• Deelicious

Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?

När ska era barn sluta med bakåtvänd respektive framåtvänd barnstol? Ni som har barnen så pass länge som 7-8 år, tänker ni inte på att ert barn kan bli mobbat och får denne inte åka med kompisars föräldrar utan stol?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?
  • BängtRagnhild

Bakåtvänd så länge som möjligt. Han är fyra nu och har minst 15 cm kvar innan stolen är urväxt så runt sex år kan han börja åka framåt och då naturligtvis i någon form av stol eller kudden tills han är minst 135 cm lång.

Och nej, det struntar jag blankt i. Hans liv är viktigare än att några barn retas. 

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Sisisisi

Men vad ska man rösta på? Hur länge barnet ska åka bakåt eller framåt??

• Sisisisi

Mina barn åker bakåt så länge det är möjligt, alltså till 25 kg och ca 120-125 cm. Ettan var fem när han vändes. Tvåan är snart fem och får plats bakåt minst ett halvår till! Han är väldigt stolt över sina coola stolar och visar dem alltid för sina kompisar på parkeringen. Ser inte varför han skulle bli mobbad för att han åker bakåt längre än andra barn??

I bältesstol får de sitta så länge de får plats. Äldsta är snart 8 och det börjar bli trångt. På kudde tills de är minst 10 år och 150 cm.

• annca

Vilken fråga?!
    Tills det är säkert att åka utan resp sitta framåtvänd förstås!
    ALLA gör så här. INGEN åker utan kudde/stol. INGEN.

Lillkillen är snart 4,5 och vi börjar fundera på att skaffa bältesstol istället, för han är snart både för lång och tung för den bakåtvända, men än sitter han bakåt. Trots att han knappt får plats med fötterna stackarn. :/
    Storasyster som är lite drygt 8 har bältesstol, och hon kommer iaf sitta på kudde tills hon är stor nog att sitta utan., och det är bara så självklart bland alla här att det ifrågasätts inte av någon. Hon är rätt lång, men väldigt smal, så platsen är det fortfarande gott om; än är det en bra bit kvar till att öht kunna sitta utan kudden.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mytime

Min dotter fick börja sitta framåt i anpassad bilstol från ca 4års ålder.

• Ragnar

Kan inte svar på det för jag vet inte hur fort barnen växer. Äldsta barnet är 7 år och kommer nog att kunna sitta i bältesstol minst ett år till. Han är förvisso lång för sin ålder, men han kommer att använda stolen tills han blir för lång för den. Det är inget han har klagat över trots att hans två bästa kompisar inte längre sitter i bilstol. Hittills har han inte behövt åka bil med kompisars föräldrar och skulle han göra det skulle han få sitta utan stol om det var en kortare sträcka. Skulle de åka utanför byn skulle jag låta honom sitta i stolen i kompisarnas bil.
    Yngre barnet är mindre i växten än sin storebror. Så hon kommer nog att kunna sitta i bilstol minst lika länge. Hon är 3 år och sitter i bakåtvänd stol. När hon får framåtvänd bältesstol beror helt på hur fort hon växer. Storebror var som sagt mycket större i samma ålder och han växte ur den bakåtvända då han var 4 år. Så lilla syster kan nog ha sin lite längre.

• flamsmaja

Mina barn blir nu 7 och 8 år och åker alltid med sån "bilkudde" eller vad det heter. Och kommer nog göra det ett par år till. Ser inget konstigt i det?

• Lilia

ALLA sitter i bilbarnstol eller på en kudde tills det är säkert att åka utan. Jag vet inte hur reglerna ser ut i Sverige, men i England är det lag på att barnet måste ha stol/kudde tills barnet är tio år gammalt.

• GretaJohanna

Givetvis så länge det går och är nödvändigt. Dottern satt bakåtvänd så länge hon rymdes i stolen, sedan vände vi på henne. Nu får hon sitta i den här, framåtvända stolen, så länge som det bara går. Efter det blir det väl bälteskudde om det är nödvändigt, vilket det förmodligen är.

Det är ju otroligt dumt att riskera barnets säkerhet pga att barnet eventuellt kan bli mobbat. Vilket jag har svårt att tro att det skulle ske, då jag innerligt hoppas att föräldrar med barn i åldern då bilstol/kudde behövs i bilen använder det!

"Enligt lagen ska alla som åker bil använda bilbälte. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.
    Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil.
    Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208).

Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde upp till 10-12 års ålder.
    Föraren ska se till att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.

Många bilar är utrustade med krockkudde på passagerarsidan fram. NTF rekommenderar att barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en krockkudde, om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Detta för att det finns risk för att personer under 140 cm skadas av krockkudden om den löser ut."

• läkarstudent

Vi använder bältesstol till vår 6-åring och kommer att ha kvar den tills han vuxit ur den, och sedan får vi väl antagligen använda bälteskudde tills han är tillräckligt lång för att bältet ska sitta bra utan kudde (vilket det väl gör vid typ 10-11 års ålder i de flesta fall, skulle jag tro). Jag har hört många ursäkter till att föräldrar inte använder stol till sina barn, men att barnet kan bli mobbat är definitivt den sämsta jag hört hittills. Grattis!

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
Svar på tråden Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?