kitkat skrev 2013-04-26 21:25:46 följande:
Har bott på granrisvägen i brickebacken. Fint område men ohyggligt otryggt. Mycket skumma människor. Läskigt på kvällarna. Vet du hur mycket bråk det är i Markbacken? En bekant flyttade därifrån i påskas, hade inte köpoäng nog till annat boende så hon flyttade till Askersund. Allt för att slippa allt jäkla bråk. Den mesta brottsligheten händer på väster: markbacken, baronbackarna, vivalla, varberga. Men gillar man det så gillar man det. och du som är man kanske ser på saken ur annat perspektiv. Skulle rekommendera city, norr, centralt väster och söder, tybble, almby, sörby.
Jag har aldrig känt mig otrygg i Brickebacken (vilket jag vid flertalet tillfällen gjort inne i stan). Om det har att göra med att jag är man eller inte vet jag inte. Visst finns det ruffigheter i Brickebacken också, höghusen på Granrisvägen är väl t.ex. inte de roligaste. Men jag kanske har haft tur och hamnat på trevliga gårdar i Brickebacken. Sen är det klart att det finns "skumma människor" här, det gör det ju överallt. Min f.d. granne tyckte jag var mycket suspekt när jag flyttade hit, men han visade sig vara en av de trevligaste människorna jag träffat. Tyvärr är han död nu.
Markbacken har jag lite koll på, håller till en del i Tegelbruket och jobbade en period på fritidsgården där innan den revs. Visst var det bråkigt, det håller jag med om. Men inte värre än på andra ställen i stan.
Väster skulle jag inte vilja bo på. Mycket brottslighet som du skriver (även de "finare" delarna) och fullt av brats och ungdomar som skränar och festar. Tybble är trevligt, där skulle jag kunna tänka mig att bo. I Almby finns det mest villor och Sörby är snuskigt dyrt, dessutom stans tråkigaste område.