringen vill sova i min säng när hon är här, pappan tycker det är fel..