• Kokosflingor

Flytta till ny stad! Örebro?

Funderar på att flytta till Örebro i Augusti! :) Men verkar vara svårt att få tag på lägenhet där? Någon som har tips för att hitta lägenhet/boende? - delat eller eget spelar ingen roll :) Har mail-bombat alla hyresvärdar i princip, haha! :)
    Eller har ni tips på någon annan trevlig stad att bo i? :D

• Svar på tråden Flytta till ny stad! Örebro?
  • Kokosflingor
    kitkat skrev 2013-04-24 20:57:18 följande:

Ja det är bostadsbrist i stan. Hos Öbo är det stenhårt efter köpoäng.

Hos privata fastighetsägare finns en officiell och en inofficiell kölista. Eller... De väljer vem de vill ha som hyresgäst.
    Jag fick en gång tag på en bostad omgående, då jag angav jobb, lön och tillträdesdatum för jobbet och i vilket område lägenheten skulle vara. Det tilltalade fastighetsägaren och jag fick en passande lägenhet på stubberten. hade tidigare varit i kontakt med samma fastighetsägare (enligt köformulär och samtal angående köformuläret). officiellt var det köstopp.

Studerar du får du studentboende.

Om inte, dra ut listor på fastighetsägare i stan, fyll i köformulär och ring varje månadsskifte. Det är som att söka jobb. Men du måste ha inkomst.

Fråga på, jag hjälper gärna till! :)          
    Åh, vad bra att du skrev tillträdesdatum för jobbet o.s.v. :)
    Jag söker dels jobb som lärare i Örebro men annars har jag även sökt kurser på universitetet så någon form av inkomst kommer jag ha :P men ska söka som tusan :) Tack för all hjälp! :)
  • emmakatta

Är du lärare kan det ju vara en idé att även söka jobb i kranskommunerna. Örebro har ju bra pendlingsmöjligheter. Vad är du lärare i?

• Punkster

Välkommen till stan! Tyvärr finns här ingenstans att bo Flört

Det "sämre området" enligt mig är innerstan. Själv bor jag i Brickebacken, området som folk älskar att hata. Har dock aldrig bott på ett trevligare ställe. Fina omgivningar, stora lägenheter, billiga hyror. Här finns också privata hyresvärdar där det är lite lättare att få bostad. De hyresvärdarna har dock sämre rykte än området där deras lägenheter ligger...

Öbos kö är lååååång, även för områden som Brickebacken och Vivalla. Öbo har heller ingen förtur för den som fått jobb, enbart studenter. Öbo äger även lägenheter utanför stan, typ Odensbacken, Mellösa, Garphyttan och liknande. Där är det markant lättare att hitta bostad. Dock så får du pendla, men det går många bussar. Kolla även i Kumla och Hallsberg. Där finns det lägenheter som står tomma utan kö (jag jobbar i Kumla så jag vet) och det tar 10 minuter med tåg in till Örebro Central.

• Dr Mupp
    Kokosflingor skrev 2013-04-24 21:01:09 följande:
    Oj okej =) bor du i ett av de "sämre områdena"? Kanske kan tänka mig att bo där i början :P
    Nej, mina köpoäng räcker till en trea i Vivalla. Jag vill inte bo i Vivalla igen (bodde där för 13 år sen) så jag pendlar  9 mil enkel resa istället. Är inte så farligt egentligen. Tar 1 timme och 15 minuter med bil (2timmar med tåg och buss) 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kokosflingor
    emmakatta skrev 2013-04-24 21:12:07 följande:
    Är du lärare kan det ju vara en idé att även söka jobb i kranskommunerna. Örebro har ju bra pendlingsmöjligheter. Vad är du lärare i?
    Jaa jag var på jobbintervju i tisdags i örebro, tyckte dock inte förskolan passade mig så bra. Men jag blir utbildad förskollärare, lärare för lågstadiet och för fritidshem =)
  • Kokosflingor
    Punkster skrev 2013-04-24 21:36:22 följande:
    Välkommen till stan! Tyvärr finns här ingenstans att bo Flört

Det "sämre området" enligt mig är innerstan. Själv bor jag i Brickebacken, området som folk älskar att hata. Har dock aldrig bott på ett trevligare ställe. Fina omgivningar, stora lägenheter, billiga hyror. Här finns också privata hyresvärdar där det är lite lättare att få bostad. De hyresvärdarna har dock sämre rykte än området där deras lägenheter ligger...

Öbos kö är lååååång, även för områden som Brickebacken och Vivalla. Öbo har heller ingen förtur för den som fått jobb, enbart studenter. Öbo äger även lägenheter utanför stan, typ Odensbacken, Mellösa, Garphyttan och liknande. Där är det markant lättare att hitta bostad. Dock så får du pendla, men det går många bussar. Kolla även i Kumla och Hallsberg. Där finns det lägenheter som står tomma utan kö (jag jobbar i Kumla så jag vet) och det tar 10 minuter med tåg in till Örebro Central.
    Hej! Tackar ;)
    Haha, har märkt att det inte finns någonstans att bo ;).
    Fick en lista av en kille i Örebro som tips för var jag inte borde bo, han skrev såhär:
    Dåliga områden Örebro:
    "vivalla (värst),
    varberga,
    markbacken,
    oxhagen,
    brickebacken,
    baronbackarna"

Vet inte om du håller med? :P. Öbo verkar väldigt tufft att försöka få bostad genom :P har typ 8 köpoäng, haha!!. Men jag kikar runt! Tack för alla tips! :)
  • Kokosflingor
    Dr Mupp skrev 2013-04-25 01:42:06 följande:
    Nej, mina köpoäng räcker till en trea i Vivalla. Jag vill inte bo i Vivalla igen (bodde där för 13 år sen) så jag pendlar  9 mil enkel resa istället. Är inte så farligt egentligen. Tar 1 timme och 15 minuter med bil (2timmar med tåg och buss) 
    Åh okej :) Ja men så kan man ju göra! :)
  • kitkat
    Kokosflingor skrev 2013-04-25 19:29:38 följande:
    Hej! Tackar ;)
    Fick en lista av en kille i Örebro som tips för var jag inte borde bo, han skrev såhär:
    Dåliga områden Örebro:
    "vivalla (värst),
    varberga,
    markbacken,
    oxhagen,
    brickebacken,
    baronbackarna"

Vet inte om du håller med? :P. Öbo verkar väldigt tufft att försöka få bostad genom :P har typ 8 köpoäng, haha!!. Men jag kikar runt! Tack för alla tips! :)

Personligen håller jag med om listan. Det finns inte en chans att du får en lägenhet via Öbo i nuläget, så du behöver satsa på de privata....
  • Kokosflingor
    kitkat skrev 2013-04-25 21:18:23 följande:

Personligen håller jag med om listan. Det finns inte en chans att du får en lägenhet via Öbo i nuläget, så du behöver satsa på de privata....
    Okej jaa =) Ska göra det! :) Kikar eventuellt efter någon att dela lägenhet med eller vara inneboende hos också :P och kikar också på blocket. Jag tror dock att jag är lite tidigt ute på blocket för de flesta vill bara hyra ut lägenheterna under sommaren :P
  • Punkster
    kitkat skrev 2013-04-25 21:18:23 följande:

Hej! Tackar ;)
    Dåliga områden Örebro:
    "vivalla (värst),
    varberga,
    markbacken,
    oxhagen,
    brickebacken,
    baronbackarna"

Den där listan var nog mer aktuell för 10-15 år sedan... Men tyvärr lever det dåliga ryktet kvar för flera av områdena. Jag har bott i Brickebacken i flera år, och trivs som sagt som fisken i vattnet. Öbo har dessutom börjat rusta här, både lägenheterna och området i allmänhet. Det börjar bli riktigt fint här. När jag bytte upp mig till större lägenhet för nåt år sen så hade jag möjlighet att flytta in till stan. Men jag valde att stanna. 

Samma sak med Markbacken. Sen Öbo rustade och renoverade där för några år sedan så har det blivit ett av stans mest populära områden, vilket också beror på att det ligger hyffsat centralt. Visst var det ruffigt där för 15 år sen, men knappast längre. Samma arbete har också påbörjats i Varberga. 

De människor som har fördomar om områden som Brickebacken är oftast människorna som inte har varit där. Det är helt klart bråkigare inne i stan på kvällarna än vad det är i Brickebacken.
  • kitkat

Har bott på granrisvägen i brickebacken. Fint område men ohyggligt otryggt. Mycket skumma människor. Läskigt på kvällarna. Vet du hur mycket bråk det är i Markbacken? En bekant flyttade därifrån i påskas, hade inte köpoäng nog till annat boende så hon flyttade till Askersund. Allt för att slippa allt jäkla bråk. Den mesta brottsligheten händer på väster: markbacken, baronbackarna, vivalla, varberga. Men gillar man det så gillar man det. och du som är man kanske ser på saken ur annat perspektiv. Skulle rekommendera city, norr, centralt väster och söder, tybble, almby, sörby.

Punkster skrev 2013-04-26 21:09:07 följande:
    Hej! Tackar ;) Haha, har märkt att det inte finns någonstans att bo ;). Fick en lista av en kille i Örebro som tips för var jag inte borde bo, han skrev såhär: Dåliga områden Örebro: "vivalla (värst), varberga, markbacken, oxhagen, brickebacken, baronbackarna" Vet inte om du håller med? :P. Öbo verkar väldigt tufft att försöka få bostad genom :P har typ 8 köpoäng, haha!!. Men jag kikar runt! Tack för alla tips! :)
    Den där listan var nog mer aktuell för 10-15 år sedan... Men tyvärr lever det dåliga ryktet kvar för flera av områdena. Jag har bott i Brickebacken i flera år, och trivs som sagt som fisken i vattnet. Öbo har dessutom börjat rusta här, både lägenheterna och området i allmänhet. Det börjar bli riktigt fint här. När jag bytte upp mig till större lägenhet för nåt år sen så hade jag möjlighet att flytta in till stan. Men jag valde att stanna.  Samma sak med Markbacken. Sen Öbo rustade och renoverade där för några år sedan så har det blivit ett av stans mest populära områden, vilket också beror på att det ligger hyffsat centralt. Visst var det ruffigt där för 15 år sen, men knappast längre. Samma arbete har också påbörjats i Varberga.  De människor som har fördomar om områden som Brickebacken är oftast människorna som inte har varit där. Det är helt klart bråkigare inne i stan på kvällarna än vad det är i Brickebacken.

Hej! Tackar ;) Haha, har märkt att det inte finns någonstans att bo ;). Fick en lista av en kille i Örebro som tips för var jag inte borde bo, han skrev såhär: Dåliga områden Örebro: "vivalla (värst), varberga, markbacken, oxhagen, brickebacken, baronbackarna" Vet inte om du håller med? :P. Öbo verkar väldigt tufft att försöka få bostad genom :P har typ 8 köpoäng, haha!!. Men jag kikar runt! Tack för alla tips! :)
    Den där listan var nog mer aktuell för 10-15 år sedan... Men tyvärr lever det dåliga ryktet kvar för flera av områdena. Jag har bott i Brickebacken i flera år, och trivs som sagt som fisken i vattnet. Öbo har dessutom börjat rusta här, både lägenheterna och området i allmänhet. Det börjar bli riktigt fint här. När jag bytte upp mig till större lägenhet för nåt år sen så hade jag möjlighet att flytta in till stan. Men jag valde att stanna.  Samma sak med Markbacken. Sen Öbo rustade och renoverade där för några år sedan så har det blivit ett av stans mest populära områden, vilket också beror på att det ligger hyffsat centralt. Visst var det ruffigt där för 15 år sen, men knappast längre. Samma arbete har också påbörjats i Varberga.  De människor som har fördomar om områden som Brickebacken är oftast människorna som inte har varit där. Det är helt klart bråkigare inne i stan på kvällarna än vad det är i Brickebacken.

• Punkster
    kitkat skrev 2013-04-26 21:25:46 följande:
    Har bott på granrisvägen i brickebacken. Fint område men ohyggligt otryggt. Mycket skumma människor. Läskigt på kvällarna. Vet du hur mycket bråk det är i Markbacken? En bekant flyttade därifrån i påskas, hade inte köpoäng nog till annat boende så hon flyttade till Askersund. Allt för att slippa allt jäkla bråk. Den mesta brottsligheten händer på väster: markbacken, baronbackarna, vivalla, varberga. Men gillar man det så gillar man det. och du som är man kanske ser på saken ur annat perspektiv. Skulle rekommendera city, norr, centralt väster och söder, tybble, almby, sörby.
    Jag har aldrig känt mig otrygg i Brickebacken (vilket jag vid flertalet tillfällen gjort inne i stan). Om det har att göra med att jag är man eller inte vet jag inte. Visst finns det ruffigheter i Brickebacken också, höghusen på Granrisvägen är väl t.ex. inte de roligaste. Men jag kanske har haft tur och hamnat på trevliga gårdar i Brickebacken. Sen är det klart att det finns "skumma människor" här, det gör det ju överallt. Min f.d. granne tyckte jag var mycket suspekt när jag flyttade hit, men han visade sig vara en av de trevligaste människorna jag träffat. Tyvärr är han död nu.

Markbacken har jag lite koll på, håller till en del i Tegelbruket och jobbade en period på fritidsgården där innan den revs. Visst var det bråkigt, det håller jag med om. Men inte värre än på andra ställen i stan.

Väster skulle jag inte vilja bo på. Mycket brottslighet som du skriver (även de "finare" delarna) och fullt av brats och ungdomar som skränar och festar. Tybble är trevligt, där skulle jag kunna tänka mig att bo. I Almby finns det mest villor och Sörby är snuskigt dyrt, dessutom stans tråkigaste område.  
  • Kokosflingor
    Den där listan var nog mer aktuell för 10-15 år sedan... Men tyvärr lever det dåliga ryktet kvar för flera av områdena. Jag har bott i Brickebacken i flera år, och trivs som sagt som fisken i vattnet. Öbo har dessutom börjat rusta här, både lägenheterna och området i allmänhet. Det börjar bli riktigt fint här. När jag bytte upp mig till större lägenhet för nåt år sen så hade jag möjlighet att flytta in till stan. Men jag valde att stanna. 

Samma sak med Markbacken. Sen Öbo rustade och renoverade där för några år sedan så har det blivit ett av stans mest populära områden, vilket också beror på att det ligger hyffsat centralt. Visst var det ruffigt där för 15 år sen, men knappast längre. Samma arbete har också påbörjats i Varberga. 

De människor som har fördomar om områden som Brickebacken är oftast människorna som inte har varit där. Det är helt klart bråkigare inne i stan på kvällarna än vad det är i Brickebacken.
    Ahaa okej! Ja, det kan lätt bli så att det hänger i sedan länge med rykten och så! :)
    Kul att du trivs i alla fall! :) Jag skulle nog också kunna bo där och trivas säkert :)
    Kan tänka mig att det är bråkigare i stan och så! :) Rykten skrämmer väl de flesta bara :P
  • Kokosflingor
    kitkat skrev 2013-04-26 21:25:46 följande:
    Oj!! Det lät inte bra med otrygghet och skumma människor :/ då skulle jag nog vara nervös/rädd!
    Och trist med bråk :(. Usch!
    Tack för ditt perspektiv och dina tips på områden!! :)
Svar på tråden Flytta till ny stad! Örebro?